החברה הלאומית לדרכים פרסמה (יום ב', 9.1.12) שני מכרזים נוספים של פרויקט רכבת העמק המתוכנן בין חיפה לגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) שבעמק בית שאן.
הראשון כולל הקמת תשתית למסילת ברזל בקטע המזרחי ביותר של הפרויקט, באורך של כ-12 קילומטרים מבית שאן לגדעונה שבעמק יזרעאל. השני כולל הקמת גשר באורך של כ-700 מטרים, שישמש כהפרדה מפלסית לכביש 722 סמוך לתל קשיש, שליד כפר יהושע.
עלותו של מיזם פרויקט העמק, שצפוי להחנך בעוד שלוש שנים, הוא כארבעה מיליארד שקלים.
בתוך חודשים ספורים, צפויים להתפרסם שני מכרזים נוספים ואחרונים של מסילות הברזל בפרויקט רכבת העמק. האחד יכלול הקמת מסילה מעפולה לגדעונה והאחר יכלול את המשך התוואי באורך של כחמישה קילומטרים ויחצה את עפולה.
כמו-כן, יפורסמו מכרזים נוספים להקמת תחנות הרכבת לאורך המסילה. בשלב הראשון יוקמו חמש מתוך שמונה תחנות המתוכננות על תוואי הקו: לב המפרץ, כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה, ובית שאן.
שלוש חלופות לקו לאילת
היום התקיימה ישיבת ועדת השרים לענייני אילת, בראשות ראש הממשלה
בנימין נתניהו. במהלכה הציג שר התחבורה שורה של פרויקטים תחבורתיים המתוכננים בעיר ואליה.
הוחלט כי צוות בינמשרדי המשותף למשרד ראש הממשלה,
משרד התחבורה ומשרד האוצר, יגבש בתוך חודש הצעה לאישור הממשלה, על הקמת קו רכבת להסעת נוסעים ומטענים מאילת לתל אביב.
כ"ץ נוטה לסין
ההמלצה להצעה תתייחס לשלוש חלופות עיקריות לביצוע קו הרכבת לאילת: (1) הקמתו באמצעות הסכם ייחודי בין ממשלת ישראל לממשלת סין; (2) ביצוע הפרויקט בשיתוף הסקטור הפרטי (PPP); (3) ביצוע הפרויקט במימון המדינה.
נראה כי כ"ץ כבר מקדם את החלופה הראשונה. השר מסר כי בפגישה שקיים בביג'ין עם עמיתו הסיני, סוכם על הכנת מסמך הבנות לשיתוף פעולה בתחומים תחבורתיים לרבות קידום המיזם האסטרטגי של ביצוע קו הרכבת לאילת. טיוטת המסמך הועברה לעיון משרד התחבורה הסיני.
הוא ציין בישיבה כי ממשלת סין משקיעה בשנים האחרונות משאבים בהיקפים חסרי תקדים בפיתוח רשתות התחבורה עם דגש על פרויקטים מסילתיים. לדבריו, לאורך השנים הוקמו חברות בבעלות ממשלת סין עם יכולות ביצוע ברמה גבוהה והיעילה ביותר והניסיון מוכיח שהיכולת המקצועית של החברות הסיניות היא מהטובות בעולם.
נתניהו הנחה את הצוות הבינמשרדי להגיש לאישור הממשלה את החלופה המועדפת להקמת הקו לאילת בתוך שלושה חודשים לכל היותר.
סיום - בתוך 5 שנים
על-פי תוכניתו של השר כ"ץ, הליך התכנון הסטטוטורי של הרכבת לאילת יושלם בלוח זמנים קצר עד סוף שנת 2012, מתוך מגמה לסיים את עבודות הקמת קו הרכבת לאילת בתוך חמש שנים מיום אישור התוכניות.
צוות השרים לענייני אילת דן היום בשורה של פרויקטים נוספים בהם קידום פרויקט נמל התעלה באילת, המתוכנן להיבנות בחוף הצפוני של אילת. הקמת נמל התעלה המכונה "פרויקט השער הדרומי", תאפשר בעתיד את חיבורו של קו הרכבת לאילת ישירות לנמל ותשמש חלופה לתעלת סואץ.
כ"ץ ציין כי בחודש הבא יפרסם משרדו RFI - request for information להקמת נמל התעלה, שנועד לבחון את ההתעניינות והיכולות של הסקטור הפרטי להקים את המיזם. השר הנחה את חברת נמלי ישראל (חנ"י) להתחיל בקידוחי קרקע ראשונים שנועדו לבחון את מיקומו המטבי של הפרויקט.
עד סוף ינואר - תוכניות עסקיות להפרטת הנמל
שר התחבורה הציג בישיבה גם את נושא הפרטת נמל הים באילת ומסר כי עד סוף החודש יוגשו תוכניות עסקיות להפרטת הנמל, של שבעת המתמודדים שנבחרו, מבין 17 גופים שהגישו את הצעתם. לדבריו, תהליך המכירה של הנמל יושלם עד אמצע 2012.
בנוסף לכך, הציג את ההתקדמות בהקמת שדה התעופה הבינלאומי רמון בתמנע, שליד אילת, וציין כי עד ספטמבר השנה תשלים רשות שדות התעופה (רש"ת) את התכנון המפורט של הפרויקט, מתוך מגמה להתחיל בביצוע המיזם עוד במהלך שנת 2013.
עוד הוצגה בפני השרים התוכנית לשדרוג כביש הערבה והפיכתו לכביש דו-נתיבי עם שני מסלולים בכל כיוון - מאילת ועד צומת הערבה. לאחרונה הושלמה הרחבתם של מספר קטעי כביש באורך של 40 קילומטרים ממחסום אילת ועד גרופית. כמו-כן, מקודם בימים אלה תכנון להרחבת חמישה קטעי כביש נוספים באורך כולל של 130 ק"מ מגרופית ועד צומת הערבה. עלות הפרויקט נאמדת בכ-1.8 מיליארד שקלים.