התגובה העיקרית של משרד המשפטים והפרקליטות לדרישות להקים גוף ביקורת על הפרקליטות בפרט ועל התביעה בכלל היא, שכבר יש מספיק גופי ביקורת כאלו. בין אותם גופים נזכרת המחלקה לפניות הציבור במשרד המשפטים. הדוח השנתי של המחלקה, אשר פורסם בחודש שעבר (4.9.12), מאפשר לבחון האם היא באמת נותנת מענה לצורך באותה ביקורת.
תחילה - כמה נתונים כללים. המחלקה קיבלה אשתקד מספר שיא של 7,423 פניות, אך רק 1,716 מתוכן היו בתחום סמכותו של משרד המשפטים. 98 פניות התבררו כמוצדקות, עוד 60 היו מוצדקות חלקית, 324 לא היו מוצדקות וכל היתר היו פניות שאינן תלונות. מכאן, ששיעור התלונות המוצדקות היה 37% מכלל התלונות - שיעור דומה לזה שמוצא
מבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור.
מספר התלונות הגבוה ביותר היה על האפוטרופוס הכללי (186) שגם רשם שיעור בעייתי במיוחד של 60% תלונות מוצדקות. על רשם העמותות הוגשו שבע תלונות ו-43% מתוכן היו מוצדקות; 37% מ-19 התלונות על רשם החברות היו מוצדקות; נגד הטאבו הוגשו 42 תלונות, ש-21% מתוכן היו מוצדקות; ו-8% מבין 104 התלונות נגד הסיוע המשפטי נמצאו מוצדקות.
נגד הפרקליטות הוגשו 62 תלונות, ש-12 מתוכן נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית - שיעור של 19%. אך המספרים אינם מציירים את התמונה במלואה ויש לעבור לפרקים המביאים כמה תלונות לדוגמא, כדי לדעת במה מטפלת היחידה. ובכן, אחת התלונות נגעה לאי קבלת תשובה על ערר שהוגש למחלקת העררים בפרקליטות המדינה; הסחבת נמשכה לא פחות משנתיים. גם לאחר פניית המחלקה, נדרשו חודשיים נוספים למתן תשובה, בשל עומס העבודה. בעקבות מספר פניות דומות ערך אגף הביקורת של המשרד ביקורת במחלקת העררים; מה נמצא בה - זה לא נאמר בדוח.
תלונה שנייה נגעה לכך שבעידכוני הפרקליטות באתר המשרד נכתב שפלוני הואשם ברצח, בעוד למעשה הוא הואשם בהריגה. בעקבות הפנייה תוקנה הטעות ו"הופנתה תשומת הלב גם למערך המפקח על העלאת התכנים לאתר". אלו שתי הדוגמאות היחידות הכלולות בדוח לתלונות שהוגשו נגד הפרקליטות.
המסקנה: מחלקת פניות הציבור יכולה לטפל בבעיות טכניות נקודתיות, ולא תמיד בהצלחה רבה (כאמור, המתנה של שנתיים נמשכה עוד שנתיים גם לאחר פניית המחלקה). היא אינה מטפלת בבעיות המטרידות באמת את מי שדורשים ביקורת חיצונית על הפרקליטות: סחבת בקבלת החלטות, הסדרי טיעון בעייתיים, הגשת כתבי אישום חסרי בסיס ועוד עניינים מהותיים. ואם הביקורת שמציע היועץ המשפטי לממשלה, אשר תהיה פנימית לחלוטין וכפופה אליו, תיראה כמו זו של המחלקה לפניות הציבור - חבל על הזמן ועל הכסף.