|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כל משקל הגוף עליהן [צילום: פלאש 90]

אלו סיפורים מספרות כפות הרגליים

אם הרגל כואבת לכם אחרי יום ארוך, יכול להיות שפשוט מדובר בנעליים שהתבלו לפעמים הסימן הראשון לבעיה הוא שינוי באופן ההליכה תחושת שריפה בכף הרגל שכיחה בקרב חולי סוכרת עם נזק במערכת העצבים ההיקפית מה לא ידענו על הרגליים שלנו?
29/08/2012  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
אצבעות לבנות? [צילום: פלאש 90]

פצעים שלא נרפאים [צילום: פלאש 90]

עקבים גבוהים מדי [צילום: AP]

חשד לאוסטאופורוזיס? [צילום: האוניברסיטה העברית]

התכווצות שרירים [צילום: AP]

מלנומה. גם באזורים נסתרים מהשמש [צילום: AP]

טיפוח כף הרגל [צילום: AP]

עיוות באצבעות [צילום: AP]

הנעליים לוחצות? [צילום: aetrex]

   יפעת גדות
מה מסתירות ציפורני הידיים?

הרגליים שלנו הן איבר שבעשור האחרון אנו פחות ופחות משתמשים בו... אורכן כמחצית אורך הגוף, ומשקלן קרוב לחצי ממשקל הגוף. פעמים רבות תופעות שונות בכפות הרגליים שלנו יכולות לגלות מחלות אחרות המסתתרות בגוף. לעתים מדובר בתופעות פשוטות ותמימות.

מה אנחנו יודעים אם כך על כפות הרגליים שלנו?

סיבות רבות לרגליים קרות

אם הרגליים שלכם תמיד קרות, אחת הסיבות לכך יכולה להיות זרימת דם לקויה - בעיות במחזור הדם יכולות להיות קשורות לעתים לעישון, ללחץ דם גבוה ולמחלות לב. הנזק העצבי של סוכרת שלא בשליטה גם הוא יכול לגרום לתחושה של קור ברגליים. גורמים אפשריים אחרים כוללים תת-פעילות של בלוטת התריס ואנמיה. הרפואה יכולה לחפש אחר סיבות אחרות.

כאב ברגל

אם הרגל כואבת לכם אחרי יום ארוך, יכול להיות שפשוט מדובר בנעליים שהתבלו. אך כאב שאינו נגרם מנעליים עם עקבים בגובה של גורד-שחקים נובע בדרך כלל משברי מאמץ (שברי הליכה), סדק קטן בעצם. אחד הגורמים האפשריים: פעילות גופנית אינטנסיבית מדי, במיוחד כמו כדורסל וריצה למרחקים ארוכים. עצמות שהן חלשות כתוצאה מאוסטאופורוזיס מעלות את הסיכון לכך גם כן.

אצבעות לבנות, כחולות ואדומות?

מחלת ריינו (מחלה של כלי דם) יכולה לגרום לאצבעות הרגליים להפוך לבנות, ואז לכחלחלות ואדומות ובסופו של דבר לחזור לגוון הטבעי שלהן. הגורם הוא היצרות פתאומית של העורקים, הנקראת vasospasms. לחץ או שינויים בטמפרטורה יכולים לעורר את המצב, שבדרך כלל אינו גורם לדאגות בריאותיות אחרות. מחלת ריינו יכולה גם להיות קשורה לדלקת מפרקים שגרונית, לתסמונת סיוגרן אן לבעיות בבלוטת התריס.

כאבים בעקב הרגל

הגורם השכיח ביותר של כאב בעקב הוא דורבן, דלקתיות במקום בו רצועת הגיד הארוכה נוגעת בעצם העקב. הכאב עלול להיות חד ביותר בשעת ההתעוררות בבוקר עם הפעלת הלחץ על הרגל. דלקת פרקים, התעמלות מאומצת מדי ונעליים לא מתאימות יכולות גם הן לגרום לכאבים בעקב, כמו גם דלקת הגידים (טנדוניטיס). גורמים פחות שכיחים כוללים דורבן בתחתית העקב, זיהום בעצם, גידול או שבר.

גרירת כף רגל

לפעמים הסימן הראשון לבעיה הוא שינוי באופן ההליכה - פער גדול יותר או גרירת רגל. הגורם יכל להיות איבוד איטי ונורמלי של תחושה בכף הרגל, שנגרם מנזק למערכת העצבים ההיקפית. כ-30% מהמקרים הללו קשורים לסוכרת. נזק עצבי יכול לנבוע גם מזיהום, מחוסר בוויטמינים ומאלכוהוליזם. במקרים רבים, לא ברור מה גרם לנזק העצבי.

