תוכנית גשר הרכבת הקלה בכניסה לבירה, הופקדה (יום ג, 16.9.03) בוועדה המחוזית לתכנון ובניה - ירושלים. שלשום (יום ב') אושר הגשר בוועדה המקומית בראשות סגן ראש העיר יהושוע פולק.
לדברי מהנדס העיר "הגשר עליו תנוע הרכבת בצומת הכניסה לעיר יהווה, בצד מונומנטים בני אלפי שנים, את אחד מסמליה העתידיים של העיר. לכן נבחר לעצבו סנטיאגו קלאטרווה, אדריכל ואמן, שבנה עד כה בערים כמו סביליה וברצלונה. בהיותו גשר תלוי, ממדיו חורגים מאלה של גשר בטון רגיל, ואישור תוכניתו מחייב, על-פי החלטת מוסדות התכנון, הפקדה, ומכאן גם מתן הזדמנות לציבור להגיב לאותה תוכנית.
התברר כי בכניסה לירושלים השילוב בין תנועת כלי הרכב במפלס צומת הרחובות ירמיהו, הרצל ויפו לבין הרכבת הקלה הינו בלתי אפשרי. עומסי התנועה בצומת חייבו את המתכננים להרחיק ממנו את הרכבת ולהכשיר עבורה תוואי נפרד מתחת לפני הקרקע, על-ידי כריית מנהרה, או באמצעות בניית גשר מיוחד.
שתי החלופות נבחנו בקפידה וחלופת המנהרה נתבררה כבלתי מתאימה, הן בשל קיומן של מנהרות שדרות מנחם בגין באותו קטע, הן בשל ההרס האורבני באותו קטע, הן בשל ההרס האורבני שהיה נגרם לרחוב יפו ולשדרות הרצל וכן בשל המפגעים הסביבתיים שמנהרות מעין אלה יוצרות. נותרה, אפוא, רק חלופת הגשר.
ארבעה סוגים עיקריים של חומרים משמשים לבניית הגשר: פלדה ובטון למבנה הנושא, ואבן וזכוכית לחיפוי ולריצוף. היסודות המרכיבים את הסיפון ואת מבנה המִגדול, יוכנו ביציקה בלוחות פלדה מעורגלים המרותכים יחדיו כדי להבטיח את הצורות המבוקשות. מבנה המִגדול יונח על ירכות הבטון, ואלה יעבירו את העומסים לתוך הקרקע.
הריצוף בנתיב הולכי הרגל שבסיפון הגשר, יהיה עשוי זכוכית מבנית מכוסה שכבת זכוכית משויפת. כל האזורים המיועדים להולכי רגל, מעבר לסיפון הפלדה, ייבנו אבן גרניט. מרבית רכיבי הבטון הגלויים בירכות יחופו באבן ירושלמית. התכנון המוצע מטפל בהגנה מפני רעש בכמה אמצעים: ראשית השדרה המלבנית של סיפון הגשר עוצבה כדי להגביל את הרעש מתנועת הרכבת הקלה ובד בבד לאפשר מבט לנוף הנשקף ממנו. שנית, מסילות הרכבת הקלה בנויות באופן שיצמצם את הרעש למינימום. מסילות הרכבת הקלה מיועדות להתקנה על גבי מנחתים המחוברים למצע בטון הבולם את הרעש.
בעוד כשלוש שנים וחצי, לקראת סוף שנת 2006, תחל לנוע ברחובות ירושלים הרכבת הקלה. הרכבת תנוע במרווחי זמן קבועים, במהירות שהאוטובוסים של היום אינם יכולים להגיע אליה, תוך הקפדה על לוחות הזמנים. כל זאת בתיאום מלא עם קווי האוטובוסים שישרתו את השכונות ואת האזורים שאינם בתוואי נסיעתה של הרכבת. הנסיעה על גבי מסילות שקועות בקרקע תאפשר לרכבת תנועה חלקה ועצירה בצמידות לתחנות.
פרויקט הסעת המונים פועל במסגרת צוות תכנית אב לתחבורה בירושלים, המשותף לעירייה ולמשרד התחבורה. מאז 1994 שוקד צוות הפרויקט, ביחד עם מומחים בינלאומיים מהטובים בעולם, על מציאת פתרון שיענה על מצוקת התחבורה בעיר ויביא להתחדשות אורבנית.