משרד המשפטים מפיץ בימים אלו את תזכיר חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (תיקונים שונים)-2001. ההפצה נעשית כדי להזמין הערות, תיקונים והצעות.
חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים נחקק ב-1981. הניסיון שהצטבר בהפעלתו, הליקויים שהתגלו ונדונו בערכאות - לרבות טיעונים וליקויים עליהם הצביע פנחס פישלר בפניותיו לבית המשפט העליון, הובילו לשורה ארוכה של תיקונים הבאים עתה לכדי חקיקה.
התזכיר מציע את התיקונים הבאים:
א) הגדרה ברורה של מה הוא המידע הפלילי עליו חל החוק לפי סוגיו, כשבעיקרו מתחלק המידע לשני סוגים: מרשם פלילי ומרשם משטרתי.
ב) להבדיל בין זכותו של אדם לעיין במידע הפלילי הנוגע לו לבין זכותו לקבל לידיו תדפיס מהרישומים. מוצע לאפשר לאדם את העיון בכל הרישומים המתייחסים אליו (רישומים פליליים ומשטרתיים), אולם לא ימסר לאדם תדפיס מהמידע כדי שלא תהיה אפשרות לאלץ אדם למסור מידע פלילי על עצמו (מעבידים נהגו לדרוש ממועמדים להציג את הרישום הפלילי שלהם).
ג) להוסיף לרשימת פרטי הרישום הכלולים במרשם הפלילי החלטות של בתי המשפט באיזור יהודה ושומרון וחבל עזה, בעבירות מסוג פשע או עוון לגבי עניינים המהווים פרטי רישום בישראל, על מנת שתהיה בידי הרשויות הזכאיות לקבל מידע פלילי על אדם תמונה שלמה של עברו הפלילי, גם אם הוא משתרע מעבר לקו הירוק. כיום נרשם רק מידע שמקורו ברשויות שבתחום מדינת ישראל.
ד) החלפה של האיזכור "מחלקת ביטחון שדה" במילים "אגף המודיעין" בצה"ל, על-מנת לאפשר גישה לגורמים צה"ליים נוספים הנזקקים למידע. גם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים יכלל בגופים בעלי הגישה הישירה למידע (הדבר ישמש אותו לצורך גיוס ומיון מועמדים).
ה) במקום בו החוק יקבע כי מתן רישיון מותנה בכך שהרשות תקבל מידע מהמרשם הפלילי של אדם, ככלל חייבת הרשות לקבל הסכמתו של האדם לקבלת המידע. מוצע, שבמקום בו הרשות צריכה לשקול ביטול רישיון כזה, לא תזדקק הרשות להסכמתו של האדם לקבלת המידע מהמרשם הפלילי. מנכ"ל משרד החוץ יזכה לגישה למרשמים הפליליים, על-מנת שיוכל לבחון מינוי של אזרחים ישראלים לקונסולים של כבוד על-ידי מדינות זרות. כך לא ימליץ הקונסול על אדם שאינו ראוי.
ו) רשויות חוק יוכלו לקבל מידע מהמרשם הפלילי, כל עוד לא עברה התקופה שבסיומה מוחקים את האישום, גם אם חנן נשיא המדינה את אותו העבריין. כיום החנינה מוחקת לחלוטין את הרישום הפלילי באותו נושא.
ז) מוצע להרחיב את רשימת העבירות הביטחוניות עליהן לא חלה התיישנות או מחיקה לצורך בחינת העסקתו של אדם בתפקיד מסווג סודי ומעלה, וכשאדם מבקש להיות מועסק בגוף בטחוני. מוצע להוסיף עבירות ביטחוניות של המרדה, אימונים צבאיים אסורים, החזקת נשק שלא כדין וחברות בהתאגדות אסורה. כמו כן יש מקום שאותן עבירות יילקחו בחשבון על-ידי הרשות המעניקה רישיון לצאת לארץ אויב.
ח) מוצע לייחד פרק שיתייחס למרשם המשטרתי כדי להסדיר את הנושא באופן מלא. כמו כן תעוגן בחוק סמכותו של ראש אגף החקירות במשטרת ישראל לבטל רישומים משטרתיים שאינם תיקים תלויים ועומדים, על-פי אמות מידה שיקבעו בחוק, כך שישמר האיזון בין צרכי הרשויות לשם מילוי תפקידן, לבין מניעת פגיעת יתר בחירויות הפרט.
ט) מוצע להוסיף בעלי תפקידים בכירים נוספים מהמגזר הציבורי, שהניסיון שהצטבר מעיד שהם זקוקים למידע מהמרשם הפלילי כדי למלא את תפקידם, דוגמת: שר המשפטים, השר לבטחון פנים, הפרקליט הצבאי הראשי, ראש הממשלה, ופקידי רישוי של כלי יריה.
י) גופים שהופקדו על שמירה של תחום ספציפי בחוק יקבלו מידע מהמרשם הפלילי לצורך החקירות שהם מוסמכים לנהל על-פי דין. נציב מס הכנסה ופקידי שומה, מנהל מע"מ ומכס וחוקריו, יו"ר רשות ניירות הערך ועובדי מחלקת החקירות ברשות, חוקרי הרשות להגבלים עסקיים, עובדי מערכת הביטחון שהוסמכו לנהל חקירות בעבירות הנוגעות למערכת הביטחון, הכונס הרשמי בעת עריכת חקירה לפי פקודת פשיטת הרגל ונציב תלונות הציבור ועובדיו לשם בירור תלונה בהתאם להוראות חוק מבקר המדינה.
התזכיר המופץ אמור, בסופו של דבר, להפוך לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (תיקונים שונים), התשס"א-2001.