המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשותו של עמרם קלעג'י, אישרה בישיבתה מהיום (ג', 5.8.03) את השלב הראשון של תוכנית המתאר הארצית לנמל חיפה, אשר תוגש לאישור הממשלה.
בשלב הראשון של פיתוח הנמל יוקמו רציפים חדשים במזרח הנמל על-ידי יבוש הים, בתחום הנמצא בשטח המים שבצל שובר הגלים הקיים. הייבוש ייעשה על-ידי חול שהצטבר במשך עשרות שנים מעברו הצפוני של שובר הגלים.
התוכנית קובעת שמתוך הכמות הכוללת בת 3,100,00 מ"ק החול שייכרה, ישמשו 2,600,000 מ"ק ליצירת הרציפים ו-450,000 מ"ק יועברו לשיקום חופי חיפה הדרומיים. 50,000 המ"ק הנותרים יועברו כל - 5 שנים לשיקום חופי הקריות.
שלב ראשון זה נגזר מתוכנית מתאר ארצית כוללת להרחבת הנמל שכרוכה בהארכת שובר הגלים ויצירת רציפים חדשים בכיוון מזרח עד אזור שדה התעופה של חיפה. שלב ביניים נוסף נמצא בהכנה והוא כולל הרחבת רציף קיים בתוך הנמל.
התוכנית הארצית הכוללת ותוכניות לשלבי הביניים הנגזרים ממנה מקודמים על-ידי ועדת העורכים והיגוי בראשותה של עפרה ליבנה מנהלת האגף לתכניות מתאר ארציות במנהל התכנון של משרד הפנים.
הארכת שובר הגלים ויבוש ים בהיקף רחב הכלולים בתכנית הכללית חייבו הכנת תסקיר השפעה על הסביבה שעיקרו סקר סדימנטולוגי (?) לרבות ניטור ואיסוף נתונים במשך שנה על מנת לשמש בסיס למודלים לחיזוי תנועת החול. המשרד לאיכות הסביבה בדק את התסקיר והוא יובא יחד עם התכנית בקרוב לדיון בועדות.
ועד אשר יעברו התוכניות את אישורן של כל הועדות הציבוריות, "הביאה הצפיפות בנמל חיפה את הנהלתו לחפש פתרונות להרחבת קיבולת הנמל, על מנת לצמצם את זמני ההמתנה. מנהל הנמל, מנדי זלצמן, ´מצא´ רציף חצי מוכן בנמל הקישון, שבהשקעה סבירה ניתן להביאו למצב תפעולי".
כך מוסר הבוקר אתר "המיטען", העוסק בתחבורה - בים, ביבשה ובאוויר, המגלה כי מימי הקישון אינם צופנים בחובם רק נזק בריאותי ללוחמים תת מימיים.
מוסר עוד עורך המיטען, חנוך ויניקמן: "בנמל הקישון יש רציף מוכן, הכולל קורת בטון על כלונסאות, באורך של 580 מטרים. השוקע ברציף הזה מגיע ל-11 מטרים. מה שחסר ברציף הזה הם מנופים, תחנת ממסר חשמלית (טרפו), גדר, שער וגשר מעל הקישון.
זלצמן מעריך שבהשקעה של 75 מיליון ש"ח ניתן להשלים את החסר ולהביא את הרציף למצב עבודה. התחשיב כולל שני מנופים בעלי כושר הנפה של 50 טון. הגשר נועד לחבר את קישון מזרח עם קישון מערב. הרציף נמצא בצד של המספנות, דהיינו מול רציפי הקישון הקיימים. הרציף הזה הוקם במטרה לשמש את נמל חיפה כרציף של תפזורת".