אומדן נזקי השביתות והעיצומים למשק בחמשת הימים הראשונים מסתכמים ב-1.4 מיליארד שקלים - כך אמר יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר. לדבריו, אם השביתה תימשך עוד כחודש ימים עתיד להיגרם נזק של כ-21 מיליארד שקל שהם 2% מהתל"ג.
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, כינס היום (ג') ישיבת חירום מיוחדת בנושא השביתה בנמלים והנזקים הכבדים הנגרמים בעקבותיה.
"יש להפעיל לאלתר את סעיף 160 לפקודת העונשין, המאפשר לממשלה להכריז על מצב חירום אם קיימת הפרעה חמורה ביחסי עבודה במשק, הפוגעים בסחר החוץ של המדינה. לפי סעיף זה ניתן לדון את המעודדים והמסיתים להשבתה למאסר עד שנה אחת", אמר לין.
בישיבה השתתפו אריה זייף, סגן נשיא האיגוד ומנכ"ל חברת דובק ובעברו מנהל המכס; איל מלמוד, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית; אמיר שני, יו"ר ארגון התאגידים של המכס והמשלחים הבינ"ל; יוסי שוסטק, מנכ"ל האיגוד; יוסי ויליגר, מנכ"ל ויליפוד ואייל סלוק, מנהל חנות "איקאה".
לין הדגיש כי לא יתכן מצב בו ההסתדרות או ועד עובדים כוחני יפתחו בשביתה כל פעם שהממשלה תרצה לבצע רפורמות, לקבוע מדיניות חדשה או לבצע הפרטה.
"אם ההסתדרות וועדי העובדים טוענים שהממשלה הפרה הסכם, הדרך להוכיח צדקתם היא בביה"ד. הועדים אינם יכולים להיות גם הטוענים וגם השופטים" אמר לין.
לין הוסיף כי יש גם לאסור בחקיקה באופן מוחלט שביתות בנמלי הים והאוויר. זאת בדומה למצב בשירותים חיוניים אחרים כמו המשטרה.
"הגבלת זכות השביתה חיונית משום שהשביתות התכופות הופכות את המגזר העסקי והציבור כולו לבני ערובה של ההסתדרות ושל ועדי עובדים כוחניים ומסבות להם נזקים כספיים כבדים ביותר, חלקם אף בלתי הפיכים".
אריה זייף אמר שהוא, כמנהל המכס לשעבר וכחבר רשות הנמלים, מצדיק את עמדות הממשלה. "הפגיעה בכלכלה הישראלית עצומה מכיוון שהשביתות החוזרות ונשנות יוצרות תופעה של זילות השביתה.
נוצר מצב של חוסר סולידריות שבו בעלי השכר הגבוה פוגעים בבעלי השכר הנמוך". זייף ציין כי המשך השביתה יגרום נזקים כספיים כבדים ולפיטורי עובדים אך אם בסופו של דבר הנמלים יופרטו, אולי המגזר העסקי והמשק יחזירו לעצמם את ההפסדים הנגרמים עתה.
אייל מלמוד אמר כי על ממשלת ישראל למצוא פתרונות לוגיסטיים לבעיות שנוצרו ולהפוך את מספנות ישראל לנמל נוסף. "על העובדים להיפגש עם הממשלה ולא להמשיך את המלחמות על הגב של המגזר העסקי, מאחר וועדי העובדים נלחמים על עמדת כח בלבד".
יוסי ויליגר הדגיש בדבריו כי השביתה יוצרת בעיות חמורות ביבוא מוצרי המזון, בגלל אורך החיים הקצר של המוצרים המקוררים כמו גבינות וחלב.
אם המצב ימשך יצטרכו לזרוק את כל הסחורות ויווצר מצב של הפסד של 100%. ויליגר מסר כי בנמל תקועות מכולות של מוצרי קטניות כגון אורז, שלא ניתן להעבירו למשרד הביטחון. נוצר מצב בו מצד אחד הסחורות מעוכבות שלא באשמת היבואנים ומצד שני יבואני המזון נקנסים ע"י משרד הביטחון.