בכיר ב
משרד התחבורה אומר שלא לייחוס כי ידיו של המשרד כבולות בהתנהלות מול זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, חברת סיטיפס. לדברי הבכיר, האשם בכך הוא משרד האוצר, שבהסכם בין המדינה לסיטיפס הכניס סעיפים מקלים שמאפשרים לה לא לעמוד באמות מידה שירותיות בסיסיות הנהוגות ברחבי העולם.
נציגי הירושלמים שהגיעו (יום ג', 8.5.12) לישיבת הוועדה לפניות הציבור של הכנסת יצאו מאוכזבים. הוועדה לא עסקה בבעיות הליבה - המונופול שניתן לחברת סיטיפס וגורע ממצבת האוטובוסים באופן ההופך את הנוסעים לשבויים בידיה, ואי-תפקוד ראוי מצד המאסדר (משרד התחבורה) - אלא עסקה בסימפטומים חיצוניים.
"ועדת הכלכלה פישלה"
"הקנסות המוטלים על נוסעים ברכבת הקלה נקבעו לצערי בחקיקה בכנסת בהמלצת משרד התחבורה. אנחנו, חברי הכנסת ובפרט חברי ועדת הכלכלה פישלנו, אבל מחדלים אפשר לתקן", אמר יו"ר הוועדה לפניות הציבור
דוד אזולאי בדיון. "מדובר במדיניות הפרטה, שאני מקווה שתיפסק. משרד התחבורה מודע לבעיות ולא טומן את הראש בחול. אני מצפה שמכאן תצא הודעה שהעניין כולו ייבדק בתוך חודש-חודשיים, כי הציבור סובל".
"לא מקובל עלינו"
עוזי יצחקי, מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, כילה כי הנושא מטופל ברמת השר. "יש אכן ליקויים בכרטוס, בהסברה, בקנסות, בערר ובהתנהלות הפקחים", אמר יצחקי, "אנו בטוחים שהעסק ישתפר מהר. כשמפעילים מערכת הסעה המונית ללא צורך לעבור נהג או כרטיסן - צריך מעקב ובקרה. אני מסכים שצריך שהבקרה תהיה מכובדת. נוסעים לא צריכים להגיע לבכי או לפחד. זה לא מקובל עלינו וזה לא יהיה".
"קצה נפשנו לשמוע יום יום על נוסעים שפקחי הרכבת הקלה העליבו והשפילו אותם כאילו היו מאחרוני הגנבים, למרות ששילמו תשלום מלא עבור הנסיעה, אבל לא הצליחו לתקף את הכרטיס", אמר ח"כ
אורי מקלב, "לפני שבועיים מסרתי לסמנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנגר ספר כרוך ובו עשרות תלונות על אי-צדק. כל נסיעה ברכבת מלווה במתח וחשש ממה שעלול לקרוא לי או מי יודע לאיזה מחזה אהיה עד, כי הפקחים בטח יתפסו שוב מישהו שלא הצליח לתקף את הכרטיס. אלפי דוחות שניתנו במהלך חמישה חודשים הכניסו לסיטיפס מיליוני שקלים. מטרת המחוקק הייתה שלא יעלו לרכבת ללא תשלום, ולא שיקנסו אנשים ששילמו עבור הנסיעה, אבל לא מצליחים להבין את מערכת התיקוף המסורבלת. התייאשתי מסיטיפס".
גיל יעקב, מארגון צרכני תחבורה ציבורית, קרא לפתוח את ההסכם עם סיטיפס לנוכח שלל ההפרות שלה - הן בעניין כמות הקרונות והן בעניין הפגיעה בצרכנים. "הקנסות מעידים על גישת החברה כלפי הנוסעים", אמר. "צריך להעיר במשרד התחבורה אנשים שישנים בעמידה. אם החקיקה בעייתית, תפקידם לשנות. מכריחים אותנו לנסוע ברכבת שנותנת שירות גרוע".
"25 פקחים פוטרו מעבודתם"
שי אייזנברג, סמנכ"ל תפעול ושירות בחברת סיטיפס, הגיב לטענות הקשות: "בכל המקרים של נסיבות מיוחדות לא הטלנו קנסות - בחול המועד פסח, יום הזיכרון ויום העצמאות לא הטלנו קנסות. גם כשהחל שיתוף הפעולה עם סופרבוס לא הטלנו קנסות. החלטנו גם לא להטיל קנסות על קוד 2 מאגד. שמנו שילוט בתחנות וברכבות ובימים הקרובים נוסיף הודעות קוליות שיבהירו לנוסעים שיש לתקף את הכרטיס. אנו אחראים על הפעלת הפקחים במסגרת הסכם הזיכיון. הפקחים מונחים בצורה ברורה להתייחס לנוסעים בכבוד. מקובל בכל העולם להפעיל פקחים בצוותים של ארבעה. 25 פקחים פוטרו מיידית מעבודתם לאחר שתלונות נגדם נמצאו מוצדקות".
News1 מפרסם את מסקנות הוועדה, שברובן ניתנו כהמלצות ולא כהנחיות מחייבות:
- הוועדה פונה לסיטיפס לתגבר את מערך פניות הציבור המזלזל שלה ולתת תשובות ברורות לאזרחים הפונים;
- הוועדה ממליצה לסיטיפס לתת הדרכה לפקחים בעיקר בתחום טיב השירות ויחסי האנוש מול הנוסעים. יש להורות לפקחים שעליהם לתדרך אזרחים שפונים אליהם בשטח בשאלות ובעיות ולוודא שידעו לייעץ להם. אם נוסע שואל או מבקש עזרה, על הפקח לסייע לו ולא לחכות לו שימעד על-מנת לקנוס אותו;
- הוועדה פונה למשרד הביטחון בבקשה לזרז את החתימה על ההסכם עם סיטיפס שיאפשר גם לחיילים ללא מדים לנסוע בחינם;
- הוועדה פונה לעיריית ירושלים ולמשרד התחבורה לטפל בדחיפות בהסדרת מעבר בטוח ליד בית הספר יפה נוף בשדרות הרצל, לפני שיקרה אסון;
- הוועדה תקיים דיון מעקב בסוף מושב הקיץ לוודא שיפור, ועומדת על כך שהפעם מנכ"ל סיטיפס יהודה שושני שהוזמן ולא הגיע לדיון, ישתתף;
- הוועדה פונה לשר התחבורה ישראל כ"ץ בבקשה שייזום שינוי חקיקה במדיניות הקנסות, באופן שמי שלא ניסה להימנע מתשלום, אלא לא תיקף את הכרטיס בשוגג או בשל בעיות תפעוליות של מכשירי התיקוף, לא ייקנס. כן הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לשקול שנית את גובה הקנס, שלדעתה הוא גבוה מדי ואין לו אח ורע. יש להתחיל בקנסות נמוכים, ולהעלותם בהדרגה;
- הוועדה פונה למשרד התחבורה בבקשה להקים ועדת ערר;
- הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה להפעיל פיקוח ובקרה על התנהגות הפקחים;
- הוועדה מציעה למשרד התחבורה להערך לקראת חודשי הקיץ, כשהעיר מוצפת תיירים, על-מנת שלא יצא שם רע למדינת ישראל;
- הוועדה מבקשת מחברת סיטיפס לשנות את הגדרת שעות השיא, בהן תדירות הרכבת גבוהה, מעבר לשעה 16:30, שכן ידוע לכל ששעת השיא מתחילה רק בשעה 16:00 ואילך.
ביום חמישי הקרוב מתכננים פעילים ירושלמים לקיים הפגנה מול ביתו של ראש העירייה
ניר ברקת.