|
מיצרי הורמוז. פתרון לזינוק אפשרי במחירי הנפט? [צילום: AP]
|
|
|
|
|
החששות כי אירן עלולה לסגור את מסלול הפנט החיוני מבחינה אסטרטגית של מיצר הורמוז גרם לאיחוד האמירויות הערביות לחפש דרך חלופית על מנת לייצא את מוצר הדגל שלה.
היצואנית השלישית בגודלה של אופ"ק כמעט וסיימה בניית צינור שיאפשר לה לנתב את רוב יצוא הנפט שלה דרכו, ובכך לעקוף את המיצר.
עשרים אחוזים מהנפט העולמי, כולל כל היצוא של אבו-דאבי, מובל באמצעות מיכליות דרך הנתיב המפורסם אל הים.
חברה ההשקעות הבינלאומיות לפטרוליום (Ipic), קרן הון ממשלתית בבעלות ממשלת אבו דאבי, העניקה חוזה בשווי של 3.3 מיליארד דולר בשנת 2009 לתאגיד הפטרוליום הלאומי של סין כדי שיבנה את צינור הנפט של אבו-דאבי, אשר יעביר את הנפט משדותיה אל האוקיינוס ההודי.
השייח' חמד בן מוחמד, שליט אמירות פוג'יירה, אמר בראיון כי צינור הנפט יהיה מבצעי במהלך חודש יוני.
ברגע שהצינור יהפוך למבצעי באופן מלא, Ipic מתכננת להעלות בהדרגה את הקיבולת שלו מ-1.5 מיליון חביות ליום ל-1.8 מיליון.
החששות הגיאופוליטיים דחפו את מחירי הנפט למחיר של 128 דולר לחבית השנה. אירן, הנמצאת תחת לחץ של המערב לעצור את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, איימה שוב ושוב כי תסגור את המיצר הרגיש מבחינה אסטרטגית. לאיחוד האמירויות הערביות ולעומאן קו חוף בצד האוקיינוס ההודי של המיצר המאפשר להם לעקוף את האזור הבעייתי דרך היבשה.
מוקדם יותר בחודש מאי, דיווחה אירן בעצמה כי תכננה להקים מסוף נפט חדש מחוץ למיצרי הורמוז, במטרה להגן על היצוא החיוני שלה במ קרה של בעיות פוטנציאליות באזור המפרץ וכדי להגביר את משלוחי הנפט.