|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ישי ושטייניץ התבצרו בעמדותיהם עד שהיה מאוחר מדי

ישי דרש לקבל תקציב מלא לכל צורכי מערך הכיבוי, ושטייניץ דרש לבצע רפורמה מקיפה כתנאי לכך המבקר: הליקויים שהתגלו במלחמת לבנון השנייה החמירו הדרג המדיני חייב לציבור הסבר על הכשלים שהתגלו בכרמל
20/06/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   השריפה בכרמל - דוח המבקר   |   תגובות
"יש לתאר את האחריות במישור הקונקרטי" [צילום: פלאש 90]

"אחריות מיניסטריאלית היא מושג תיאורטי-מופשט"

תמרור אזהרה
"הכשלים הידועים של מערך הכבאות היו צריכים לשמש תמרור אזהרה לשר הפנים, וחייבו אותו להיות קשוב ומעורב באופן פעיל במוכנות של המערך ולהיות עירני לאופן תפקודו ולכשירותו השוטפת. היה עליו לפעול מתוך הנחת יסוד, שכיוון שמדובר במערך שתכלית קיומו היא הצלת חיים חלה עליו, כשר הממונה, אחריות כפולה ומכופלת בנוגע לתפקוד הנאות של המערך הכפוף לו וליזום פעולות שיאפשרו שיפור מיידי במוכנותו"

לעשות כל שניתן
"הגנה חסרת פשרות, מוצדקת כשלעצמה, על המסגרת הכוללת של התקציב אין פירושה הימנעות ממציאת פתרון בתוך אותה מסגרת. היה מקום לעשות כל שניתן, במסגרת החוק וכללי העבודה הבין-משרדיים המקובלים, על-מנת למצוא דרך לגשר על המחלוקות שבין השרים ומשרדיהם", שכן "הקצאת משאבים בהיקף סביר ולצרכים מוגדרים, עשויה הייתה לשפר את המוכנות המבצעית של המערך כולו"

שר הפנים, אלי ישי, פעל לפתור חלק מהבעיות הבסיסיות של מערך הכבאות, אך נקט בגישה של "הכל או לא כלום" ולכן לא בוצעו מהלכים חיוניים. שר האוצר, יובל שטייניץ, התעקש על ביצוע רפורמה כתנאי למתן תקציב אפילו לצרכים החיוניים להצלת חיי אדם. בשל כך נושאים השניים באחריות מיוחדת לשריפה בכרמל - קובע (יום ד', 20.6.12) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. "אופן תפקודם של שר הפנים ושר האוצר היה בו משום אוזלת יד", הוא אומר.

על ישי אומר לינדנשטראוס, כי בהתראותיו על מצב שירותי הכבאות הוא עמד על בניין מערך הכוח של המערך, ולא על כשירותו המבצעית. עד מאי 2010 לא הבחין ישי בין הצרכים לטווח ארוך לבין הצרכים לטווח קצר, ולא היה מוכן לחפש משאבים בתוך משרדו למימון חלק מהצרכים הדחופים. הוא לא יזם פגישה עם שטייניץ בנושא זה, לא דרש לקבל מידע על התוכניות לשעת חרום ועל יישום לקחי מלחמת לבנון השנייה, ולא הטיל את כל כובד משקלו כדי להגיע לפתרון המחלוקת התקציבית. רק ביולי 2010 הביא ישי לכך שהממשלה החליטה להקציב 150 מיליון שקל לרכישת רכבי כיבוי, בינוי והשלמת מלאים.

ישי מנסה להתנער מאחריות

לינדנשטראוס דוחה את טענתו של ישי, לפיה לא יכול היה להתעמק בסוגיות שלא עודכן עליהן בידי הדרג המקצועי. לדעתו, "דווקא משום שמדובר במערך מציל חיים, חיוני שהשר יתעניין ויתעמק בפעולות המערך". למרות שישי עצמו הגדיר את מצב שירותי הכבאות כ"קטסטרופלי", הוא לא פעל בצורה הנדרשת כדי לשנות מצב זה. על טענותיו של ישי לפיהן גורמים אחרים נושאים באחריות (משרד האוצר, ארגון הכבאים, המשרד לביטחון הפנים, המשטרה, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות), אומר לינדנשטראוס שאלו "טענות לא ראויות ויש בהן התנערות מאחריות", משום שבאותה עת היה מערך הכבאות כפוף לישי.

