"אם יהיה הכרח לשנות את כלל ההוצאה ולהגדיל אותו, דבר שאיננו רצוי, אני מעדיף שזה יעשה תוך עלייה במיסים וקיצוץ משמעותי של הגירעון, רצוי אף אל מעט מתחת ל-3%" - כך אמר (יום ד', 26.12.12)
סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, בכנס השנתי של חטיבת המחקר של בנק ישראל.
פישר ציין כי מבחינת הצמיחה, ישראל מצויה במצב טוב יחסית, כששיעור הצמיחה הממוצע בשנים האחרונות הוא כ-3.7%. עם זאת, בתקופה הנוכחית אנו צומחים מתחת לכך, אם לא לוקחים בחשבון את ההשפעה הצפויה של תחילת הפקת הגז על הצמיחה.
בשנת 2012 התאימה הממשלה את התוואי של הגירעון כך שיעדי הגירעון יופחתו באופן יותר איטי משתוכנן לפני כן, אך הנגיד אומר כי בפועל, אם ישראל תצמח בקצב ממוצע של 3.75% בשנה, הגירעון יפחת אף לאט יותר מהתוואי שהחליטה עליו הממשלה, וזאת על-פי שיעורי המס הקיימים בחקיקה הנוכחית, כלומר, גם כשלוקחים בחשבון את העלאת המע"מ ושיעורי המס הישירים שבוצעה לאחרונה. על-פי הערכה זו של בנק ישראל, הגירעון בשנה הבאה יעמוד כנראה על 3.5%, ויגיע לרמה של 2% רק בשנת 2020. על-פי ההערכה, גם החוב יפחת לאט יותר ממה שהעריכה הממשלה בעת קביעת החקיקה.
בתחילת שנת 2013, כידוע, תפעל הממשלה על-פי כלל 1/12, בשל העובדה שהתקציב לא אושר עדיין. אולם החוק לוקח בחשבון גם את ההוצאה על תשלומי החוב, אשר היו גבוהים למדי בשנת 2012 וצפויים להיות נמוכים יותר בשנת 2013, ולכן לא צפוי ריסון גדול כתוצאה מהחלת כלל ה-1/12. ההכנסות חזויות להיות נמוכות ממגבלת ההוצאות, ולכן הממשלה תצטרך לסגור פער של יותר מ-12 מיליארד ב-2013.
פישר אמר כי "מגבלת התקציב היא חוק, אשר ניתן לשנות אותו. אני מקווה שהממשלה לא תשנה חוק זה, משום שאנו מתקרבים לרמת הוצאות של 43.5% מהתוצר השנה, ועלינו לשמור מרווח בטיחות למקרה של משבר ביטחוני".