ה
ממשלה תדון ביום ראשון הקרוב (28.4.13) בהצעת ההחלטה של שר התחבורה ישראל כ"ץ להגברת התחרותיות בענף הרכב שנועדה להוזיל לצרכן את מחיר כלי הרכב החדשים, החלפים והטיפול במוסכים.
בפגישה שהתקיימה אתמול בין כ"ץ לראש הממשלה
בנימין נתניהו הוחלט על המשך יישום הרפורמות בענף התחבורה ובכללם הרפורמה בענף הרכב. השניים סיכמו כי הצעת המחליטים להגברת התחרותיות שתוגש ביום א' תשולב בחוק ההסדרים הצפוי לעבור בחודש מאי הקרוב.
כ"ץ אמר כי הרפורמה תוזיל את מחירי הרכב בכ-20% לפחות ואת חלקי החילוף ביותר מ-30% לפחות.
במסגרת הצעת המחליטים שהוגשה לממשלה תאושר טיוטת חוק רישוי שירותים. טיוטת החוק מסדירה את כל הצווים המתייחסים לתחומי ענף הרכב השונים ובכללם יבוא, תקינה, חלפים, מוסכים, שמאים ועוד.
הצעת המחליטים מסדירה לראשונה את כל תחומי הרכב ופותחת לתחרות את ענפי ייבוא רכב, מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה, טיפול במוסכים ועוד.
ההצעה מגדילה את ערוצי ייבוא הרכב ומגדירה סוגים נוספים של יבואנים, בהם יבוא זעיר שיוכל מעתה לייבא עד 20 כלי רכב מחו"ל שגילם עד שנה ומאפשרת להגדיל גם את סוגי יבוא רכב שיותר לייבוא לכלל היבואנים. כך ניתן יהיה לייבא משאיות ואוטובוסים באמצעות יבואן מקביל. כמו-כן, ניתן יהיה לייבא מוניות ורכב מסחרי באמצעות יבוא אישי.
הצעת המחליטים גם תסדיר לראשונה את העיסוק בייבוא רכב שתאפשר לייבא רכב באמצעות גורמים מקצועיים ומוסמכים. כיום פועלים בתחום גורמים בלתי מוסמכים, המייבאים כלי רכב עבור כל מי שמעוניין לייבא רכב לישראל, ללא כל פיקוח.
בתחום שיווק החלפים והתיקון במוסכים יוסדר נושא הטיפול ברכב בכלל המוסכים גם בתקופת האחריות ויתווסף סוג נוסף של מוסך, "מוסך מומחה", שבו ניתן יהיה לטפל בכלי רכב בטכנולוגיות חדשות, זאת בנוסף למוסכי היבואן הקיימים כיום.
בתחום חלקי החילוף יוסרו חסמים בשוק החלפים. במסגרת זאת יבוטלו דרישות ותקנים ייחודיים לישראל ואלו יותאמו לתקינה הבינלאומית, תוך התמקדות במערכות רכב וחלפים בטיחותיים.
הצעת המחליטים כוללת שקיפות בנושא מלאי החלפים והמערכות הקיימות בעת תחזוקת הרכב. יבואני חלקי החילוף יחויבו לפרסם את מלאי חלקי החילוף ומחירם באתרי האינטרנט והלקוח יהיה חשוף בזמן אמת לכל המידע הקיים בענף חלקי החילוף ויוכל לבחור את החלף בוא ירצה להשתמש לתיקון הרכב (חלופי או מקורי).