משרד התחבורה עשוי לבקש מהכנסת תיקון לחוק שיאפשר לדחות בכמה חודשים את מועד כניסתו לתוקף של חוק המידע בתחבורה ציבורית. כפי ש
דווח לפני חודש ב-News1, השתהה משרד התחבורה במסירת פורמט הצגת מידע הרצוי לחברות המפעילות את התחבורה ציבורית, ולכן לא יכלו החברות להתקין את השילוט כנדרש בחוק. במשרד עצמו לא מאשרים ולא מכחישים.
החוק התקבל לפני שנה
חוק המידע בתחבורה הציבורית, שנחקק לפני למעלה משנה(!), צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012, אך רק בסוף-השבוע נמסר למפעילים הפורמט הנדרש מהם. בפגישה שקיימו ביום חמישי בערב נציג משרד התחבורה שלמה כץ והיועצת המקצועית חנה ליברמן, עם מנכ"לי וסמנכ"לי חברות התחבורה הציבורית נמסרה חוברת עבה ותקליטור המפרטים כיצד צריכים להיראות שלטי השירות שיוצבו בתחנות ובאיזה אופן יש להציבם.
אולם בשל העיכוב, כחודש וחצי בלבד לפני כניסת החוק לתוקף, לא תצליח אף אחת מן החברות לעמוד בתאריך היעד. אם לא יתוקן החוק, עשויות חברות תחבורה ציבורית רבות למצוא את עצמן כמפרות חוק, וצפויות לתביעות יצוגיות.
שילוט "רולס רויס"
גורם במשרד התחבורה אמר ל-News1 כי כדי שבישראל יהיה שילוט סטטי ראוי לשמו ומהטובים בעולם ("נהיה ה'רולס רויס' של העולם"), נדרשה עבודת הכנה יסודית ומעמיקה שנמשכה חצי שנה. במהלכה נלמד אופן הצגת המידע בשלטי הכוונה בלונדון, בחוף המערבי של ארה"ב ובפריז. אחרי לימוד זה, שכלל ביקורים באותם מקומות, בוצעה התאמה לישראל ו"למדנו איך לדחוס את מירב המידע בשלט אחד בצורה פשוטה". שני ניסויי שילוט מבוצעים בימים אלה על-ידי חברת אומני אקספרס בקריית טבעון ועל-ידי
חברת מטרופולין בקווי השרון. האחרונה אגב, התקינה לאחרונה 50 שלטים דיגיטליים סולאריים בשרון, וצפויה להתקין בקרוב 200 נוספים - 100 בשרון ו-100 בתחנות הדרום, לרבות בבאר שבע.
2,000 שקל לכל שלט
במסגרת פורמט המידע החדש, יידרשו המפעילות לעמוד לא רק בקריטריונים של נראות ושל אחידות, אלא גם בהצגת מפה ובה חיווי על המקום בו נמצאת התחנה אליה הגיע הנוסע ("אתה נמצא כאן"). משמעות הדבר היא הפקת נפרדת של כל שלט. הפקה שכזו יוצרת עלויות גבוהות ומחיר כל שלט סטטי נע סביב 2,000 שקלים. בשקלול הוצאות התקנה, תחזוקה ותפעול, לרבות ההתמודדות עם ונדליזם, עשוי המחיר של כלל השלטים להסתכם בעשרות ואולי מאות מיליוני שקלים.
ראשי החברות שטחו את טענותיהם בפני נציגי משרד התחבורה. הם טענו כי מדובר בסכומי עתק, וכי מלכתחילה לא הופיעו בתנאי הרישיון שניתן להם דרישות מעין אלה. לדבריהם, הם ספגו עד היום בשקט דרישות ש"הונחתו" עליהם ממשרד התחבורה - ובהן נושא ההנגשה למוגבלים, מערכות הכריזה באוטובוסים, השילוט הדיגיטלי ועוד - אך איש לא שיפה אותם על אובדן ההכנסות. במשרד התחבורה הבטיחו לשקול פנייה למשרד האוצר כדי שיישא בעלויות השילוט הסטטי או בחלקן.
כעת נשקלות דרכי הפעולה ליישום החוק. אפשר כי נושא השילוט ייצא למכרז בין חברות שונות, אולי אפילו בחלוקה לפי אזורים גאוגרפיים.