בדיקת אפשרויות המימון לרכישת רכב חדש מעלה הפרשי ריבית משמעותיים (לטובת הלקוח) בין המערכת הבנקאית לחברות מימון הרכב, כך עולה מבדיקה שבוצעה באוניברסיטת דרבי בישראל.
מהבדיקה עולים הפרשי עמלות בין גורמי המימון, הפרשי זמן בהלוואות לרכישת רכב ונתונים נוספים שחשובים לצרכן המעונין לרכוש מכונית חדשה. אנשי דרבי בדקו נתונים במספר בנקים מול חברות מימון והציגו, לצורך ההשוואה, את "בנק הפועלים" מול חברת "אלבר מימון וליסינג". הבדיקה נעשתה לגבי מכונית משפחתית בשווי של כ-125,000 שקל שהם הדגמים הממוצעים הפופולריים בשוק הרכב.
מבדיקת דרבי עולה שאלבר תעניק הלוואה של עד 80% משווי הרכב בשתי אפשרויות עיקריות - ריבית קבועה לא צמודה לארבע שנים בשיעור של 14%, או ריבית פריים (7.6% כיום) + 4.5% ריבית ובסה"כ 12.1%. קיימת גם אפשרות למימון דולרי אך לדברי אלבר כמעט שלא נעשה מימון כזה. להלוואות יש להוסיף 1.25% עמלה מסך ההלוואה ועוד עמלת טיפול בסך 350 שקל. בנוסף, בכל חודש גובה אלבר "דמי גביה" של 6.9 שקל.
הרכב משועבד לחברת המימון, הלווה צריך להביא לחברה, כדי לקבל אשראי, 2 תלושי משכורת אחרונים וחודשיים של תדפיסי בנק המעידים על מצבו הפיננסי, כולל מסמכים לגבי מסגרות אשראי בבנק ופירוט כל חשבונותיו בכל הבנקים. חברת המימון מייקרת בדרישותיה את פוליסת ביטוח הרכב המקובלת בעוד כ-800 שקל לערך כיוון שהיא דורשת שבפוליסה ייכתב כי תאונה בשיעור 50% הינה אובדן מוחלט של הרכב וכמו"כ שרכב שנפגע בשנתו הראשונה יקבל מחיר שזהה למחירו של רכב חדש.
הלוואות הגישור של חברות המימון כמו אלבר, המיועדות בדרך כלל לפרקי זמן קצרים מארבע שנים, יעלו 1.33% ריבית חודשית או 15.96% ריבית שנתית בצירוף עמלות. יצוין, כי מבדיקת דרבי עולה שמספר קטן של יבואני רכב, במסגרת "מבצעים מיוחדים", מעניקים הנחות וסופגים חלק מהריבית בחברות המימון, דבר שהופך את האשראי לכדאי יותר.
המערכת הבנקאית, בהסתמך כבסיס להשוואה על נתוני בנק הפועלים, מעניקה מימון של עד 100,000 שקל לחמש שנים (שנה יותר מאלבר) בריבית של פריים + 1.5% שסיכומה 9.1% ריבית, נמוך משמעותית מריביות חברות המימון. בנק הפועלים יגבה עמלת "דמי טיפול" מהלקוח בשיעור של כ-1.75% והרכב החדש ישועבד לבנק ויהווה את הביטחון להלוואה. גובה ההלוואות של הבנק זהה בדיוק ל-80% משווי רכב בערך של 125,000 שקל.
אנשי דרבי מציינים שפערי הריבית בין הבנקים לחברות המימון משמעותיים ונעים בין 3% עד 5% לטובת הבנקים שמעניקים את ההלוואה לשנה הנוספת בהשוואה לחברות המימון. בדרבי מדגישים, כי בשיעור אינפלציה נמוך, כמעט אפסי, כפי שקיים בארץ,מדובר בפערי ריבית מהותיים ללווה. בהלוואת גישור הפער מגיע כיום עד 6.86% וזהו פער מהותי.
יצוין, כי הלוואות מימון הליסינג לא נבדקו בהשוואתיות בגלל פערים מהותיים בתנאי הבסיס להשוואה כזו.
"היתרון" הבולט של חברות המימון מול הבנקים, אם ניתן לכנות זאת - יתרון, הינו לדעת אנשי דרבי, גיוון מקורות המימון מחוץ למערכת הבנקאית דבר שכאמור עולה כסף יקר ללווה בחברות המימון. סקרים מקיפים שנערכו בארה"ב מלמדים בשנים 2000-2003 שעלות המימון לרכישת רכב מהווה את אחד מהשיקולים המרכזיים ברכישת רכב חדש או משומש. על בסיס הנחה זו מעריכים בדרבי ששוק הרכב עשוי להתעורר במידה ותרשם ירידה של ממש בריבית הפריים.