שר התחבורה ישראל כ"ץ החליט (יום ד', 22.5.13) על פרסום מכרזים להקמה והפעלה של נמל הים החדש ב-1 יולי 2013. עלות הקמת הנמל נאמדת בכמיליארד דולר.
הוא ציין כי ישנו צורך בהקמת שני נמלים חדשים, בחיפה ובאשדוד, וכי הם יוקמו בהדרגה. סמוך לפרסום המכרז ייקבע היכן יוקם הנמל הראשון.
שני המכרזים יפורסמו במקביל על-מנת לוודא כי הנמל החדש יופעל בזיכיון על-ידי גורם פרטי בשיטת ה-BOT, בניגוד למה שקרה בעבר.
לדברי כ"ץ, ההידברות עם עובדי הנמלים הקיימים תתבצע רק לאחר ביצוע המכרזים והיא תהיה על נושאים כמו שדרוג הנמלים וזכויות העובדים ולא על עצם פתיחת הנמלים החדשים.
התוכנית כוללת קידום זמינות ואישור תוכניות סטטוטוריות להקמת הנמלים החדשים, אגירת אבני מחצבות וסלעים מהגליל להקמת המזח החדש, הערכות פיננסית להקמת הנמל הראשון, פרסום מכרז בינלאומי (PQ) אליו ניגשו שמונה קבוצות וחברות מהארץ ומחו"ל, בעלות ניסיון בהקמת נמלים ותשתיות.
במקרה של שביתה: שימוש מוגבר בנמלי חדרה ואילת הקטנים
אתמול קיים כ"ץ פגישה עם מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) ובה התקבלו החלטות אופרטיביות להשלמת הרפורמה בנמלים והיערכות למקרה של השבתת הנמלים. הוא ציין בישיבה כי בכוונת
משרד התחבורה לקיים הידברות עם העובדים לאחר פרסום המכרזים. ההידברות תהיה על נושאים כמו שדרוג הנמלים הקיימים וזכויות העובדים ולא על עצם פתיחת נמלים חדשים ופרטיים. לדבריו, לא תהיה לוועדים זכות וטו למניעת תחרות.
"החלטתי לסיים מצב שבו ועדים מיליטנטים מנצלים את הכוח בידיהם ומקבלים זכויות יתר על חשבון הציבור כולו", אמר השר כ"ץ.
יש לציין, כי משרד התחבורה גיבש תוכנית ראשונית להתמודדות עם שביתה אפשרית בנמלים. מדובר בתוכנית הדרגתית שתופעל בהתאם להתפתחויות.
אם תחול הסלמה או שביתה ממושכת, הממשלה תוביל חקיקת בזק של חוק בוררות חובה לשירותים חיוניים, שיאסור שביתות בשירותים חיוניים, כולל בנמלים. לדברי כ"ץ, ראש הממשלה
בנימין נתניהו הבטיח לו תמיכה מוחלטת בנושא.
כמו-כן, התוכנית תכלול בין השאר הפעלה של יתר הנמלים ומעברי הגבול בין ישראל וירדן.
כך למשל, נמל חדרה יושמש לפריקת מטענים. סחורה מנמלי אגן הים התיכון (כגון יוון, קפריסין וטורקיה) תובל ישירות לנמל חדרה, באמצעות אונייה קטנה בת 200 מכולות.
נמל אילת ישמש תחנה סופית לאחר פריקת מטענים בנמל עקבה והובלתם לנמל זה, באמצעות אונייה שתיחכר במיוחד לצורך הנושא. בנוסף, משרד התחבורה כבר נערך להביא לנמל אילת שני מנופים ניידים שיפרקו את הסחורות. כמו-כן, נערך המשרד לגיוס נתבים פנסיונרים. גם מעבר רבין שבערבה יתוגבר, במטרה לאפשר העברת מטענים בכמויות גדולות יותר מישראל לירדן ומשם לנמל עקבה, ולהפך.
עוד ייעשה שימוש במספנות ישראל לפריקת מטענים, באמצעות מנופים נוספים שיובאו לנמל והכנת שתי ספינות גוררות במקרה שעובדי נמל חיפה ימנעו מתן שירות, באמצעות גוררות הנמל.