יושב-ראש ההסתדרות,
עופר עיני, ויושב-ראש דירקטוריון הרכבת,
אורי יוגב, הגיעו הלילה (יום ג', 27.3.12) להסכם עקרונות ברכבת ישראל. ההסכם מסדיר את כלל הנושאים שהיו במחלוקת בין ועד העובדים להנהלה, שבגינם הוכרזו ברכבת שמונה סכסוכי עבודה.
בעקבות ההסכם ביטלה ההסתדרות את השביתה שאמורה הייתה להתקיים היום. עבודות הפיתוח ושינוע המטענים יתקיימו גם הן החל מהיום כסדרם.
בקרוב הסכם קיבוצי
תקופת ההסכם היא לשלוש שנים וחצי. בשלב זה מדובר בהסכם עקרונות, שבעקבותיו צפוי להיחתם בזמן הקרוב הסכם קיבוצי. ההסכם קובע כי עבודות התחזוקה יבוצעו ברובן המכריע בידי עובדי הרכבת. מדובר על הקרונות החדשים שיתוחזקו באופן מלא על-ידי העובדים. כמו-כן, יתוחזקו 70% מהקרונות שיעברו בעתיד תהליך חישמול על-ידי עובדי הרכבת. עבודת התחזוקה היחידה שתתבצע על-ידי חברה חיצונית תהיה תחזוקת הקרונות הישנים שבתוך שנים אחדות יוצאו ממילא מפעילות.
תחזוקת הקרונות הישנים עד ליציאתם מפעילות תבוצע בידי חברה חיצונית רק לאחר תשעה חודשים מיום חתימת ההסכם. במשך שנתיים יתוחזקו הקרונות במתחמים נפרדים במוסכי הרכבת ולאחר מכן במוסכים אותם תקים החברה החיצונית, כך שלא תיווצר תופעת העסקת עובדי חברה חיצונית ועובדי רכבת בצורה של "כתף אל כתף".
בנוסף, יועברו מערכים של עבודות שעד עכשיו נעשו בצורת העסקה קבלנית להעסקה ישירה. המערכים שיעברו הם של הקופאיות, האיתות האלקטרוני, התדלוק והתוכנה.
גילה אדרעי נשארת
ההסכם אף קובע כי העובדים שנגדם ננקטו הליכים משמעתיים ושפוטרו והושעו מהעבודה עקב אלימות כלפי מנכ"ל החברה, לרבות חברי הוועד והיושב-ראש
גילה אדרעי, יוחזרו לאלתר לעבודה וכל ההליכים נגדם יבוטלו.
העובדים אף יקבלו תוספת שכר בעלות של 25% ועוד מענק של 40 אלף שקלים בגין הרפורמה. ההסכם אף משפר את תנאי ההעסקה של דור ב' כגון: קייטנות, הבראה וכדומה.
ההסכם אף קובע ביטחון תעסוקתי - לא יהיו פיטורי צמצום עד שנת 2030.
הוא קובע שכל עבודות התפעול במערך המטענים יבוצעו בידי עובדי הרכבת. זאת באמצעות חברה-בת בבעלות משותפת לרכבת ולגורם חיצוני. בנוסף תוקם חברה-בת בבעלות מלאה של הרכבת.
במו"מ השתתפו מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, ויושב-ראש איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי ההסכם יאפשר להקים חברת רכבת חדשה. שתספק שירות ברמה המקובלת בעולם. יו"ר ההסתדרות עפר עיני אמר כי הושגו המטרות שהציג במו"מ - תחום התחזוקה יישאר ברובו בידי עובדי הרכבת ולא יפוטרו עובדים.