הפוך לדף הבית אימייל אדום
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים ספורט משפט כלכלה בריאות המגזין
רשימות  |  ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  משובים  |  נדל"ן  |  תגיות  |  פורומים  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
חדשות
ראשי  /   כלכלה/עסקים   מימון   ממשל     |  שתף:    |    |  דוא''ל:    |  הדפסה:    |    הגדל גופן    הקטן גופן
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 קסלמן וקסלמן PwC Israel
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
היום הזה ממש
23/09/2012   |   הרב רפי פוירשטיין
 
 
 
יעלה ויבוא הזמר גידי גוב
23/09/2012   |   רועי אורן
 
 
 
מהו איזון משאבים?
23/09/2012   |   אריאל דרור
 
 
 
שירו לנו שיר
23/09/2012   |   ציפי לידר
 
 
 
יחימוביץ' מול הפיון של נתניהו
23/09/2012   |   דן אלון
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
איתמר לוין News1.co.il  |  תגובות
החלטות התקציב מתקבלות ללא רישום ותיעוד
שטייניץ. ספק אם יש מקום לסיפוק [צילום: פלאש 90]

בניגוד לגאוותו של שטייניץ בתקציב הדו-שנתי, מוצא המבקר שאין תכנון ארוך טווח, שקיצוצי הרוחב נעשים ללא מחשבה, שאין פיקוח על עמידה ביעדי המשרדים, ושליקויים מלפני שש שנים טרם תוקנו

  תהליך הכנתו ועדכונו של תקציב המדינה  
▪  ▪  ▪
התקציב הדו-שנתי (2012-2011) הוא מקור לגאווה רבה בעיני שר האוצר, יובל שטייניץ, הטוען שהדבר משפר את התכנון ארוך הטווח. אך בדיקת מבקר המדינה לגבי הכנת התקציב ועדכונו מאז 2009 מעלה את הספק, האם אכן יש מקור לסיפוק כה רב.

בדיקת תוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנים 2010-2008 העלתה שרובן לא הכילו תוכניות ותפוקות ארוכות טווח, שיש בהן כדי לשקף את הפעילות במשך כמה שנים. האגף לתכנון מדיניות והאגף לתיאום מעקב ובקרה שבמשרד ראש הממשלה או אגף התקציבים שבמשרד האוצר אינם מבצעים בדיקה השוואתית רב-שנתית בנושא מידת עמידתם של משרדי הממשלה בתפוקות שתוכננו ונקבעו בתוכניות העבודה.

אין די שיתוף פעולה בין משרד האוצר לשאר משרדי הממשלה, כדי להבטיח שהמשימות שהוגדרו בתוכניות העבודה השנתיות של המשרדים יתוקצבו באופן שיאפשר להשיג את יעדיהן. קיים נתק בין הכנת תוכניות העבודה של המשרדים ובין תהליך התקצוב של עבודתם. בספר תוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2011 לא מפורטים התקציבים הנדרשים או המאושרים לשם השגת מטרות המשרדים, והדבר פוגע באפשרות הפיקוח והבקרה על ביצוע התקציב ותוצאותיו.

בקרה והסקת מסקנות לטווח של שנה בלבד

משרד ראש הממשלה ואגף התקציבים לא ביקשו וממילא לא קיבלו ממשרדי הממשלה תוכניות עבודה מעודכנות לשנים 2010-2008, אף שחלו שינויי תקציב העלולים לפגוע ביכולת המשרדים לבצע את משימותיהם ולעמוד ביעדים שהם קבעו. מדריך התכנון הממשלתי שפרסם משרד ראש הממשלה אינו מנחה את המשרדים לקיים מערכת בקרה והסקת מסקנות על יסוד ביצועיהם בפרק זמן של יותר משנה אחת.

תוכנית התקציב הרב-שנתית, שאגף התקציבים מגיש לממשלה ולכנסת בכל שנה, אינה מפרטת את אופן חלוקת התקציב לכל אחד מהמטרות והיעדים של הממשלה ואת אופן חלוקת התקציב למשרדים על-פי המטרות והיעדים הללו. המתכונת הקיימת של תוכנית התקציב הרב-שנתית אינה תורמת תרומה ממשית לתכנון רב-שנתי של פעולות המשרדים ולתכנון לאומי לטווח ארוך, איננה משקפת יעדים לטווח הבינוני והארוך, וממילא איננה מאפשרת לבחון את מידת השגתם.

אין חלוקה בין משרד רה"מ למשרד האוצר

ממצא חשוב במיוחד של המבקר מתייחס לאמצעי החביב ביותר על האוצר למימון הוצאות מיוחדות: קיצוצי רוחב. החלטות אלו מתקבלות בלי שנבחנת השפעתן המצטברת של ההפחתות מהשנים הקודמות. מקבלי ההחלטות אינם מקבלים מידע על מאפייני התקציב הפנים-משרדיים, ובכלל זה על מידת גמישותם של תקציבי התחומים והפעילויות בכל משרד.

ההפחתות הרוחביות מעצימות במרוצת השנים את ההשפעות השליליות של העדר תוכנית תקציב רב-שנתית מפורטת: לא זו בלבד שתמונת ההוצאה העתידית אינה ברורה דייה, אלא שמושתות על התקציב הפחתות שאינן תואמות בהכרח את תוכניות העבודה של המשרדים ואינן עולות בקנה אחד עם סדר העדיפויות של הממשלה.

וזה לא שעבודת המטה טובה יותר: הממשלה לא הבהירה את אופן חלוקת הסמכויות בין המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה ובין משרד האוצר בכל הנוגע לתהליך הכנת תקציב המדינה. בלשכת שר האוצר, בלשכת מנכ"ל המשרד ובאגף התקציבים לא נמצאו מסמכי מטה, ניירות עמדה, סיכומי דיון ופרוטוקולים של ישיבות העוסקות בהכנת התקציב השנתי ולא נמצאו סיכומי דיונים שעסקו בענייני תקציב וכלכלה מהותיים ושבהם התקבלו החלטות בנושא. תהליכים מרכזיים של השלטון - כגון תהליך הכנת תקציב המדינה בידי משרד האוצר - מתבצעים ללא רישום של פרוטוקולים וללא תיעוד של הישיבות ותהליך קבלת ההחלטות.

שש שנים לאחר שפורסמו ממצאי הדוח הקודם בעניין הכנת תקציב המדינה ועדכונו, לא זו בלבד שחלק מהליקויים שהועלו בו טרם תוקנו, אלא שהתגלו ליקויים נוספים - מסכם המבקר ביובש.

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012

פורומים
כלכלה/עסקים
מבקר המדינה - דוח 62 (שנת 2012)
מימון
ממשל
ביטוח ופיננסים
כלל פיננסים
כלל פיננסים
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |