|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת הממחים
מעוניינים לשדרג את הבית אבל חסר לכם הון עצמי? בואו לשמוע מה יש למשכנתה הפוכה להציע עבורכם!
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?

הרייטינג מאכזב, והבעלים מתקשים להזרים כסף

שנה אחרי שניצל מסגירה, ערוץ 10 שוב בקשיים: הבעלים הפסיקו להזרים כסף, התוכניות המושקעות לא עמדו בציפיות, ובאחרונה אף הוקפאו הפקות, ותשלומים לספקים הועברו באיחור
05/09/2011  |   globes globes   |   חדשות   |   תגובות
מאת: לי-אור אברבך  |    |  גלובס  |  תגובות
הפסדים של מיליוני שקלים. יוסי מימן, רונלד לאודר ושלמה בן צבי [צילום ארכיון]

גם בשנותיו הקשות ביותר של ערוץ 10, גם כשחרב הסגירה הייתה מונחת על צווארו, המשכורות והתשלומים לספקים הגיעו בזמן. בחודש יולי השנה, לראשונה, ערוץ 10 לא עמד בלוחות הזמנים של תשלומיו לספקים. אלה הועברו רק במחצית אוגוסט. היה זה הבהוב לשוק כי הערוץ שרוי בתקופה קשה.

חרף המצוקות, יש להבדיל בין מצב הערוץ כפי שהוא היום ובין המצב בו עמד לפני כשנה. מבנהו של ערוץ 10 יציב יותר, מדפו מלא יותר בתכנים, והעבודה נעשית תוך הצמדות לתוכנית מובנת ומתמשכת. יחד עם זאת, עדיין נדמה שהערוץ נקלע לסיטואציה שיהיה לו קשה מאוד להיחלץ ממנה, אלא אם יגיע משקיע משמעותי וישנה את התמונה.

ל"גלובס" נודע כי הערוץ דחה לפחות שתי הפקות גדולות שאמורות היו לעלות בקרוב - בהן "אקסטרים מייקאובר" של חברת ההפקה דרסט. כמו-כן, נעצרה העונה של "נבחרת ישראל" (בהפקת יואב גרוס) לפני שהושלמו כל פרקיה, והעונה של "בנות הזהב" (אולפני הרצליה) חולקה לשניים, כשחלקה השני שמור בינתיים על המדף.

כפי שזה נראה כעת, הפרסומים שלפיהם הערוץ יפסיד בסוף השנה 40 מיליון שקל היו נמהרים - הערוץ עשוי לסיים את השנה בהפסד גדול הרבה יותר, אולי אף כפול.

ההווה: המעבר לירושלים מכביד

הערוץ עובד בהילוך נמוך יחסית, וזאת לאחר שכבר הצהיר כי דרכו היא ללוח שידורים תחרותי והישגי. הערוץ השכיל להיערך לתוקפה זו, כך שעבודה קדחתנית הובילה לכך שהמדף מלא יותר מבשנים קודמות, וכבר בעתיד הקרוב יעלו תוכניות דגל כמו "הישרדות" ו"היפה והחנון", אבל על-פי ההערכה גם העלייה שלהן לאוויר תעוכב עד לאחר ששוק הפרסום יתחיל להניב די על-מנת שיהיה אפשר להפיק את התועלת המרבית מכל תוכנית.

הפקות שאפתניות אחרות, כאמור, הוקפאו, ולפי שעה הערוץ חוזר למתכונת של שידורים חוזרים בעיקר. במקרים כמו "לעוף על המיליון" ו"בנות הזהב", בעזרת השידורים החוזרים, הערוץ רק מתחיל להחזיר את ההשקעה בתוכניות.

כרגע, על-פי ההערכות, אין חשש כי יהיו קיצוצים בשכרם של העובדים - מהטאלנטים הבכירים ועד לעובדים הזוטרים - וזאת בעיקר לאור העובדה כי ערוץ 10 הוא מגופי התקשורת היחידים שלא החזירו את המשכורות לגובהן הקודם לאחר הקיצוץ המקיף של 2008. ועם זאת, זו צפויה להיות תקופה של ירידה בנדיבות, והיא עשויה לתת אותותיה גם בחברת החדשות, שהיא האגף שבדרך-כלל זקוק לחריגות תקציביות.

