|
חסכון של מיליארד דולר [צילום: AP]
|
|
|
|
|
הצעה של הקונגרס לאחד את החנויות עם הקנטינות בבסיסים האמריקניים - שתי רשתות, הממומנות על-ידי משרד ההגנה האמריקני - תעלה מחדש בשנה הבאה, משערים בוושינגטון.
את ההצעה לאחד את שתי הרשתות יזם הסנאטור הרפובליקני תום קוברן מאוקלהומה. רשת החנויות מוכרת מוצרים במחיר מופחת, תוך מגבילה את המרווח, שהיא גובה לחמישה אחוזים. רשת הקנטינות מוכרת מוצרים במחיר זול מאשר בשוק האזרחי, ואינה גובה מסים מקומיים (המקבילה האמריקני למע"מ). לפי הצעת קוברן, יאוחדו שלוש רשתות הקנטינות לרשת אחת, שתאוחד עם רשת החנויות. רשת החנויות בבסיסים מסובסדת בסכום של כמיליון דולר וחצי בשנה בעוד שרשת הקנטינות מצליחה להיות מאוזנת תקציבית.
הצעת סנאטור קוברן מבוססת על הצעה של בקרת התקציבים בקונגרס, שחישבה, כי איחוד הרשתות יביא לחיסכון של כמיליארד דולר עד שנת 2016. לפי ההצעה, הקונגרס יתקצב מענק שנתי למשפחת החיילים, כדי לעזור להן להתמודד עם התייקרות המוצרים בבסיסים.
מבקרי ההצעה טוענים, שהיא תקטין תחרות, ותגרום להאמרת יוקר המחיה של משפחות החיילים, של גימלאי הכוחות המזוינים, של אנשי מילואים ושל חיילי המשמר הלאומי
נמסר, כי משפחה של ארבע נפשות מוציאה כ-4,500 דולר בשנה ברשת החנויות בבסיסים בממוצע.
הפנטגון לא הביע דעה בנושא, ואילו רימונד צ'נדלר, הנגד הבכיר של צבא ארצות-הברית, שחבר במועצה המייעצת של רשת הקנטינות, לא דחה את הרעיון. לדעת צ'נדלר, איחוד הרשתות יביא להגברת השפעתן החיובית על כלכלת משפחות החיילים, על רווחתן ועל מוראל היחידות.
נציג של רשת החנויות מסר, כי צפויה התייקרות של כשבעה אחוזים במחירי המוצרים בעקבות איחוד הרשתות. כתוצאה מכך, עשויים הצרכנים לפנות לחנויות מחוץ לבסיסים, וכך יקטן כוח המיקוח של החנויות בבסיסים מול ספקיהן. כלומר, תהיה התייקרות נוספת במחירים המוצרים.