ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ד', 9.5.12) את ההצעה הממשלתית לשינוי להרכב מועצת הנפט, על-ידי הוספה של ארבעה נציגים ממשרד האוצר וממשרד האנרגיה והמים. בעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע, נוספו להרכב המועצה שני נציגים נוספים, של המשרד להגנת הסביבה, שימונו על-ידי שר האנרגיה והמים, בהמלצת השר להגנת הסביבה. הרכב המועצה יעמוד על 15 חברים, ולא 13, כפי שתוכנן בהצעה הממשלתית המקורית.
את החברה להגנת הטבע ייצגה בדיון רותי שורץ, רכזת האנרגיה והתשתיות.
שר האנרגיה והמים,
עוזי לנדאו, אמר בדיון כי הדרישה למינוי נציגי המשרד להגנת הסביבה עלתה אחרי שהתקבלה החלטת ממשלה על הוספת שני נציגי משרד האוצר ושני נציגים ממשרדו. "אחד הנציגים שאני מיניתי היא אשת סביבה מובהקת – ראש רשות נחל הקישון שרון ניסים – זו הגזמה להוסיף נציג נוסף", אמר השר לנדאו. לאחר אישור הצעת היו"ר שאמה-הכהן ביקש השר לנדאו להגיש הסתייגות לפיה ימונה רק נציג אחד לפי המלצת השר להגנת הסביבה והוא יהיה ממלא-מקום.
ח"כ
דב חנין אמר כי להחלטות המועצה יש משמעות סביבתית מרחיקת לכת. לדבריו, הדוח שעסק באסון במפרץ מקסיקו אמר שצריך להפריד בין הרגולטור לנושא האנרגיה לרגולטור לנושא הסביבה וכאן משאירים הכל בידי שר האנרגיה. "אני הייתי רוצה לראות מועצת נפט אחרת", אמר ח"כ חנין. בעקבות ההסתייגות של השר לנדאו ביקש חנין להגיש שורה של הסתייגויות, כאשר המרכזית שבהן מבקשת לקבוע כי השר להגנת הסביבה ימנה 7 מתוך 13 החברים, שר האוצר ימנה עוד שני נציגים ושר האנרגיה ימנה את הארבעה הנותרים.
ההחלטה התקבלה לאחר שבדיונים הקודמים בהצעה, שפוצלה מחוק ההסדרים, לא הושגה הסכמה באשר להוספת נציג של המשרד להגנת הסביבה למועצה. כמו-כן, בעקבות דרישת הוועדה בדיונים הקודמים, נקבעו כללים ברורים למניעת
ניגוד עניינים של חברי המועצה. עוד אישרה הוועדה כי המועצה תתכנס ארבע פעמים בשנה לפחות.
"צעד ראשון וחיוני לתיקון חוק הנפט הארכאי"
בחברה להגנת הטבע אומרים בתגובה לאישור ההצעה: "החברה להגנת הטבע מברכת על צירוף שני נציגי השר להגנת הסביבה למועצת הנפט. לקידוחי נפט וגז השלכות נרחבות על איכות הסביבה, על ערכי טבע, על המגוון ביולוגי ועל משאבי המים והאוויר בישראל. לכן, ייצוג האינטרס הסביבתי במועצת הנפט הוא עניין מתבקש מאליו. לאחר מאבק עיקש בן כמה שנים, בהובלת החברה להגנת הטבע, השר להגנת הסביבה רשם היום, בעצם צירוף שני נציגים ממשרדו, הישג חשוב. מדובר בצעד ראשון וחיוני לתיקון חוק הנפט הארכאי משנת 1952, אך נותרו עוד אתגרים רבים לתיקון חוק הנפט, בעיקר בכל הנוגע להליך מתן רישיונות חיפושי נפט וגז, מקומו של הציבור בהליכי קבלת ההחלטות והפנמת שיקולים סביבתיים בתהליכי חיפוש וקידוח נפט וגז".