לערוץ אין אלטרנטיבה אלא לעבור לירושלים. אלא שגם נושא המעבר עלול להיות מושפע ישירות מהמצב הנוכחי של הערוץ.

כפי שזה נראה עכשיו, הערוץ לא יוכל לעבור לבירה ללא הזרמה מאסיבית מצד בעלי המניות. וגם אם בכל זאת יזרימו כסף - נראה כי השתכנות באולפני הבירה, האופציה היקרה יותר, כבר לא תתאפשר, ויתרה מזאת, גם בנייני האומה מתרחקים.

כתוצאה מכך האפשרות הריאלית ביותר היא מעבר דווקא למתחם נווה-אילן, ליד הקולגות מחדשות ערוץ 2. אולי אפילו מעבר לאבו גוש ישוב לתמונה. החוק, בכל זאת, דורש את המעבר בתוך 4 חודשים.

באשר לשוק ההפקה, כפי שזה נראה אין השפעה ישירה, אך גם היא תורגש. ערוץ 10 ממשיך להיות ערוץ מצטיין בכל הנוגע לעמידה בחובות בפני הרשות השנייה ומקפיד להעביר את תשלומיו ואת מכסות הסוגה העילית. אך שוק ההפקה הישראלי אינו מסתפק במכסות, והוא היה רוצה ערוץ משגשג שמשקיע יותר ממה שהוא צריך, וערוץ 10 לא יכול להיות כזה.

ההכנסות מפרסום: קיץ חלש

השנה נפתחה נהדר בעבור ערוץ 10. ההכנסות היו גבוהות, והרייטינג עד למחצית השנה היה משביע-רצון באופן שגם הכניס יותר כסף מהצפוי. תוכניות כמו "היפה והחנון", "טריני וסוזנה" ואפילו "הישרדות" בעונה חלשה יחסית, הגיעו להישגים נאים.

אלא שאז החלה האטה בשוק שהקיפה את השוק כולו, והיא הורגשה החל מהמחצית השנייה של השנה בביתן של כל הזכייניות, ואפשר לראות זאת לפי מיעוט הפרסומות בקיץ האחרון. על-פי ההערכות ,מדובר בירידה של עד 20% ברבעון האחרון של השנה. ערוץ 10 לא הצליח גם למקסם את מה שהיה לו לשים על המדף.

בניגוד למה שקל לחשוב, חוסר הצלחתו של הריאליטי "הדור הבא 24/7" לא הייתה הגורם שהביא למשבר של ערוץ 10. מאידך, היא גם לא ממש סייעה לערוץ להיחלץ מאותו משבר.

הסיבה לכך היא שאתר האינטרנט וואלה נשא ברוב עלויות ההקמה של האולפנים רחבי הידיים בבת-ים, שהסתכמו בכ-8 מיליון שקל. הערוץ כמעט לא השקיע דבר בהפקה, ולכן העלות מבחינתו היא כמו בעבור תוכנית ריאליטי בינונית. ועם זאת, גם על זה הוא מפסיד.

התוכנית תבוא לסיומה, ככל הנראה בממוצע רייטינג של כ-12% צפייה, ובערוץ 10 גזרו רק את הכנסות הפרסום הדלות. כל הכנסות הניו-מדיה, ואפילו מהערוץ הפתוח בכבלים ובלוויין, כולן, הלכו לוואלה.

הזרמות הכספים נעצרו

לפני מספר חודשים ביקשו בעלי המניות של ערוץ 10 200 מיליון שקל מקרן המנוף אוריגו. מיד אחרי שזיכיון הערוץ הוארך בראשית 2010, תוכנית העבודה הברורה של ערוץ 10 הסתמכה על כך שהערוץ ימשיך להזדקק להזרמת כסף מצד בעלי המניות, בראשם יוסי מימן (51%), ולצדו רון לאודר וארנון מילצ'ן.