התאלות ציפורניים

במצב של התאלות (clubbing), צורת אצבעות הרגליים, ולפעמים גם אצבעות הידיים, משתנה. הציפורניים הופכות עגולות יותר בקצה ומתעקלות כלפי מטה (מעין צורת כיפה). מחלת ריאה היא הגורם השכיח ביותר למצב, אך הוא יכול להיגרם גם ממחלת לב, מהפרעות בכבד, מהפרעות עיכול או מזיהומים מסוימים. לפעמים, התאלות היא מצב תורשתי ללא כל מחלה ברקע.

כף רגל נפוחה

כפות רגליים נפוחות הן בדרך כלל מצב זמני מטריד הנגרם מעמידה ממושכת או מטיסה ארוכה - במיוחד אצל נשים הרות. לעומת זאת, כף רגל שנשארת נפוחה עלולה להיות סימן למצב רפואי רציני. הגורם עלול להיות מחזור דם לקוי, בעיה במערכת הלימפתית, או קריש דם. הפרעה בכליות או תת-פעילות של בלוטת התריס יכולות גם הן לגרום לנפיחות. אם אתם סובלים מנפיחות מתמשכת בכף הרגל, גשו לרופאה.

כף רגל שורפת

תחושת שריפה בכף הרגל שכיחה בקרב חולי סוכרת עם נזק במערכת העצבים ההיקפית. היא יכולה לנבוע גם מחוסר בוויטמין B, מגזזת רגליים, ממחלת כליות כרונית, מבעיות במחזור הדם ברגליים או מתת-פעילות של בלוטת התריס.

פצע שלא נרפא

פצעים בכפות הרגליים שאינם נרפאים הם סימן אזהרה עיקרי לסוכרת. סוכרת יכולה לפגוע בתחושה בכף הרגל, במחזור הדם, ובתהליך הריפוי הנורמלי של הפצעים, וכך, אפילו שלפוחית תמימה עלולה להפוך לפצע מטריד. פצעים אלו נוטים להזדהם, לכן, חולי סוכרת צריכים לשטוף, לייבש את כפות הרגליים ולבדוק אותן בחיפוש אחר פצעים בכל יום. ריפוי איטי של פצעים יכול לנבוע גם מבעיות במחזור הדם ממצבים כמו מחלת עורקים היקפית.

כאב בבוהן

שיגדון הוא גורם ידוע לשמצה לכאב פתאומי במפרק הבוהן, יחד עם אדמומיות ונפיחות. אוסטיאוארתריטיס (שיגרון ניווני) הוא אשם נוסף הגורם לכאב ולנפיחות. אם המפרק קשה, ייתכן שמדובר בנוקשות הבוהן, סיבוך של דלקת מפרקים באזור בו מתפתח דורבן. בנוסף, turf toe (נקע דורסי פלקסורי של הבוהן) עלול לגרום לכך גם כן בקרב ספורטאים, במיוחד כאלו המשחקים על משטחים נוקשים. הוא נגרם מפגיעה בגידים המקיפים את המפרק.

כאב באצבעות הקטנות

אם אתם מרגישים שאתם הולכים על שיש, או חשים בכאב שורף בבסיס כף הרגל המקרין לאצבעות, ייתכן שאתם סובלים ממורטונס נירומה, התעבות של הרקמה סביב העצב, בדרך כלל בין האצבע השלישית לרביעית. המצב שכיח פי 10-8 בקרב נשים. הוא נגרם מפציעה או מלחץ רב מדי על האצבעות.

כף רגל מגרדת

עור מגרד וקשקשי עלול לנבוע מגזזת רגליים, זיהום פטרייתי השכיח בקרב גברים בני 40-20. תגובה לכימיקלים או למוצרים לטיפוח העור - הנקראת דרמטיטיס מגע - יכולה לגרום גם היא לגירוד, בלווית אדמומיות וכתמים של יובש. אם העור על הרגל המגרדת עבה ודמוי אבעבועות ייתכן שמדובר בפסוריאזיס, או בתגובתיות יתר של המערכת החיסונית. קרמים רפואיים יכולים להקל על התסמינים.

עיוות באצבעות

עיוות בכף הרגל יכול להיגרם מנעליים הדוקות מדי הלוחצות על אצבעות הרגליים או ממחלה הפוגעת בעצבים, כמו סוכרת, אלכוהוליזם, או הפרעות עצביות אחרות. לאצבעות הרגליים במצב זה יש נטייה כלפי מעלה כשהן יוצאות מכף הרגל ולאחר מכן כלפי מטה, כשהן יוצרות מעין צורת גשר. לעתים יש צורך בנעליים מיוחדות או בניתוח כדי לתקן את המצב.

