ארגון התחבורה הציבורית הגדול בעולם, ה-UITP, מקיים (יום ה', 22.9.11) בירושלים, לראשונה בתולדותיו, את הכינוס מקצועי של ועדת הרכבות הקלות. לעיר כבר הגיעו כ-40 מומחים לרכבות קלות מרחבי העולם: ארה"ב, הונג-קונג, מערב אירופה ומזרחה, והם יצפו מקרוב בשלבי ההפעלה הראשונים של הרכבת הקלה החדשה בירושלים, שהיא הראשונה בישראל.
בכינוס, שיימשך כיומיים, יכירו המשתתפים, כולם אנשי תכנון תחבורה בכירים ומנוסים, את מערך התנועה בירושלים, יסיירו לאורך תוואי קו הרכבת הקלה בעיר, יבקרו ב"דיפו" (מרכז התפעול) שבגבעה הצרפתית ויחליפו דעות והמלצות על-פי ניסיונם. חברי הוועדה הביעו הערכה רבה לנחישות הממשלה והעירייה לבנות רכבת קלה בירושלים והמליצו על הקמה של קווים נוספים, מאחר שעל-פי הניסיון הבינלאומי, עיר בגודלה של ירושלים צריכה להפעיל מספר קווי רכבת קלה כדי ליצור רשת תחבורה יעילה ונוחה.
יו"ר הוועדה לרכבות קלות ב-UITP, ז'ואאו רבלו מפורטוגל, ציין כי המערכת בירושלים היא הפרויקט הצעיר ביותר שנחנך בעולם, והוא מתווסף לכ-1,000 קווי רכבת קלה שכבר פועלים בהצלחה בעולם, ולכ-50 קווים שנמצאים בשלבים שונים של קידום לקראת פתיחה.
המשנה למנכ"ל
משרד התחבורה, אלכס לנגר, הביע קורת רוח רבה מבואם של חברי ה-UITP לישראל. "זהו הארגון החשוב ביותר בעולם בתחומי התחבורה. יש להם ניסיון וידע עצום שאנו נהנים ממנו בכל יום", אמר. לדבריו, גם בירושלים נעזרו מתכנני פרויקט הרכבת הקלה בניסיון המצטבר שלהם, ו"אנו שמחים להציג בפניהם את התוצאה". מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה י-ם, נדב מרוז, ציין כי מערך התנועה החדש בירושלים נמנה כיום על רשימת הערים המובילות בעולם בתחום תכנון התחבורה הציבורית הודות למדיניות הלימוד שאומצה בירושלים. "אנו שואבים מהם המון ידע ואנו שמחים לארח את הכינוס החשוב הזה אצלנו בפרויקט הכי חדש בעולם".
מרוז ציין בין הנושאים בהם סייעו חברי ועדת הרכבות הקלות ב-UITP לפרויקט בירושלים היו פתרונות נסיעה בשיפוע, במסגרת תכנון הארכת הקו לבית החולים הדסה עין כרם. לצורך כך, נבחנו הביצועים של קו הרכבת הקלה בטנריף שנוסע לאורך תוואי ארוך בשיפוע של כ-9%. במקביל, נעזר הארגון הבינלאומי גם בידע שנרכש בירושלים בשורת נושאים מקצועיים וניהוליים.
יצוין כי חלק מחברי ועדת הרכבות הקלות השתתפו גם בחברות שהתמודדו לאחרונה על הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב.