|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כל יומיים וחצי בממוצע מת ילד בישראל

ישראל קיבלה ציונים נמוכים מאוד בתחום הבטיחות בבית. פחות מהממוצע באירופה תאונות דרכים הן הסיבה הראשונה לתמותת ילדים בישראל ואחריה תאונות בית ופנאי – נפילות, הרעלות כוויות, חנק וטביעות כשמדובר באשפוז, המגמה מתהפכת: 64% מהסיבות לאשפוז הן בגין תאונות בית ופנאי ו-11% בגין תאונות דרכים
13/06/2012  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: AP]

31 מדינות אירופה השיקו אמש (ג', 12.6.12) דוחות למדיניות בטיחות (גיליונות ציונים) המסכמים את מידת הבטיחות אותה מספקת המדינה לילדיה. הדוח ההשוואתי יושק באירוע המרכזי בפרלמנט האירופי בשטרסבורג.

מהדוח עולה כי ישראל עלתה מהמקום ה-15 למקום ה-12 מתוך 24 מדינות. למרות השיפור, 376 מקרי תמותה של ילדים נרשמו בישראל מאז פרסום הדוח הקודם בשנת 2009 ועד 2011.

עוד עולה מהדוח, כי ישראל קיבלה ציונים נמוכים מאוד בתחום הבטיחות בבית. פחות מהממוצע באירופה. גיליון הציונים נותן תמונת מצב של מדיניות הממשלה בנושא בטיחות ילדים ומהווה צעד ראשון בתהליך תכנון תוכנית לאומית לבטיחות ילדים.

בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2012 (ינואר – מאי) נרשמו 54 מקרי תמותה של ילדים מתאונות, לעומת 39 מקרי תמותה של ילדים בתקופה המקבילה אשתקד.

נתונים "יבשים"
עליה בתאונות הדרכים [צילום: יוסי ימפל/דוברות זק"א]

היפגעות ילדים מתאונות היא בעיה גלובלית. על-פי ארגון הבריאות העולמי, היפגעות ילדים היא המגיפה השנייה של האלף השלישי, אחרי השמנה. כך, מדי יום נהרגים בעולם כ-2,000 ילדים מתאונות. אין מדובר במגיפה המאפיינת את העולם השלישי. באירופה נהרגים מדי שנה כ-10,000 ילדים מתאונות, כך שהתופעה היא מרכזית גם במדינות המפותחות, בהן ישראל.

"בישראל כל יומיים וחצי בממוצע מת ילד", אומר פרופ' ארנון אפק, ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות. שימוש קונסיסטנטי באסטרטגיות מניעה מוכחות עשויות להציל ילדים מהיפגעויות, מאשפוזים ממוות ומסבל מיותרים. שימוש באסטרטגיות מניעה יאפשרו לילדים ולמתבגרים לגדול ולהיות אזרחים יצרנים ומועילים בחברה בה הם חיים".

תאונות דרכים הן הסיבה הראשונה לתמותת ילדים בישראל (56.7%), ואחריה תאונות בית ופנאי (26.5%) – נפילות, הרעלות כוויות, חנק וטביעות (16.7% - סיבות שאינן מוגדרות). כשמדובר באשפוז, המגמה מתהפכת: 64% מהסיבות לאשפוז הן בגין תאונות בית ופנאי
ו-11% בגין תאונות דרכים (25% - סיבות אחרות). אוכלוסיית הילדים בסיכון כוללת (1) פעוטות בגילאי לידה עד ארבע, (2) בני נוער ו-(3) ילדים מהחברה הערבית.

ישראל בהשוואה ל-34 מדינות ה-OECD, ממוקמת במקום ה-15, קצת מתחת לממוצע, בהיפגעות ילדים בתאונות.

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי מתחילת שנת 2012 ועד מאי 2012 מתו בתאונות 54 ילדים. בתקופה המקבילה אשתקד נרשמו 39 מקרי מוות של ילדים בגין תאונות. 21 מהילדים מתו בתאונות דרכים והשאר כתוצאה מהרעלה, טביעה, חנק, נפילה, חתך/דקירה, שאיפת גוף זר ואחר.

אורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "אסור לנו להתבלבל, אומנם גיליון הציונים מצביע על שיפור ברמת הבטיחות שהמדינה מספקת עבור ילדיה, אבל בפועל, מתים כל שנה כ-140 ילדים בתאונות. הפער בין ההיפגעות לבטיחות יצטמצם רק אם יישומו המלצות הדוח, ביניהן: אכיפת חוקים קיימים, מתן דגש על בטיחות הילדים בבית, פעילויות הסברה וקידום תוכנית לאומית בבטיחות ילדים".

