ראש ממשלת תאילנד, יינגלוק שינוואטרה, הודיעה (יום ו', 21.10.11) כי תיקח פיקוד ישיר על ניהול השטפונות שפקדו את המדינה. כך מדווח הניו-יורק טיימס.
עד כה יישמו הרשויות המקומיות החלטות משלהן לקביעת מדיניות לניהול השטפונות החמורים ביותר מזה כמה עשורים, מה שהוסיף לבלבול שנוצר על-ידי שרים בממשלה שנתנו הוראות סותרות.
ראש הממשלה הודיעה כי תתחיל באכיפת חוק אסון הטבע אשר מעניק לה יכולת לקבל את ההחלטה הסופית לנקיטת פעולות חירום. החוק גם כולל מתן עונשים לאלו שלא יקיימו את ההוראות.
ראש הממשלה מכהנת בתפקידה חודשיים בלבד, אך היה צורך בהפעלת החוק למניעת אסון לאחר שגורמים בממלכה לא צייתו להוראותיה ופגעו ביכולת שלה לשלוט בניהול סוגיית השטפונות.
"לדוגמה, הוריתי על פתיחת הסכרים ונאמר לי שכולם נפתחו. אולם כשבדקנו בשטח, זה היה סיפור אחר לגמרי. לכן נצטרך להוציא צווים כדי לוודא שהכל ברור", אמרה ראש הממשלה.
הממשלה הורתה על פתיחת הסכרים כדי לנסות ולהפנות את השיטפון דרך התעלות, לאחר שסוללות החול ומאמצים אחרים למניעת הצפת עיר הבירה נכשלו. גורמים רשמיים לא ציינו ביום שישי מהי כמות המים שצפויה להציף את התעלות, ומתי המהלך צפוי לקרות.
הבלבול שנמשך העלה את רמת החרדה בעיר הבירה בנגקוק וגרם לחשש גובר בקרב האנליסטים לכך שהביצועים של תאילנד והיעדר תשתית מתאימה להתמודד עם ההצפות, יגרמו לאובדן של השקעות זרות בטווח הארוך. הערכות הנזק הכלכלי כבר החלו עם הצפת המים כשליש ממחוזות תאילנד והפיכת המישורים צפונית לבנגקוק למה שנראה כמו אגם ענק.
השטפונות גבו את חייהם של יותר מ-300 בני אדם מאז החלו בחודש יולי האחרון, וגרמו ליותר מ-14 אלף חברות המעסיקות יותר מ-600 אלף עובדים להיסגר.
אומדן הנזק עלה ל-6 מיליארד דולר, ויכול להיות הרבה יותר גבוה אם בנגקוק תיפגע באורח קשה מהשטפונות. נגיד הבנק המרכזי של תאילנד ציין, כי הצמיחה הכלכלית של המדינה צפויה להיחתך לרמה של 3.1%, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 4.1%.
"אני מודאג מאוד שבעיית ההצפות תשפיע על ביטחון המשקיעים הזרים, אשר עשויים להעביר את הייצור שלהם מתאילנד למדינות אחרות", אמר הנגיד. "אם הממשלה לא תוכיח את עצמה, המשקיעים הזרים יעבירו את הייצור מתוך תאילנד", הוסיף.
תאילנד היא יצואנית מובילה של כונני דיסק למחשב. השטפונות עשויים לגרום למחסור זמני ברחבי העולם. תעשיית הרכב בתאילנד, אשר נחשבת לגדולה ביותר באזור עם קיבולת שנתית של כמעט שני מיליון מכונית, היא אחד הענפים שנפגעו באורח קשה ביותר. גם הונדה וטויוטה הפסיקו זמנית את הייצור, וגם לתעשיית חלקי הרכב עשויה להיות השפעה על האספקה האזורית והעולמית.