|
מניעים שונים ללימודים בין גברים לנשים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
גברים ונשים שואפים ללמוד מנהל עסקים מסיבות שונות. הלימודים משנים את עמדותיהם, ומעצימים, כך מסתבר, נשים. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, במסגרת עבודת הדוקטורט של ד"ר אושרית כספי-ברוך, בהנחייתה של פרופ' איילה מלאך-פיינס, דקאנית הפקולטה לניהול על-שם גילפורד גלייזר. המחקר בדק את הרקע המשפחתי של מנהלים ומנהלות, חוויות ילדות מכוננות והסיבות לבחירה בלימודי מנהל עסקים.
הבדלים בין גברים ונשים נדונו באינספור כתבים וניתנו להם הסברים רבים, החל בהיבטים ביולוגים (גברים ונשים פשוט נולדו שונים ואין מה לעשות...) דרך היבטים חברתיים (החברה מעצבת באופן שונה גברים ונשים ולכן יש מה לעשות...). בתחום הניהול הפערים בין גברים ונשים בולטים, נוכח שיעור נמוך מאוד של נשים בעמדות ניהול בכירות (פחות מ-5%). אחת הדרכים באמצעותן נשים יכולות להגדיל את סיכוייהן להתקדם בעולם הניהול, היא "להצטייד" בתואר הנכסף במנהל עסקים.
הגברים מצפים לקידום; נשים - לשיפור היכולת ליזום
מהמחקר עולה כי גברים ונשים נרשמים ללימודי מנהל עסקים מסיבות שונות. גברים, משום שהם מצפים לתגמול כספי, אפשרויות קידום ושיפור מצבם הכלכלי בעקבות הלימודים. נשים נרשמות ללימודי מנהל עסקים, בעיקר משום שחוו קושי להשתלב בקריירות אחרות, בשל נסיבות או צירוף מקרים. גם בציפיות מהתואר נמצאו הבדלים בין גברים ונשים: גברים מצפים יותר לתגמולים חיצוניים כגון העלאה בשכר, יוקרה ושיפור ערכם בשוק בעקבות התואר. נשים מצפות יותר לתגמולים פנימיים, כגון יכולת ליזום, יכולת לנהל ושיפור יכולת חשיבה אנליטית.
התפישה השונה הזו של גברים ונשים את לימודי מנהל עסקים, מדגימה פערים מגדריים כלליים יותר בהשקפותיהם לגבי הקריירה. גברים רואים בקריירה מקור לסיפוק צרכים חיצוניים כגון שכר, סטאטוס וקידום, ואילו נשים רואות בקריירה מקור לסיפוק צרכים פנימיים כגון סיפוק אישי ומימוש עצמי.
ללימודי מנהל עסקים תפקיד חשוב בעיצוב קריירה של מנהלים. במחקר האורך שבדק סטודנטים למנהל עסקים בתחילת הלימודים ובסופם, נמצא כי ללימודים תפקיד חשוב בעיצוב תפישותיהם לגבי קריירה ניהולית. הדבר היה נכון במיוחד לגבי נשים, עבורן מהווה התואר אמצעי להעלאת ההון האנושי.
הלימודים מעצימים את הנשים
נמצא גם כי בקרב מנהלים ומנהלות דומיננטיות חוויות ילדות שאופיינו על-ידי תחושות של חוסר-אונים וחוסר-שליטה. מנהלים ומנהלות אלו יודעים להתמודד עם תחושות אלו, ונראה כי הם מנווטים אותן, בין השאר באמצעות בחירה בקריירה ניהולית, לכיוונים של שליטה, הובלה ותמרון. הם מדמים את עבודת הניהול לעבודתו של קברניט המנווט ספינה. נראה כי אותה חוויה קשה של חוסר-אונים וחוסר-שליטה, מעצימה אותם, מובילה אותם לקחת שליטה, ולנווט את הארגון אותו הם מנהלים לחוף מבטחים.
מעניין כי אין הבדלים בחוויות הילדות שתיארו מנהלים ומנהלות לעתיד, ואין גם הבדלים בתפישותיהם לגבי מהו ניהול עבורם. אולם ההבדלים ניכרים בשלבים מאוחרים יותר, של לימודי מנהל עסקים, שם נשים חוות בתחילת הלימודים, יותר חסמים בתפישת הקריירה הניהולית שלהן, ובסופם הן מועצמות. חוסר ההבדלים בזיכרונות הילדות, והשינוי בתפישותיהן של הנשים עקב הלימודים, מלמדים כי ייתכן שלתהליכים חברתיים, ובהקשר זה ללימודי מנהל עסקים, תפקיד חשוב בעיצוב תפישותיהם של מנהלים ומנהלות לעתיד.