376 מקרי תמותה של ילדים
תאונות בבית [צילום: פלאש 90]

למרות השיפור בגיליון הציונים של ישראל – עדיין נרשם מספר רב של מקרי תמותה בישראל בגין תאונות
▪ ▪ ▪

על-פי גיליון הציונים, הניתן לישראל זו הפעם השנייה, הציון הממוצע שקיבלה ישראל בבטיחות ילדים השתפר במעט ועומד על 38 נקודות מתוך 60 הנקודות האפשריות, בהשוואה ל-31.5 שקיבלה ישראל בשנת 2009. ציון זה מעמיד את ישראל במקום ה-12 מתוך 24 המדינות המקבלות את גיליונות הציונים זו הפעם השנייה, ובכך עולה מיקומה מהמקום ה-15, עם ציון גבוה מהממוצע, העומד על 36.5 נקודות (בציונים ההשוואתיים לא נכללו המדינות שהצטרפו לארגון הבטיחות האירופי בשנת 2012). במקום הראשון נמצאת הולנד ולאחריה צ'כיה, איסלנד ופינלנד.

למרות השיפור עדיין נרשמו 376 מקרי תמותה של ילדים בשלוש השנים - מאז הדוח הקודם (2009) ועד 2011.

בתחום הבטיחות בבית - ישראל מתחת לממוצע המדינות האירופיות. מגיליון הציונים עולה, כי ישראל עשתה מאמץ סביר לשפר את רמת הבטיחות בכל הקשור לבטיחות ילדים בדרכים, אך קיבלה ציונים נמוכים מאוד בתחום הבטיחות בבית. פחות מהממוצע באירופה.

למרות שישראל עשתה מאמץ סביר לשפר את רמת הבטיחות במספר תחומים, עדיין כל נושא הבטיחות בבית (נפילות, הרעלות, כוויות וחנק), לא זכה לאותה מידה של תשומת לב, ועל כך קיבלה ישראל ציונים נמוכים מאוד, פחות מהממוצע באירופה. מתוך סך של 5 נקודות לכל נושא: ממוצע הציונים בתחום הבטיחות בבית באירופה עומד על 3-2 נקודות ובישראל על 1 נקודה בלבד.

במדינת ישראל מידת העיסוק בתחום הבטיחות בבית פחותה ממידת הטיפול בתחום הבטיחות בדרכים.

אמנם תאונות הדרכים הן בעלות מדד קטלניות גבוה, והן מהוות את הסיבה המובילה לתמותת ילדים מתאונות (בישראל, 57% מתמותת הילדים מתאונות הן כתוצאה מתאונות דרכים). אבל מבחינת נתוני האשפוז - כשני שלישים מהאשפוזים של ילדים עקב היפגעות מקורם בתאונות בית ופנאי: נפילה היא הסיבה השכיחה בקטגוריה זו. לעומת זאת, חלקן של תאונות הדרכים קטן יותר באשפוזים עקב היפגעות יחסית לתמותה מהיפגעות: "רק" כ-11% מהאשפוזים נובעים מתאונות דרכים.

בנייה לא חוקית
חשיפה לסכנות [צילום: AP]

בתחום הבטיחות בדרכים, להבדיל מתחום היפגעות הילדים בבית, הממשלה השכילה להגדיר את הטיפול בנושא כיעד לאומי, לרבות תכנון ארוך טווח בכל המדינות; הממשלה מינתה גורם ממלכתי לאומי האמון על הטיפול בנושא, להקצות משאבים ולחוקק חוקים. בעוד שבתחום הבית, אין עיסוק מובנה של משרד ממשלתי הכולל תוכנית עבודה עם יעדים ומטרות (כמו מניעת הרעלות, כוויות וחנק).

למרות העיסוק והטיפול בנושא הבטיחות בדרכים, עדיין תאונות הדרכים הן גורם התמותה מספר אחד (בשלוש השנים מאז הגשת הדוח הקודם ב–2009 ועד 2011 נהרגו 179 ילדים בתאונות דרכים), דבר המעיד על פערים משמעותיים בין מדיניות הבטיחות ליישומה בפועל.

בישראל קיימת בעיית אכיפה, בקרה ופיקוח. למרות קיום רגולציה רבה ותשתית רחבה של חוקים ותקנים בנושא בטיחות ברוב התחומים, מצביע הדוח כי יש בעיה באכיפתם וכי נדרש שיפור בתחום זה. כך למשל, בתחום הבטיחות במים - למרות חוזר מנכ"ל משרד החינוך המחייב את כל תלמידי כיתות ה' ללמוד שחייה רק כ-35% מהם לומדים שחייה.

בתחום הבנייה, קיימת בעיה של בנייה לא חוקית בארץ, החושפת את הילדים לסכנות בבית, כמו נפילות בשל היעדר מעקות ו/או סורגים. בתחום מניעת חנק - עדיין אין יישום מלא של תקנות בריאות הציבור (מזון), כדוגמת סימון אזהרה מסכנת חנק - "סכנת חנק לילדים מתחת לגיל 5" במכירה בתפזורת של פיצוחים, גרגרי קטניות, גרעיני תירס תפוחים (פופקורן) וגרעיני תירס.

