שיבושים ב
רכבת ישראל: ועד העובדים משבש הבוקר את תנועת הרכבות לאחר שהכריז אמש על עיצומים בעקבות פיצוץ המשא-ומתן עם הנהלת החברה על הוצאת מערך התחזוקה של הרכבות העתידיות למיקור חוץ. חלק מקווי הרכבת מבוטלים - ואחרים רושמים איחורים משמעותיים.
משרד התחבורה והרכבת גייסו מהבוקר 170 אוטובוסים לתגבור התחנות המרכזיות ברחבי הארץ. בין היתר, הופנו 25 אוטובוסים לקו חיפה-תל אביב, 30 אוטובוסים לקווי באר-שבע-תל אביב, בקו אשדוד-תל אביב נוספו 12 אוטובוסים וקווי נתניה-תל אביב תוגברו ב-10 אוטובוסים נוספים.
שר התחבורה, ישראל כץ, קרא הבוקר לעובדי הרכבת לשוב מיד לשולחן המשא-ומתן מול ההנהלה הרכבת ולמנוע כל פגיעה בציבור הנוסעים: "לא ייתכן כי ועד העובדים ישתמש בנוסעי הרכבת כבני ערובה בניסיון למנוע מהנהלת הרכבת לבצע מהלכים שנועדו לשפר את השירות לציבור".
החלטת ועד העובדים לנקוט בעיצומים התקבלה חרף קריאתו של בית הדין לעבודה השבוע לעובדים ולהסתדרות - לנהל במשך השבועיים הקרובים משא-ומתן על כוונת משרדי התחבורה והאוצר להוציא את תחזוקת הרכבות החדשות של הרכבת למיקור חוץ - בידי יצרן הרכבות.
במהלך הפגישה אתמול בין הצדדים, הציעה הנהלת רכבת ישראל, בגיבוי הממשלה, התחייבות מפליגה לרשת ביטחון תעסוקתי עבור עובדי הרכבת - במטרה להסרת התנגדותם למהלך. מסמך ההתחייבות אשר הגיע לידי TheMarker כולל הבטחה כי תחזוקת הרכבות הקיימות תיעשה בידי עובדי החברה למשך 20 השנים הבאות וכי במהלך תקופה זו תסכים הממשלה לגיוס עובדים נוספים למערך התחזוקה וליצירת תפקידים חדשים. זאת, מאחר שהרכבת תחייב את יצרן הרכבות לשכור את שירותי חברת רכבת ישראל לביצוע עבודות שונות. בנוסף, התחייבה הממשלה כי עובדי התחזוקה שלא יגיעו עד תום שני עשורים אלה לגיל גמלאות, ינויידו לתפקידים אחרים בחברה - ללא פגיעה בשכרם או שיוכלו לפרוש מרצון בתנאים שיוסכמו עם הוועד.
במסמך אותו גיבשו משרדי האוצר, התחבורה וחברת רכבת ישראל, מוזכר כי הממשלה החליטה אסטרטגית לבצע רכש של רכבות חדשות בתנאי שאלה יתוחזקו בידי היצרן. זאת, מתוך ראייה הצורך למקד את חברת הרכבת בפעילויות הליבה שלה: הסעת נוסעים והובלת מטענים. לטענת המשרדים, ביצוע התחזוקה של הציוד החדש אינו פוגע בהיקפי התעסוקה של עובדי הרכבת - שיילכו ויגדלו במהלך העשור הקרוב לנוכח הגידול הצפוי בפעילות הרכבת. לפיכך, נטען כי אין למהלך השלכות משמעותיות על עובדי רכבת ישראל ואין פגיעה בעבודה המאורגנת של העובדים.
ואולם, ועד העובדים בחברה העלה חשש לביטחונם התעסוקתי של עובדי התחזוקה הקיימים ברכבת כתוצאה מגריטת הציוד הקיים בעתיד. כמו-כן, טען הוועד כי הוצאת התחזוקה למיקור חוץ תביא לאובדן ידע של עובדי הרכבת בתחומי התחזוקה.
לפיכך, התחייבה הממשלה לרשת ביטחון תעסוקתי עבור עובדי התחזוקה הקיימים, במסגרתה תבטיח כי היקף הפעילות וכוח האדם של עובדי דור א' ודור ב' בתחום התחזוקה - יישארו קבועים. בנוסף, תחייב הנהלת החברה את יצרן הציוד לרכוש שירותי תחזוקה מהרכבת, דוגמת שיפוץ מזגנים וחריטת גלגלים, אשר יבוצעו בידי עובדי חברת הרכבת. זאת, תוך הגדלת פעילות עובדי התחזוקה הקיימים בכמאות עובדים.
לטענת הנהלת הרכבת, גריטת הרכבות הקיימות לא תשליך על מרבית העובדים במערך התחזוקה - משום שאלה צפויים להגיע עד אז לגיל פרישה. באשר ליתר העובדים הצעירים יחסית, ובאשר לעובדים אשר ייקלטו בעתיד לתחזוקה ברכבת - תבטיח ההנהלה אחת משניים: הסבה מקצועית וניוד לתפקידים אחרים ברכבת תוך שמירה על שכרם הקודם או מתן אפשרות לפרישה מרצון בתנאים שייקבעו עם הוועד.
באשר לשימור הידע המקצועי של עובדי הרכבת בתחזוקת הקרונות הדו-קומתיים, מתחייבת ההנהלה כי תחזוקת הרכבות תיעשה בידי עובדי החברה למשך 20 השנים הבאות, תוך שעובדי הרכבת הם שיפקחו על פעילות התחזוקה של יצרן הרכבות.
ועד העובדים ברכבת טען עוד כי הוצאת תחזוקת הרכבות למיקור חוץ עשויה ליצור פערים בתנאים והתשתיות שבין מערך התחזוקה של היצרן לבין זה הקיים של הרכבת. גם לכך נותנת הממשלה מענה באמצעות שורות התחייבות: הוספת תקנים מיידית למערך התחזוקה, הוספת תפקידים חדשים (עובדי פיקוח ותיאום שיהיו אחראים לפיקוח על עבודות התחזוקה של היצרן), שדרוג שכר כך שיתאים לקליטת טכנאים ומהנדסים במסגרת ההסכם הקיבוצי - וכן השקעה ממשלתית בפיתוח תשתיות מתחמי התחזוקה ואחרים בהיקף מיליארד שקלים. זאת, בהקמת מתחם תחזוקה חדש בבאר שבע, שדרוג והרחבה של המתחמים בלוד ובחיפה, הקמת מתחם נוסף בדרום הארץ (אשקלון) ומתחם נוסף באזור המרכז.
בחטיבת התחזוקה ברכבת מועסקים 350 עובדים (17% מכוח האדם ברכבת) ותקציבה השנתי עומד על 186 מיליון שקל (כ-18% מהתקציב השוטף). פתיחת הקווים החדשים בין ראשון-לציון לתל אביב, ובין לוד ואשקלון לבאר-שבע-וכן יישום תוכנית "נתיבי ישראל", יגדילו משמעותית את נפח הפעילות ברכבת, ויחייבו לפיכך את הרחבת מערך התחזוקה במאות עובדים נוספים. זאת, למרות הביקורת שהופנתה בעבר נגד יעילות העבודה בחטיבה זו.