|
מרדוק. מקל על הגישה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
איל המדיה והבעלים של ניוז קורפ, רופרט מרדוק, הודה השבוע בתבוסתו בקרב מול גוגל והאינטרנט אחרי שאיפשר כניסה לתכנים של העיתון "טיימס" שבבעלותו מגוגל. לפני כשנתיים הפעילה זרוע העיתונים הבריטית של ניוז קורפ, ניוז אינטרנשיונל "חומת תשלום" מחמירה שלא איפשרה בכלל גישה לחומרים של "הטיימס" וסאנדיי טיימס".
כחלק ממדיניות שמוגדרת בניוז אינטרנשיונל כ"תצוגת חינם מוגבלת", שני המשפטים הראשונים מכל ידיעה יופיעו בחיפוש של גוגל כדי לנסות למשוך קוראים חדשים שיסכימו לשלם עבור התכנים המלאים. גורמים בשוק אומרים כי הכניעה של מרדוק מסמלת את סוף עידן ניוז קורפ בטיימס וכי לא יופתעו אם החברה תנסה למכור בקרוב את העיתון.
במאי 2010 הכריזה ניוז אינטרנשיונל על חומת התשלום המחמירה של העיתונים בבעלותה שחסמה בחיפוש בגוגל את כל התוצאות מה"טיימס" ואפילו הכותרות לא פורסמו. ניוז אינטרנשיונל הגדירה אז את המדיניות שלה כ"הכל או כלום" ועורך הטיימס, ג'יימס הרדינג, אמר כי הוא לא צופה שזה יפגע במספר הקוראים של העיתון או באיכויות העיתונאיות.
ואולם גורמים בשוק מתייחסים לשינוי האסטרטגיה של ניוז אינטרנשיונל הודה בכך שמודל ,הכל או כלום, נכשל וכי יש צורך לספק לגולשים גישה לתוכן חינמי. לפי מידע שפירסמה ניוז אינטרנשיונל, לטיימס היו ביולי יותר מ-137 אלף מנויי דיגיטל ולסאנדיי טיימס יותר מ-126 אלף מנויי דיגיטל, מספרים שנחשבים למאכזבים מאוד אחרי שנתיים מאז חסימת התכנים. נראה כי בסוף השבוע שבו ציינו 60 שנות מלוכה למלכה אליזבת ערכו באתרי העיתונים פילוט לבדיקת ההשפעה של הענקת גישה חינם לתכנים ומספר הגולשים עלה באופן משמעותי.
בניוז קורפ תקפו את ההחלטה לחסום לחלוטין את הגישה לתכנים מגוגל ואחד ממנהלי העיתונים אמר: "רופרט לא בנה חומת תשלום. הוא הקיף את האתרים בגדר תיל, חפר תעלה מסביב ושם בה תנינים".
אתרי עיתונים אחרים בעולם מאפשרים גישה לתכנים שלהם באמצעות גוגל וחלקם מנסים שיטות תשלום שונות. "הניו יורק טיימס" מאפשר לגולשים לקרוא עשרה מאמרים בחודש ללא תשלום ואחר כך הגישה נחסמת למנויים משלמים. ה"גרדיאן" הבריטי מעניק לגולשים גישה חינם לכל התכנים שלו וב"סאן" שגם שייך לניוז אינטרנשיונל מעניקים גישה חינם לתכנים, אבל שם הצהירו כי הם בוחנים שיטות לגביית תשלום עבור תוכן.