מדובר בבעלי מניות ששילמו מאות מיליוני שקלים לאורך השנים לטובת ערוץ שלא הניבו עבורם דבר - 1.3 מיליארד שקל ליתר דיוק. ההנחה הייתה כ-200 מיליון השקלים שיגיעו מהקרן יחליפו את המשך הזרמת הכסף.

אלא שהמשא-ומתן מול הקרן עלה בתוהו. דרישות התשלומים והערבויות של הקרן לא עמדו בקנה אחד עם היכולות של בעלי המניות. אם לא די בזאת, החלו הרוחות במצרים לגעוש, והערבויות שדרשה הקרן הלכו וגדלו. זאת לאור התפיסה שעמידותו של ערוץ 10 תלויה ישירות בצינור הגז המצרי שמפעיל בעל השליטה בו, יוסי מימן. החתימה בוטלה, והערוץ נשאר תלוי בבעלי המניות שלו.

אלא שהמצב במצרים רק החריף, ואחת לכמה שבועות בוצעו חבלות בצינור הגז של מימן. בעל השליטה בערוץ, ומקור החיים העיקרי שלו, הפסיק להזרים אליו כסף, וכך נשמר המצב כבר כמה חודשים.

בחצי שנה האחרונה, בעל המניות השני רון לאודר היה היחיד שהזרים כסף - עשרות מיליוני שקל, שהופנו לתזרים המזומנים של הערוץ. ממילצ'ן נפרד הערוץ כבר לפני מספר חודשים, לאחר שזה הודיע כי אין באפשרותו להזרים יותר כסף וכי מניותיו עומדות למכירה.

העתיד: מי יהיה בעל הבית?

השינוי המשמעותי ביותר שיכול להיטיב עם ערוץ 10 כרגע הוא שינוי במבנה הבעלויות. אופן התנהלותו של מימן בתקופה האחרונה עשויה להעיד על ייאוש גדול מהערוץ, ויש כבר הערכות בשוק כי הוא עשוי לחפש את דרכו החוצה.

במקרה כזה, ולאור המוטיבציה שמגלה רון לאודר, לא מן הנמנע כי איל הקוסמטיקה ייקח צעד קדימה בנוכחותו. נוני מוזס, מו"ל קבוצת ידיעות אחרונות, עדיין נמצא בתמונה לכניסה כבעל מניות בערוץ, ובכלל זה גם האופציה לשילוב מיזוג עם רשת בתמונה הכוללת עדיין באה בחשבון.

למרות הרישיון שנמצא באופק ואשר מעלה את האטרקטיביות של הערוץ, באופן שהוא מתקיים היום, לא יוכל הערוץ להמשיך לשרוד - אבל הוא כבר שרד משברים לא פחותים.

תגובות

מערוץ 10 נמסר: "אחרי שבשנת 2010 עוד ריחפה סכנת הסגירה מעל הערוץ, בשנה האחרונה הוא במגמה עקבית של עשייה והתחזקות, ואף החל להניח נדבכים ראשונים של תחרות מול קשת, הזכיין הכי חזק בטלוויזיה.

"ההתחזקות של הערוץ באה לידי ביטוי ברייטינג הממוצע של הערוץ, שהגיע ב-8 החודשים הראשונים של שנת 2011 ל-9.4% - גידול של לא פחות מ-34% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

"לצד מגמת ההתחזקות, צריך לזכור כי ערוץ 10 הוא עסק כלכלי שמתנהל על-פי פרמטרים כלכליים, ועל כן דואג להתאים את לוח המשדרים המוצע לציבור לרמות הביקושים בשוק הפרסום.

"בדומה לשחקנים האחרים בשוק הטלוויזיה, גם אנחנו ערים למשבר החמור בענף הפרסום, ודואגים לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי למזער שינויים בחוויית הצפייה מחד, וכדי לאפשר המשך פעילות עסקית רציפה ובריאה מאידך.

"בניגוד לשנים עברו, מלאי תוכניות הערוץ גדול דיו כדי לאפשר להציב לוח שידורים תחרותי גם בעונת השידורים הבאה, אם שוק הפרסום יתאושש. יצוין כי ערוץ 10 ממשיך בפעילות ההפקה והיצירה של ז'אנר עליון, וכמתבטא מדוחות הרשות השנייה, הערוץ ממשיך לעמוד בכל מחויבויות הרגולציה".

