החל מיום ראשון בשעה 05:00 בבוקר, עובדי חברות התעופה הישראליות יפתחו בשביתה כללית. כך מסרה (יום ה', 18.4.13) ההסתדרות.
ההחלטה התקבלה בעקבות כוונת ה
ממשלה לדון ביום ראשון הקרוב ביישום הסכם "שמיים פתוחים" במתכונתו הנוכחית בישיבת הממשלה ולדברי ההסתדרות, ללא כל התאמות לחברות התעופה הישראליות. בהסתדרות אמרו כי "אזרחי ישראל לא יתנו יד להסכם שמקריב אלפי משפחות כדי לשאת חן בעיני חברות תעופה זרות".
בחודש יולי אשתקד בישר שר התחבורה, ישראל כ"ץ, על כך שהסכם "שמיים פתוחים" עם האיחוד האירופי נחתם בראשי תיבות. בחודש דצמבר דחה ראש הממשלה
בנימין נתניהו את החתימה הסופית על ההסכם בשל הבחירות הקרבות. לפי ההסכם, יתווספו באופן מדורג מדי שנה עד שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה שמשמשים כשדות מעבר לטיסות המשך, ושקיים בהם היקף תנועה משמעותי, היקף הגידול השנתי יהיה קטן יותר - כ-3 תדירויות שבועיות מדי שנה. הגידול המדורג אמור לספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות לאורך תקופת ההסתגלות. ההסכם אמור להוביל להוזלה במחירי הטיסות לצרכנים.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, כינס היום לאסיפת חירום את כלל ראשי הוועדים בענף התעופה - אל-על, ישראייר וארקיע, לצורך גיבוש דרכי פעולה כנגד ההחלטות של הממשלה.
בהסתדרות אומרים כי המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים בענף ללא כל הגנה על התעופה הישראלית והתאמה למצב חברות התעופה הישראליות לרבות ערובה עבור תשלום לביטחון הנוסעים, זכויות נחיתה בשדות התעופה המרכזיים וכיוצא בזה.
בהסתדרות מציינים כי "ועדת סיטרמן" שהקימה המדינה בשנת 2007 המליצה כי במידה שמקיימים את הסכם שמיים פתוחים יש להעניק השתתפות מלאה של ממשלת ישראל בהוצאות הביטחון, מתן הזדמנות שווה ואמיתית בנושא הענקת זכויות נחיתה בשדות תעופה בינלאומיים, הבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות, יצירת נקודות יציאה ואף ביטול של ההסכם בנסיבות מסוימות, ויצירת מנגנונים רגולטוריים ליצירת תחרות הוגנת בין חברות תעופה ישראליות וזרות.
"שביתה קיומית"
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר בתגובה: "השביתה היא שביתה קיומית למען עתיד חברות התעופה הישראליות וכנגד פיטורים של עשרות אלפי עובדים בענף התעופה הישראלי. על המדינה לגלות אחריות לאומית ולהתאים את ההסכם כדי שלא יפגע בחברות התעופה הישראליות".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף: "אין לנו ברירה אלא להשבית את חברות התעופה. אנו בעד ההסכם, בעד הצרכן ובעד התחרות אבל לא כל עוד מחסלים את התעופה הישראלית. אנו רוצים שההצעה הזאת תרד מעל סדר היום ושינהלו איתנו מו"מ ענייני להתאמת ההסכם לחברות התעופה הישראליות".
יו"ר ועד עובדי אל-על, אשר אדרי, אמר כי "אנחנו לא נגד תחרות אבל אנחנו בעד תחרות שוויונית והוגנת. חברות התעופה הישראליות ובראשן חברת אל-על הן החברות היחידות שמטיסות בשעת משבר ונותנות את המענה הראשוני למדינת ישראל. שר התחבורה הבטיח לנו לפני כשנה לשמור על חוסנן של חברות התעופה והיום הוא הראשון שתוקע לנו סכין בגב ומחסל את חברות התעופה".
יו"ר ועד עובדי ארקיע, יגאל כהן, ציין כי "מדובר במלחמת הישרדות שיכולה להיות האחרונה וזאת בעקבות ההחלטה ההרסנית וחסרת האחריות של שר התחבורה. מדובר בהחלטה תמוהה שתזרוק לרחובות עשרות אלפי עובדים בעקבות קריסת חברות התעופה הישראליות".
מהתאחדות המלונות בישראל ולשכת התירות הנכנסת נמסר בתגובה: "לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל והתאחדות המלונות בישראל קוראות לממשלה לחתום על הסכם התעופה בין ממשלת ישראל והאיחוד האירופי לצורך פיתוח תיירות נכנסת לישראל. בעמדה זו תומכים גופים נוספים המייצגים את התיירות הנכנסת לישראל ובכללם: איגוד השכרות הרכב, אגודת מורי הדרך וגורמים רבים נוספים בתעשיית התיירות, המייצגים כ-200,000 בתי אב המתפרנסים מתיירות!. לטענת הגופים השונים בתעשיית התיירות: חתימה על ההסכם הינה אחת ההחלטות הכלכליות החשובות של הממשלה החדשה!, אשר תתרום לחיזוק הכלכלה, ולהגדלת מקומות העבודה במשק עקב הגידול הצפוי במספר התיירים, שיגיעו לישראל. המשמעות של חתימה על הסכם התעופה הינה הורדת מחירי הטיסות לחלק מהיעדים לתייר הנכנס ולישראלי היוצא. הורדת מחירים זו טובה למשק וטובה לצרכן הישראלי. אי חתימה על הסכם התעופה כתוצאה מלחצי הועדים, תפגע בפוטנציאל של התיירות הנכנסת לישראל ובצרכן הישראלי. אם ההסכם לא ייחתם – זאת תהיה העדפה סקטוריאלית פסולה של טובת מיעוט ע"פ טובת הרוב".