ההסתדרות חידשה (יום ג', 31.7.12) את סכסוך העבודה שהכריזה בחודש פברואר בחברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר.
הסכסוך חודש בעקבות המהלך שנקט שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שחתם אתמול על הסכם "השמיים הפתוחים" עם האיחוד האירופי.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, שלח היום מכתבים להנהלות של שלוש החברות ועדכן אותם על חידוש הסכסוך.
אדרי אומר כי "בחודש פברואר הכרזנו סכסוך ושר התחבורה הקפיא אז את מהלך החתימה על הסכם 'השמיים הפתוחים' עם חברות התעופה הזרות. בעקבות זאת הודענו על הקפאת הסכסוך. נדהמנו כעת לשמוע כי שר התחבורה חתם באופן מפתיע, במחטף, על ההסכם שעשוי להוביל לאובדן פרנסתן של משפחות רבות. זאת בניגוד גמור להחלטת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בנושא בחודש מאי והחליטה פה אחד לקרוא לממשלה ול
משרד התחבורה לעצור את ההתקדמות בהסכם השמיים הפתוחים".
הסכסוך בפברואר הוכרז בעקבות החלטת רשות התעופה האזרחית ומשרד התחבורה לחתום על הסכם "שמיים פתוחים", כשלטענת ההסתדרות הדבר נעשה ללא כל ניהול מו"מ עם העובדים וההשלכות של חתימת ההסכם על העובדים. בחברות התעופה בישראל מועסקים כ-7,000 עובדים וכ-25 אלף משרות נתמכות באופן ישיר על-ידי מגזר התעופה. שר התחבורה הודיע אז כי הוא מקפיא את החתימה על-מנת לבדוק את הנושא מחדש, אך כאמור אתמול נודע כי השר חתם על ההסכם באופן מפתיע.
לדברי חברות התעופה הישראליות, הסכם "שמים פתוחים" פותח את השמיים בין המתחרים, שהן החברות האירופיות, תוך הצבת החברות הישראליות במצב נחיתות. בהסתדרות טוענים שללא מו"מ על הסדרת תנאים מקדימים על הסכם "שמים פתוחים", לא יוכל ענף התעופה הישראלי להתחרות באופן הוגן ושוויוני בחברות התעופה הזרות, שכן הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות גבוהות מאוד. כמו-כן, טוענים בהסתדרות כי בדיני הגנת הצרכן זכאי הצרכן בישראל לקבל את מלוא הכסף עבור טיסה שמתבטלת, מה שלא קיים בחברות זרות, דבר אשר פוגע ברווחיות החברות הישראליות בביטולי טיסות לעומת חברות התעופה הזרות. העובדים אף דורשים מתן הזדמנות שווה בנושא הענקת זכויות נחיתה בשדות בינלאומיים ("סלוטים") והבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות.