|
אין תקציב? נפרסם חסות לבנק [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
נ.א, תושב עפולה, קיבל בימים האחרונים מכתב מבית-החולים "העמק" בעפולה ובו זימון רשמי לבדיקה באחת ממרפאות בית-החולים. מכתב הזימון הוא אישי וכולל את שם הנבדק, כתובתו, סוג הבדיקה שעליו לעבור ומועד הבדיקה. על גבי מכתב הזימון לבדיקה שקיבל נ.א מופיעות בצורה מובלטת פרסומות של בנק ושל חברה מסחרית למעקב רפואי. החברות הנ"ל משלמות לבית-החולים "העמק" סכום כסף עבור הופעת הפרסומות על גבי מכתבי הזימון.
מסתבר שנ.א אינו לבד: מאות אנשים מקבלים זימונים אישיים מסוג זה, שעליהם פרסומות של חברות מסחריות. פקידת זימון תורים בבית-חולים "העמק" אישרה בשיחה איתי נתונים אלה וציינה כי הפרסומות מתחלפות מדי פעם. יודגש כי בית-חולים "העמק" אינו בית-חולים פרטי ושייך לקופת-חולים "כללית".
אין זה סוד כי בתי-החולים בארץ, כולל הציבוריים, מאפשרים מזה תקופה ארוכה, לחברות מסחריות, לפעול בתחומם באופן מסחרי ושיווקי כזה או אחר. בחלק מהמסמכים הכלליים של בתי-חולים כמו: חוברות מידע, מפות וכיוצא בזה, משולבות מזה תקופה ארוכה מודעות פרסום ושיווק של חברות מסחריות כמו: בנקים, חברות ביטוח, חנויות ביגוד ועוד כהנה וכהנה. אבל, הדפסת פרסומות על גבי מכתב זימון אישי לבדיקות שעליו שם הנבדק ופרטי הבדיקה, ושהוא למעשה מסמך רפואי לכל דבר, דבר זה לדעתי הוא בגדר "חציית קווים" וגובל בטעם רע. בקצב המסחור הזה, לא אתפלא אם מחר יופיעו פרסומות גם על גבי תוצאות בדיקות אישיות של חולים.
סגן מנהל בית-החולים "העמק" בעפולה, יעקב גינת, אומר בתגובה על נושא זה כי גם הוא אינו מאושר מהופעת פרסומות על גבי זימוני תורים, כמו מהרבה דברים שקורים במערכת הרפואה הציבורית בארץ, "אבל מה לעשות לא מתקצבים אותנו כראוי ואנו חייבים לגייס כספים ממקורות נוספים", כלשונו.