מחקר שנערך בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת דרבי מראה, עם פתיחת שנת הלימודים החדשה, כי אחוז גבוה מבין ההורים בקרב האוכלוסייה הבדואית בארץ מראים עניין מועט בלימודי ילדיהם בבתי הספר. המחקר כלל: תצפית ושיחות עם מנהלי תיכונים, 20 מורים, 50 תלמידים, 50 נציגי הקהילה הבדואית ועם אנשי משרד החינוך בדרגים השונים העוסקים באוכלוסייה הבדואית המונה כיום כ-150,000 איש בצפון ובדרום.
הממצאים מציגים כאמור תמונה עגומה בכל הקשור לחוסר המודעות של הורים לגבי חשיבות מעורבותם בחינוך ילדיהם. מהמחקר של דרבי עולה שהסיבות למצב זה נובעות ממכלול הסברים כמו: המעבר מחברה מסורתית למודרנית, הדימוי העצמי הנמוך בהשוואה לשכנים היהודים, העדפת הישגים כלליים על הישגים לימודיים, חדירת מתחים שבטיים לתוך בית הספר בייחוד כשמדובר בהעדפות מורים ומנהלים את בני שבטם וחמולתם מול ילדים אחרים. סיבות אלה ונוספות מביאות, כך נמסר מאונ' דרבי ולאור המחקר, לחוסר עניין של מרבית ההורים במתרחש בחינוך ילדיהם.
על-פי ממצאי המחקר רוב התלמידים שנשאלו דווקא היו רוצים לראות מעורבות גוברת של ההורים בחינוך במטרה לשפר את האקלים החינוכי והחברתי בקהילה ובבתי ספר.
בדרבי מציינים עוד, כי מהמחקר עולה שתקציבי החינוך קוצצו בשיעור חד בשנים האחרונות והדבר מוצא ביטויו בתקציבים מגורמים ממשלתיים שונים כמו: משרד החינוך, רשויות מקומיות, משרד השיכון וגורמים וולונטריים. משרד החינוך קיצץ לדוגמא בשעות התגבור והטיפוח לתלמידים ובמרבית התקציבים שכוללים את החינוך הבלתי פורמלי ומתנ"סים. פעילות זו הייתה יכולה לתרום רבות להישגי התלמידים אם הייתה מתקיימת במציאות. פעילות המתנ"סים הייתה יכולה לתרום גם לשיפור הבנת מערכת החינוך ותפקודה אצל המבוגרים תוך כדי שיפור חינוך המבוגרים עצמם במערכת משלימת חינוך.
השקעות מערכת החינוך בהכשרת צוותי החינוך במגזר הבדואי ירדו אף הן בשיעור ניכר כאשר לא הוקצו תקציבים ראויים לטיפוח המורשת הבדואית ואין הוראה המחייבת בפועל את ההורים להקים ועד הורים בכל כיתה ובית ספר תיכון כנדרש. ועד הורים אמור להגביר את מעורבות ההורים בחינוך ילדיהם ולכך לא ניתנה תשומת לב מספקת.
על-פי הנתונים הישגי מרבית התלמידים הבדואים נמוכים בשיעור בולט בהשוואה להישגים ממוצעים במערכת החינוך היהודית. זאת גם בשל חוסר מקצועיות מספקת של מורים וחוסר רצינות כלפי חשיבות בתי הספר מצד בני המשפחה המורחבת ובעיקר מצד ההורים.
לסיכום מהמחקר עולה, כי יש לבצע ארגון מחדש של מערכת החינוך הבדואית זאת בעזרת הקצאת משאבים וכוח אדם מקצועי וראוי על מנת שאפשר יהיה לסייע בידי ההורים להביא את ילדיהם להישגים גבוהים יותר.