לקראת סוף השבוע הבא צפויים להתעצם העיצומים בכל שלושת נימלי ישראל. ביום חמישי הבא ימלאו שבועיים להכרזת סיכסוך העבודה על-ידי ההסתדרות, ושביתה כללית עלולה לפרוץ בכל הנמלים. יבוא הסחורות וחמרי הגלם החיוניים לכלכלת המדינה יעצר לחלוטין, וגם מעט הייצוא התעשייתי המקומי הנישלח לאותן מדינות שטרם החרימו את התוצרת הישראלית, ירקב בנמלים.
על-רקע המצב המחמיר ומתדרדר במהירות, נשא יו"ר מועצת רשות הנמלים הפורש מאונס, גד יעקובי, את נאום הפרידה שלו בפני דירקטוריון הרשות: "אילו ההחלטה היתה בידי, הייתי מאמץ את הרפורמה בנמלים במתכונת תוכנית 'התאגוד', שהוכנה ואושרה על-ידינו. אולם הממשלה קיבלה החלטה אחרת ועלינו לבצעה" - אמר גד יעקבי, בישיבת המועצה האחרונה שנוהלה בראשותו. בישיבה שהתקיימה בסוף השבוע נדונו החלטות הממשלה והמצב בנמלים.
יעקובי הוסיף, כי "על-פי תוכנית הרשות היו הנמלים אמורים להפוך לחברות-בת של רשות הנמלים, ולפעול על בסיס של תוצאות עסקיות עצמאיות, במטרה ליצור תחרות ביניהם. תוך העברת סמכויות רבות מהרשות לנמלים. עם זאת, הרשות היתה אמורה להמשיך בתיכנון כולל, גיוס הון, הכוונה ופיקוח. אולם, הממשלה קיבלה החלטה אחרת ועלינו לכבדה."
יעקבי הביע תקווה, כי יעשה מאמץ להידברות בין הממשלה, הרשות והעובדים, כדי למצות - מוקדם ככל האפשר, כל סיכוי להבנה שימנע שיבוש העבודה בנמלים.
המאמץ שלא להותיר אחריו אדמה חרוכה, רומזת על כך שיעקובי עדיין לא אמר את המילה האחרונה בשרות הציבורי, וכי הוא עדיין רואה עצמו כמועמד מתאים לתפקיד ביצועי כלשהו, באם מיפלגתו תשכיל אי פעם לשקם עצמה ולחזור לעמדת השפעה בשילטון.
גד יעקבי, שהיה בעבר שר התחבורה, התקשורת והכלכלה, ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה שלה, שגריר ישראל לאו"ם ויו"ר חברת החשמל, יסיים את שלוש שנות כהונתו כיו"ר מועצת הרשות כקבוע בחוק, בראשית אוקטובר. מחליפו, דן תיכון, סקר באחרונה את כישוריו, והתקשה בציון תכונה כלשהי המכשירה אותו לתפקידו - מלבד כושר בלתי מוכח עדיין ללימודים. הוא עצמו ציין את חוסר הידע המוחלט שלו כיתרון - שכן כיוון שאין לו כל דעה - אין לא גם דעות קדומות...
יעקבי ציין, כי בשלוש השנים האחרונות הואץ קצב ההשקעות והפיתוח ברכבת, שהייתה באחריות הרשות עד לפני 3 חודשים, שבא לידי ביטוי בגידול דרמטי של מספר הנוסעים והארכת קוים והשקעה של כ-2.5 מיליארד ש"ח; בתקופה זו הושקעו כ-1.3 מיליארד ש"ח בפיתוח הנמלים, בכלל זה בפרויקט "היובל" באשדוד, והוחל בתכנון ובהכנות להקמת פרויקט "הכרמל" בחיפה; הונהגו הסכמי עבודה חדשים, שהעלו את פריון העבודה ואת התפוקה בנמלים, תוך שיפור השירות ליצוא וליבוא.
יעקבי ציין, כי לראשונה החלה הרשות בגיוס השקעות הון מחו"ל ומהארץ בהיקף של 200 מיליון דולר. הוא הביע תקווה כי התפתחויות חיוביות אלה תימשכנה, וכי למרות המצב, הנמלים ימשיכו לפעול באורח סדיר.
במסגרת הישיבה הביעו חברי מועצה את הערכתם לפועלו של היו"ר המסיים את תפקידו. לאחר שהמועצה שמעה סקירת המנכ"ל על החלטת הממשלה ומשמעויותיה, הביעה המועצה תקווה שהעבודה בנמלים תימשך כסדרה וכי כל הגורמים יתנו לכך יד.
במהלך השבוע הקרוב יתברר באם תיקוותם נשאה פרי, עובדה שסיכוייה מעטים - בלשון המעטה. ההסתברות דומה לתוחלת הסטטיסטית של סיכויי המנכ"ל הנוכחי, עמוס רון, לשרוד את מנוף המינויים המופעל באחרונה על-ידי שר התחבורה אביגדור ליברמן.