בתחום הבטיחות בכבישים לא קיימת אכיפה של חבישת קסדות בקרב ילדים למניעת פגיעות ראש. כן ניתן לראות בשנים האחרונות ירידה בשימוש כהלכה במושבי בטיחות.

אי-שוויון
סביבה לא בטוחה [צילום: פלאש 90]

הסיכון של ילד ערבי להיהרג אם הוא בגילאי 4-1 הוא פי 6.6 מאשר של ילד יהודי באותה קבוצת הגיל
▪ ▪ ▪

מדיניות הבטיחות בישראל אינה מגנה על אוכלוסיות חלשות בישראל. ישנן אוכלוסיות עניות ומרובות ילדים הנמצאות בסיכון מוגבר להיפגעות. כך למשל הסיכון של ילד ערבי להיהרג אם הוא בגילאי 4-1 הוא פי 6.6 מאשר של ילד יהודי באותה קבוצת הגיל. חוקים ותקנות המחייבים הפיכת סביבה לבטוחה יותר יסייעו בטיפול באי-שוויון על-ידי הטלת דרישות חוקיות על כלל האוכלוסיה.

במקרים בהם אין חוקים או תקנות המחייבים באופן רטרואקטיבי, עלול להיווצר אי-שוויון. לדוגמה, חיוב התקנת אמצעי לוויסות טמפרטורת המים בברזים, למניעת כוויות, במבנים חדשים בלבד, עלול להגביר את אי-השוויון ואת הסיכון להיפגעות, מכיוון שהמשפחות הפגיעות ביותר אינן מתגוררות במבנים חדשים עליהם חלות התקנות.

הדוח מציין כי בישראל אין מדיניות ממלכתית המקדמת נגישות לציוד בטיחות בבית עבור משפחות מעוטות יכולת, שעשויה לקדם בטיחות ילדים באוכלוסיות אלו ולצמצם את אי-השוויון. עם זאת, בתחום בטיחות בדרכים, מדיניות כזאת קיימת בנושא מושבי בטיחות, שכן החל מ-2006 בוטל המכס על מושבי בטיחות.

מוצרי הבטיחות בישראל זולים בישראל בהשוואה לאירופה. כחלק מהליך המיפוי נעשה סקר בחנויות שבחן את עלותם של מוצרי הבטיחות. הנושא נבדק על-ידי בחינת מספר השעות שאדם צריך לעבוד בשכר מינימום על-מנת לשלם על המוצר. נמצא כי כאן מצבה של ישראל טוב מהממוצע – המחירים בארץ של מוצרי הבטיחות אינם גבוהים. המחירים של מושבי בטיחות למשל בעלי טווח מחירים נרחב מאוד ומי שמעוניין למצוא מושבי בטיחות במחיר נמוך – לא יתקשה בכך.

למרות שהמנהיגות בישראל לקחה בשנתיים האחרונות מובילות ומקדמת מהלך לאומי לקידום בטיחות ילדים – עדיין נדרשים מהלכים לשפר את הביצועים במתן מעטפת בטיחות הולמת לילדים בישראל. הדוח מצביע על שיפור משמעותי באחריות המנהיגות להובלת מהלכים לקידום תוכנית לאומית בבטיחות ילדים. רק לאחרונה (פברואר 2012) אושרה החלטת ממשלה לתכנון תוכנית רב-שנתית בנושא, בהובלת משרד הבריאות.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  13/06/2012   |   עודכן:  13/06/2012
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כל יומיים וחצי בממוצע מת ילד בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אצל הערבים יש יות
24/06/12 21:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני מספר ימים נפטרה באנגליה אישה שחזרה מהודו לאחר שננשכה על-ידי כלב. היא לא פנתה לקבלת טיפול מונע כלבת לאחר הנשיכה.
13/06/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 235 שנה, ב-14 ביוני 1777, הקונגרס האמריקני מאמץ את דגל הפסים והכוכבים. דגל ארצות הברית מורכב מ-50 כוכבים, על-רקע מלבני כחול, 7 פסים אדומים ו-6 פסים לבנים.
13/06/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברת השמנים טית בית תימכר לקבוצת אולשק, העוסקת במיחזור, תמורת 49 מיליון שקל. כך קבע (יום ד', 13.6.12) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין.
13/06/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
טיפ בריאות: תרגילי סיבולת מחזקים את העצמות ואת השרירים שלכם אך הם גם עלולים בקלות לגרום לכם למאמץ יתר ולפציעה.
13/06/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
רכישת כרטיסיהם של שחקני כדורגל זרים מהווה ייבוא טובין וחייבת במע"מ. כך קובעת (6.6.12) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דניה קרת-מאיר. משמעות ההחלטה היא ייקור של 16% בתשלומיהן של קבוצות ישראליות בעת רכישת שחקנים זרים.
13/06/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il