"הכשלים הידועים של מערך הכבאות היו צריכים לשמש תמרור אזהרה לשר הפנים, וחייבו אותו להיות קשוב ומעורב באופן פעיל במוכנות של המערך ולהיות עירני לאופן תפקודו ולכשירותו השוטפת", אומר לינדנשטראוס. "היה עליו לפעול מתוך הנחת יסוד, שכיוון שמדובר במערך שתכלית קיומו היא הצלת חיים חלה עליו, כשר הממונה, אחריות כפולה ומכופלת בנוגע לתפקוד הנאות של המערך הכפוף לו וליזום פעולות שיאפשרו שיפור מיידי במוכנותו... יש להצטער שאת התובנה בדבר הסכנה האמורה, שהיה ער לה, הוא לא הביא לידי ביטוי בהעמקה מצידו במוקדי הסוגיות, בקביעת סדרי עדיפות ובתרגומם לדרישת תקציבים הכרחיים שיכלו לאפשר את הטיפול הראשוני הנדרש".

שטייניץ היה צריך למצוא פתרון

על גישתו של שטייניץ אומר לינדנשטראוס, כי "הגנה חסרת פשרות, מוצדקת כשלעצמה, על המסגרת הכוללת של התקציב אין פירושה הימנעות ממציאת פתרון בתוך אותה מסגרת". לדעתו, "היה מקום לעשות כל שניתן, במסגרת החוק וכללי העבודה הבין-משרדיים המקובלים, על-מנת למצוא דרך לגשר על המחלוקות שבין השרים ומשרדיהם", שכן "הקצאת משאבים בהיקף סביר ולצרכים מוגדרים, עשויה הייתה לשפר את המוכנות המבצעית של המערך כולו".

לינדנשטראוס מוסיף, כי שטייניץ והנהלת משרדו היו חייבים "לעמוד על תוצאותיה הקשות של ההתניה ארוכת השנים של תוספת התקציב בביצוע רפורמה והפגיעה המסוכנת בביטחון הציבור שעלולה להיגרם בגינה". עד להשלמת הרפורמה היה צורך להעמיד לטובת מערך הכבאות את המשאבים ההכרחיים שיאפשרו לו להתמודד עם אירועים חריגים, ובמיוחד עם אלו בהם נשקפת סכנה המונית לחיי אדם. שטייניץ היה צריך לפעול במשותף עם ישי, להתערב בנושא ולהביא להכרעה במחלוקות. שטייניץ העלה טענות נגד התנהלותם של ישי ומשרד הפנים - אך אין כל תיעוד לכך שהוא העלה אותן בפני ישי בזמן אמת, והוא גם לא הציע לישי לממן חלק מהצרכים על-ידי הסטות פנימיות בתקציב משרדו.

במאי 2010 שינה שטייניץ את עמדתו (לינדנשטראוס רומז שהיה זה בעקבות הכנת הדוח שלו על לקחי מלחמת לבנון השנייה) והסכים להעברת תקציב לצורכי חרום בלא קשר לרפורמה. הדבר נזקף לזכותו, אומר המבקר, "אלא שהדבר, למרבה הצער, קרה לאחר עיכוב מיותר". ניתן היה להתקדם עוד לפני השריפה, אילו משרדי האוצר והפנים היו מבצעים עבודת מטה משותפת כדי לאתר את החוסרים הדחופים, מוסיף לינדנשטראוס.

לדברי לינדנשטראוס, הכשלים של הדרגים המבצעיים אינם יכולים לנקות את ממשלות ישראל לדורותיהן ואת חבריהן "מאחריות משותפת, כוללת ומיוחדת, כל אחד בתחומו ועל-פי חלקו, למעשים, למחדלים ולכשלונות". הוא טוען, שהליקויים המשמעותיים בתפקוד שירותי הכבאות במלחמת לבנון השנייה, היו חייבים להוות את "קו פרשת המים", אך בפועל הליקויים לא תוקנו וחלקם אף החמירו.

