ועדת טרכטנברג מציעה להעניק הנחה של עד 50% בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית באוטובוסים וברכבות לזכאי ביטוח לאומי ולסטודנטים - ולהוזיל את הכרטיסים שיימכרו לשימוש משולב ברכבת ובאוטובוס. עוד ממליצה הוועדה להגביר ב-33% את תדירות האוטובוסים בקווים האזורים והמקומיים, להגביר את תדירות האוטובוסים למכללות, למוסדות דיור מוגן, לישובים כפריים ופריפריליים, להגביר את האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית - וכן להוסיף מערכות מידע אלקטרוני בתחנות האוטובוס ובאינטרנט.
כל זאת, על-מנת להשיג שני יעדים עיקריים: הגדלת מספר העוברים מתחבורה ברכב פרטי לתחבורה ציבורית - והגברת הניידות התחבורתית בפריפריה, ובקרב אוכלוסיות נזקקות. לצורך יישום תוכנית זו תידרש תוספת תקציבית של 500 מיליון
שקל לשנה, וסך של 2.5 מיליארד שקל לחומש הקרוב. תקציב המדינה ושינוי סדרי עדיפויות יממנו מחצית מעלות זו, ואילו לגבי המחצית השנייה קיימת עדיין מחלוקת בין משרדי הממשלה.
לטענת ועדת טרכטנברג, מעבר משמעותי לשימוש בתחבורה ציבורית משמעותו חיסכון מצטבר למשק של עשרות מיליארדי שקלים. כך, הגדלת שיעור השימוש בתחבורה ציבורית באחוז אחד שוות ערך לחיסכון של כ-400 מיליון שקל למשק בשנה. בנוסף, מציינת הוועדה, לתחבורה הציבורית תפקיד חברתי חשוב בהבטחת יכולת הניידות של אוכלוסיות חלשות.
כמו-כן, מציעה הוועדה את האצת שבירת המונופולים של
אגד ודן בתחבורה הציבורית באוטובוסים. זאת, במטרה להוזיל את תעריפי הנסיעה באוטובוסים בכ-25% לפחות - ולחסוך לקופת המדינה כ-720 מיליון שקל מכספי הסובסידיה השנתית לענף. כפי שפורסם השבוע ב-TheMarker - מדובר בפרסום מכרזים להפעלת כלל קווי האוטובוס בישראל בתנאים תחרותיים עד שנת 2015. זאת, ללא כל שיריון קווים מובטח למונופולים אגד ודן, אשר חולשים כיום על 70% מענף התחבורה הציבורית בישראל.
לאחר שנת 2015, קובעות ההמלצות, לא יהיו עוד מפעילי תחבורה ציבורית אשר אינם פועלים בתנאי תחרות, כאשר על הממשלה ייאסר לחתום על חוזי הפעלה יקרים מן המחיר התחרותי הנהוג בשוק. ואולם, מן ההמלצות הסופיות נגרעה המלצת הוועדה בטיוטת הדוח לפיה בקווי אוטובוס עתירי נסועה - תורשה הממשלה להעניק רישיונות לקווים מקבילים. כלומר, לפתח תחרות פנימית גם באשכולות מסוימים של אוטובוסים, דוגמת הקו לאילת - או הקווים בין תל אביב לירושלים ולחיפה.
הרפורמה בתחבורה הציבורית אשר החלה בשנת 2002 בהוצאת קווי אגד ודן ההיסטוריים למכרזים פתוחים עבור מפעילים פרטיים - הביאה עד כה לצמצום נתח השוק של שני המונופולים האזוריים מ-100% ל-70%. זאת, כאשר ביתר 30% הפעילות בענף התחבורה הציבורית נחלקות לא פחות מתשע חברות תחבורה פרטיות.
הרפורמה הצליחה לחסוך למדינה כמיליארד שקל מכספי הסובסידיה ששילמה לאגד ולדן. זאת, תוך שהצרכן נהנה מהוזלה ממוצעת של כ-25% מתעריפי הנסיעה, מגידול בתדירות האוטובוסים ומשדרוג האוטובוסים והשירות בהם. ואולם לאחר השלמת השלב הראשון ברפורמה - נותרה מדיניות הממשלה באשר לעתיד הענף לא ברורה.
לפני שנה חתמו משרדי האוצר והתחבורה עם קואופרטיב אגד על הסכם תחרות חדש לשנים 2010-2020 - במסגרתו סוכם על הוצאת רק 17% נוספים מנפח פעילותו של אגד לידי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות עד שנת 2015. זאת, כשאגד לא יורשה להתמודד במכרזים שיפורסמו להפעלת קווי אוטובוסים, וייוותר בסוף ההליך עם נתח של כ-35%-40% בשוק תחבורה הציבורית בישראל. מאידך, הסכימה הממשלה כי אגד ישמור בידיו כמה מקוויה הדומיננטיים כיום: קו חיפה-ת"א, ת"א-ירושלים וקווי האוטובוס לאילת.