יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ
אורי אריאל, הגיע (יום ב', 28.5.12) לסיור ראשון ברכבת הקלה לקראת סדרת דיונים אותם הוא מתכוון לערוך בתקופה הקרובה בנוגע לתלונות הרבות המגיעות לשולחן הוועדה, על תפקוד הרכבת הקלה בירושלים והרפורמה הצפויה בתחבורה הציבורית בעיר.
בסיור שערך יחד עם חברת מועצת העיר, מחזיקת תיק השירות לאזרח, יעל ענתבי, הגיע אריאל אל התחנה הראשונה בהר הרצל שם ביקש לשוחח עם התושבים ולעלות עימם לנסיעה ברכבת, אלא שכאמור כבר בתחילת הדרך נאלץ להרגיש על בשרו את תלאות הרכבת. הוא ניסה לקנות כרטיסים באחת המכונות גילה כי היא מסרבת בעקשנות למכור לו כרטיסים כאשר גם הפקחים ומנהל התפעול שהגיע ללוותו לא הצליחו לפתור את הבעיה, שתי מכונות נוספות לא פעלו כלל ורק במכונה הרביעית בהדרכת פקחית הרכבת הצליח לרכוש כרטיסים.
גם חברת המועצה ענתבי, שזו הייתה לה פעם ראשונה ברכבת, לא הצליחה לבצע קנייה בעזרת כרטיס הרב-קו שלה, למרות ניסיונות הסיוע של הפקחים.
במהלך הנסיעה ברכבת, שוחח ח"כ אריאל עם הנוסעים על חוויותיהם ורשמיהם מתפקוד הרכבת עד כה. רולנד בסהורד המתגורר בקריית יובל סיפר על הקשיים הרבים אותם הוא חווה בעקבות ביטול קווי האוטובוס בעיר בשל הרפורמה בתחבורה הציבורית והצורך להיות תלוי רק בפעילות הרכבת. דוד פלבר המתגורר בפסגת זאב אמר גם הוא כי הרפורמה הצפויה להתחולל בקרוב גם בשכונתו תגרום להרעת חייהם של אלפי תושבי פסגת זאב. "תושבי פסגת זאב מבלים יותר זמן מכולם בפקקים ומבזבזים יותר זמן מכולם בדרך הביתה. ביטול קווי התחבורה יהפוך אותנו לאסירי פסגת זאב מטעם הרכבת", אמר פלבר והוסיף כי אומנם את התוואי המסוכן העובר בשכונות פלשתיניות לא ניתן יותר לשנות אבל את ביטול הרפורמה הצפויה עוד נתן לעצור ואסור להפוך את הרכבת למונופול".
"מה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה"
בעקבות הסיור, מתכוון ח"כ אריאל לקבוע סיור נוסף עם כל חברי הוועדה לביקורת המדינה וכן לקבוע דיון דחוף במהלכו הוא מתכוון לבקש מ
מבקר המדינה לכתוב חוות דעת על הבעיות הרבות בהן: הארכת ההגעה ליעד ומעבר בין אוטובוסים לרכבת, תכנון רמזורים לקוי וסנכרון לקוי בין הרכבת לתחבורה הציבורית וכלי הרכב הפרטיים היוצרים גודשי תנועה, מדיניות הקנסות ברכבת וההסכם בין המדינה לזכיינית סיטיפס לפיו נקבע סף משתמשים יומי לא ריאלי שצפוי לעלות עשרות מיליונים בשנה לקופת המדינה. מבקר המדינה נוהג להיעתר לבקשות מצד הוועדה לביקורת המדינה.
אורי אריאל: ״לצערי ישנן לא מעט בעיות ברכבת הקלה, והכוונה להפוך את הרכבת למונופול עם ביטול של קווי אוטובוס רבים רק תחמיר את המצב ולא תסייע. לצערי, אפילו אני נתקלתי בקשיים ברכישת כרטיס ובהבנת התפעול וצריך לומר בבירור - מה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה".
חברת מועצת העיר, יעל ענתבי, אמרה: "הגיע הזמן להחזיר את הרכבת הקלה להיות מה שהיא - כלי תחבורה שאמור לשרת את ציבור הנוסעים. איכשהו התהפכו היוצרות כך שהנוסעים הפכו למשרתי הרכבת. אם לוקח לנוסע יותר זמן להגיע ליעדו והוא גם צריך להחליף ביו רכבת לאוטובוס פעם או פעמיים, מבחינתי מדובר בכישלון. צריך להשאיר את רוב קווי האוטובוס בעיר ירושלים במתכונתם ולא להפוך את התושבים לשבויים של הרכבת".