דובר קבוצת מרחב מסר כי "מיום הקמתו של ערוץ 10 יוסי מימן הוא בעל השליטה, ובכוונתו להמשיך להיות בעל השליטה גם בעתיד. כל אמירה/הערכה/ספקולציה אחרת בנושא משוללת כל יסוד".

תאריך:  05/09/2011   |   עודכן:  05/09/2011
לי-אור אברבך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרייטינג מאכזב, והבעלים מתקשים להזרים כסף
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי חיפה
5/09/11 20:02
2
ajn
5/09/11 22:52
3
עגל הזהב
6/09/11 00:32
4
גילוי נאות
6/09/11 10:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחודש יולי הסתכמו המימושים נטו של תושבי חוץ במניות בבורסה לניירות ערך בתל אביב בכ-60 מיליוני דולרים – זאת בניגוד להשקעות נטו מתחילת השנה, בהיקף ממוצע של כ-270 מיליוני דולרים לחודש. כך עולה (יום ב', 5.9.11) מנתוני מהחטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל.
05/09/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
  • ראש להק אוויר - תת-אלוף עמיקם נורקין
05/09/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
המסחר בבורסות באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות בשיעור מירבי של 5.3% על-רקע נפילות של כמעט 2% בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט. היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל ה"לייבור-דיי", אולם בחוזים העתידיים מתקיים מסחר כרגיל. הסיבה לירידות היום באירופה ובעולם היא התחדשות החששות מהתפשטות משבר החוב באירופה, נוכח תבוסה של אנגלה מרקל בבחירות אזוריות בגרמניה וכן לאור נתון מאקרו מאכזב שפורסם מוקדם יותר באירופה.
70% מהישראלים אינם רוצים שילדיהם יהיו עורכי דין; 48% אומרים שיש להם אמון נמוך או אין להם אמון כלל במערכת המשפט; 47% אינם סומכים על כך שהשופטים מקבלים החלטות אובייקטיביות. כך עולה מסקר שערך ועד מחוז ת"א והמרכז בלשכת עורכי הדין, ואשר תוצאותיו החלקיות נחשפו (יום ב', 5.9.11) בטקס פתיחת שנת המשפט שערך הוועד.
05/09/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט עידו רוזין מבית משפט השלום בבאר שבע נעתר (4.9.11) לבקשת מינהל מקרקעי ישראל ופרקליטות המדינה והורה על צו מניעה נגד המשך שימוש בשטח גן האירועים "גני לכיש" באשדוד לשימושים מסחריים.
05/09/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עד היום אני סבור ש"ירושלים של זהב" הוא ההמנון הראוי לישראל גם אם פה ושם ניתן להחליף מילה
חיים רמון
חיים רמון
ראשי מערכת הביטחון החליטו לא לכבוש את הרצועה ולא להקים ממשלת צבאי ברצועה    כתוצאה מכך, חמאס חוזר ומשתלט מחדש על כל שטח שמפנים חיילי צה"ל    גלנט והלוי וגם נתניהו מבינים היטב שהם נכש...
רון בריימן
רון בריימן
תזכורת לבני גנץ: מצב החירום עדיין קיים, ואף מחמיר    מכתבי ההתפטרות של שרי המחנה הממלכתי צפויים להיכנס לתוקף רק למחרת חג השבועות    אם כך, עדיין לא מאוחר מדי לנתניהו ולגנץ - ולא רק ל...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בואו נחלק את החברה היהודית בישראל כיום לשלושה חלקים: החלק הלאומי, החלק הליבראלי, והחלק החרדי    בואו נראה איפה היינו, היכן אנו נמצאים ואיזה חלופות יש לנו להמשך הדרך
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מאזן האימה וההרתעה משתנה בכל יום לנגד עינינו, 'היפוך הקנים' מתרחש במלא עוצמתו, הסכנה כתובה באדום באותיות של קידוש לבנה והיא זועקת, אם לא נחסל את סכנת הטרור, הטרור יחסל אותנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il