נגד "חיקה החמים" של האחריות הכוללת

לינדנשטראוס אומר, כי נוכח המנהג הרווח לתפוס מחסה בחיקה החמים של האחריות הכוללת של שרי הממשלה, יש להזכיר שכל שר נושא באחריות ישירה למתרחש בתחומי פעילות משרדו. בעוד בעולם עשויים שרים להתפטר בשל אחריותם למחדלי משרדיהם, בישראל זהו מושג אקדמי-תיאורטי שמקומו בספרות המקצועית או בדוחות של ועדות חקירה. בשל מצב זה, "אין די בהסתפקות בציון האחריות הציבורית של קברניטים ומנהיגים במישור התיאורטי המופשט, אלא יש מקום לתאר ולציין אותה במישור הקונקרטי והמעשי".

לדעת לינדנשטראוס, תפקוד "סביר" או "ממוצע" של שר אינו מספיק. "מצופה משר לפעול תוך מתן קשב ראוי לאותן סוגיות שעל סדר יומו של המשרד שעליו הוא מופקד, להיות עירני דיו לנסיבות המתפתחות ולשינויים המתרחשים, לסיכונים המתהווים ולתת להם מענה יעיל בזמן הנכון". האחריות אינה יכולה להיעצר בש"ג או בדרג המקצועי, אלא היא רובצת בראש ובראשונה לפתחם של הממשלה ככלל והשרים כפרטים. האחריות רובצת לפתחן של כל הממשלות בעשור האחרון, אך במיוחד לפתחה של הממשלה הנוכחית.

"מידת הכשל והמחדל שנתגלו בפרשה זו, אי-צפיית פני העתיד וההיערכות הבלתי הולמת לאירוע חרום מסוג השריפה בכרמל עד כדי עצימת עיניים מהסכנה, אשר מיוחסים לקברניטי המדינה, מחייבים להציב בפני הדרג הממשלתי באופן נוקב, את החובה ליתן הסבר ומענה באשר לסיבות למציאות זו ולהזנחה המתמשכת. מדובר בחובה בסיסית של דרג השלטון לספק לציבור האזרחים את מידת הביטחון לה הוא זכאי וראוי", מסיים המבקר. "על הממשלה להביא בחשבון שאסון הכרמל הוא אך משל לאסון המוני שעלול להתרחש חלילה ושנדרש להיערך לקראתו כראוי. תהיה בכך אולי בבחינת נחמה פורתא למשפחות השכולות, העומדות מדי יום באומץ ובאצילות מול האובדן הנורא".
מבקר המדינה - השריפה בכרמל: אחריות גורמי הממשלה ושריה

תאריך:  20/06/2012   |   עודכן:  20/06/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישי ושטייניץ התבצרו בעמדותיהם עד שהיה מאוחר מדי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איריס כהן
20/06/12 22:32
פורום: השריפה בכרמל - דוח המבקר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מספנה בגרוטון, קונטיקט, חוגגת מלאת ישים שנה לבניית נאוטילוס (SSN-571) - הצוללת הגרעינית הראשונה של ארצות-הברית.
20/06/2012  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ, נושאים באחריות מיוחדת למחדלים שהביאו לאסון השריפה בכרמל בדצמבר 2010. ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא באחריות משום שלא התערב במחלוקת בין השניים, למרות שידע על מצבם העגום של שירותי הכבאות. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', שתפקד היטב במהלך השריפה, נושא באחריות מיניסטריאלית לליקויים החמורים שהתגלו בתפקוד המשטרה ושירות בתי הסוהר. כך קובע (יום ד', 20.6.12) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדוח על השריפה.
20/06/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת הבריאות של הכנסת קיימה אתמול (יום ג', 19.6.12) דיון מיוחד בדוח סגן שר הבריאות על העישון בישראל לשנת 2011.
20/06/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
עישון נמצא כבר מזמן קשור למספר סוגי סרטן, וכעת סוג נוסף של גידולים ממאירים מצטרף לרשימה. סקירה חדשה של נתונים מגלה כי הסיגריות עלולות להעלות את הסיכון לסוג שכיח של סרטן עור שאינו מלנומה.
20/06/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
מדרום לבאר שבע נחת הבוקר (יום ד', 20.6.12) טיל שירו הפלשתינים מצפון רצועת עזה. הטיל נורה לשטח פתוח ולא נשמעה אזעקה. אחר כך נורו רקטות לחבל אשכול ולאזור כיסופים.
20/06/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il