הנהלת בנק לאומי, הנשלט על-ידי המדינה, נאלצה במהלך דצמבר להפסיק דחיפת לקוחות לחברת האשראי לאומי קארד - שבשליטת הבנק. הפסקת הפעילות נדרשה לאחר שהועלו טענות לפיהן אופן פעילות הבנק, יחד עם לאומי קארד, מהווה הסדר כובל האסור על-פי החוק תוך ניצול לרעה של מעמדו.
ל-News1 נודע, כי במהלך נובמבר פתח הבנק במאמץ שיווקי במטרה לשכנע לקוחות עסקיים להעביר שירותי סליקה שהם מקבלים בכרטיסי אשראי ללקוחותיהם, מחברות ישראכרט וכאל, לחברת לאומי קארד שבשליטת הבנק.
פקידים בסניפי לאומי הודרכו באלו לקוחות כדאי "לטפל". נקבעו אף יעדים, ולסניפים שיצליחו במשימה הובטח תגמול מתאים. בנסיבות אלה, נעשו פניות למאות פירמות קטנות ובינוניות.
דחיפת לקוחות בדרך זו אסורה על-פי החוק, שכן נאסר על הבנקים להשתמש בכוחם הרב, ברשימת לקוחותיהם ובמידע המיוחד שנצבר בידיהם על אודותם, לשידול ו/או להפעלת לחץ על לקוחותיהם כדי שיעבירו פעילות עסקית ו/או פיננסית לחברות בנות שלהם או קשורות על-חשבון חברות מתחרות. פעילות שכזו אף נוגדת את דרישות הרגולטורים ואת מדיניות הממשלה, הפועלים לביזור המשק ולהקטנת הריכוזיות.
נודע, כי לקוחות עסקיים רבים, התלויים בבנק - הן במסגרות אשראי והן בהלוואות לטווח ארוך - ראו בזאת הצעה שלא ניתן לסרב לה. חלק מהם הסכימו להעביר את שירותי הסליקה ללאומי קארד. אחרים דחו את ההצעה במורת רוח. זהותם של כמה מהם שמורה במערכת News1.
נודע, כי זמן קצר לאחר מכן, ולאחר שכמה לקוחות הביעו מורת רוח, ולאחר שהנושא אף הובא לידיעת בנק ישראל, נאלצה הנהלת לאומי, ובראשה
גליה מאור (מנכ"ל), להורות על הפסקה לאלתר של פעילות זו, מחשש לסנקציות מצד הממונה על שוק ההון במשרד האוצר ו/או מצד הפיקוח בבנק ישראל.
מבנק לאומי נמסר בתגובה:
"לא חל כל שינוי במדיניות הבנק בתקופה האחרונה. כל הפעילות היא על-פי חוק".