התכווצות שרירים ברגל

כאב פתאומי וחד ברגל הוא סימן ההיכר להתכווצות שרירים, והוא יכול להימשך מספר דקות. עבודה מאומצת מדי ועייפות של השריר הם הגורמים השכיחים לבעיה. גורמים אחרים כוללים מחזור דם לקוי, התייבשות או חוסר איזון ברמות האשלגן, המגנזיום, הסידן וויטמין D. שינוי ברמות ההורמונים בהריון או הפרעות בבלוטת התריס משחקים גם הוא תפקיד. במקרים בהם ההתכווצויות שכיחות או חמורות, גשו לרופאה. תרגילי מתיחה יכולים לעזור במקרה של שרירים עייפים.

נקודה שחורה על כף הרגל

בדרך כלל אנו מקשרים את סרטן העור לשמש, ולכן אנחנו לא נוהגים לבדוק את כפות הרגליים בחיפוש אחר נגעים לא ברורים. אך מלנומה, הצורה המסוכנת ביותר של סרטן העור, יכולה להתפתח אפילו באזורים שאינם חשופים לשמש. מלנומה יכולה להופיע אפילו מתחת לציפורניים, ולהיראות כנקודה שחורה.

ציפורניים צהובות

ציפורני כף הרגל יכולות לספר הרבה מאוד על בריאותכם הכללית. זיהום פטרייתי גורם לעתים קרובות לציפורניים עבות וצהובות. ציפורניים עבות וצהובות יכולות להיות גם סימן למחלה, כולל לבצקת לימפתית (נפיחות הקשורה למערכת הלימפתית), בעיות ריאה, או דלקת מפרקים שיגרונית.

ציפורניים דמויות קערה

לפעמים פגיעה בציפורן או חשיפה תכופה לחומרים ממיסים על בסיס נפט עלולה ליצור מצב של ציפורניים קעורות (כמו קערה). חוסר בברזל גם הוא יכול לגרום לתופעה יוצאת-דופן זו.

ציפורניים לבנות

פגיעה בציפורני הרגל או מחלה באזור אחר בגוף יכולות לגרום להופעת אזורים לבנים על הציפורן. אם חלק מהציפורן הופך לבן, הדבר יכול לנבוע מפציעה, כאמור, מזיהום בציפורן או מפסוריאזיס. אם הציפורן שלמה ורובה לבנה, המצב עלול לפעמים לאותת על מצב רציני יותר כולל מחלת כבד, אי-ספיקת לב או סוכרת. שוחחו עם גורם רפואי כלשהו על החששות שלכם.

ציפורניים מצולקות

צלקות או שקעים ונקבים על הציפורן נגרמים משיבוש בתהליך גדילת הציפורן. המצב פוגע במחצית מהאנשים הסובלים מפסוריאזיס.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  29/08/2012   |   עודכן:  29/08/2012
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלו סיפורים מספרות כפות הרגליים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לשעבר
29/08/12 16:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בריגדיר-ג'נרל מייקל קולאנג'לו, סגן מפקד המשמר הלאומי של אריזונה ומפקד הכוח האווירי של המשמר באריזונה, הודח מתפקידו בעקבות חקירה בעניינו, שעורך המפקח הכללי של חיל האוויר האמריקני.
29/08/2012  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
ההפסד הכולל של הפניקס הגיע ברבעון השני של 2012 ל-69 מיליון שקל - זינוק של 263% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שבו הפסידה 19 מיליון שקל. כך מוסרים (יום ד', 29.8.12) דוחות החברה. הזינוק בהפסד נובע משני גורמים: תשואות נמוכות יחסית על השקעות בשוק ההון, והפרשה של 29 מיליון שקל נטו (לאחר ניכוי מס) להגדלת העתודה בביטוח חיים, לאור הנחיות המפקח והתארכות תוחלת החיים.
29/08/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
אין מניחים לי להתפלל בצוותא עם חבריי לאמונה - טוען ג'ון ואלקר לינד, מחבל טאליבן ממוצא אמריקני, הכלוא בכלא פדרלי שמור במיוחד באינדיאנה, בעדות בעתירה נגד רשויות הכלא בגין הפרת זכותו להתפלל.
29/08/2012  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
רשות ניירות ערך פתחה לפני כמה שבועות בחקירה מינהלית נגד ההנהלה הבכירה של אפריקה ישראל ואפריקה תעשיות בחשד לאי דיווח של מידע פנים בזמן שהגישה הצעת רכש מלאה לחברה הבת, נגב קרמיקה.
29/08/2012  |  אורן פרוינד  |   חדשות
מנחם אינטרטור, מנהל מרחב מרכז דרום באבן וסיד, מונה היום (ד', 29.8.12) למנכ"ל 'תעשיית אבן וסיד' מקבוצת רדימיקס. אינטרטור עבר מגוון תפקידי ניהול משנת 1989 ברדימיקס ישראל ולאחר מכן משנת 2000 ועד היום באבן וסיד.
29/08/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il