|
האם ועדי הנמלים מונעים תחרות? [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
שר הכלכלה והמסחר,
נפתלי בנט, פנה (יום ב', 20.5.13) אל הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, והציע לו לבחון אפשרות לפירוק הריכוזיות בנמלים באמצעות מכירה ופיצול רציפים קיימים לצד שלישי. השר קרא לממונה גם לבחון לעומק האם ועדי עובדי הנמלים יצרו חסמים מכוונים למניעת תחרות בין נמלי הים של חיפה ואשדוד.
פנייה זו של בנט אל הממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לבחון את מידת ההשפעה של הקשרים בין ועדי עובדי הנמלים על היווצרות תחרות נעשתה בעקבות ההצהרות שלו בשבוע שעבר על אודות פתיחת הנמלים לתחרות. בהודעתו מן השבוע שעבר ציין, כי הנמלים הקיימים, נמלי חיפה ואשדוד, יוכרזו כקבוצת ריכוז בכפוף לשימוע. המשמעות של הדבר היא הטלת איסור על החברות המפעילות כיום את הנמלים להפעיל נמל חדש או רציף חדש בנמלים הקיימים.
כעת, מתברר שכוונותיו של בנט ביחס לפתיחת הנמלים לתחרות נוגעות גם לרציפים הקיימים. כאמור, הוא ביקש לבחון אפשרות פיצול ומכירה לצד שלישי של רציפים אותם מפעילים הנמלים, כדי להתחיל בפירוק הריכוזיות בנמלים עוד בטרם יוקם נמל פרטי.
"ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, ועל כן התלות שלה בנמלי הים היא כמעט מוחלטת. מעל 90% אחוזים מהסחורות של ישראל עוברות בנמלי הים. מדי שנה המשק הישראלי מייבא ומייצא סחורות בהיקף של יותר מכ-60% מהתמ"ג דרך נמלי הים. התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים היא כה מוחלטת עד כי אין הם יוצאים כנגד התנהגות פרועה ולא אחראית זו, ולו בגלל החשש שעסקיהם ייפגעו", ציין.
לדבריו, חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה.