|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אושרה העלאת מע"מ מיוני ל-18%

ברוב של 9 בעד מול 5 נגד, אישרה ועדת הכספים את העלאת המע"מ באחוז אחד, לבקשת שר האוצר לפיד יו"ר הוועדה: "אקים ועדת משנה לבחינת מע"מ דיפרנציאלי"
27/05/2013  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תקציב המדינה   |   תגובות
תוספת הכנסות למדינה של 4.6 מיליארד שקלים

ברוב של 9 בעד מול 5 נגד, אישרה (יום ב', 27.5.13) ועדת הכספים את העלאת המע"מ באחוז אחד מ-17% ל-18% החל מיוני 2013.

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הודיע כי הוא "מאשר את הצו חרף העובדה שהדבר האחרון שהייתי רוצה לראות זה העלאת המע"מ".

סלומינסקי הודיע כי בכוונתו להקים ועדת משנה לבחינת מע"מ דיפרנציאלי בהתאם לנהוג במדינות רבות בעולם, ביניהן רוב מדינות ה-OECD. "בוועדת המשנה בראשותי יהיו נציגים מהקואליציה ומהאופוזיציה", אמר.

במהלך הדיון הדף סלומינסקי, ביקורת שמתחו על המהלך חברי האופוזיציה ואמר לחברי הכנסת יצחק כהן (שס) שהיה סגן שר אוצר מ-2009 עד 2013 ולמשה גפני (יהדות התורה), שהיה יו"ר ועדת הכספים באותה תקופה, כי "דווקא בתקופתכם העלו את המע"מ באחוז ב-2009 וב-2012 העלו את המע"מ בעוד חצי אחוז".

סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המיסים, ערן יעקב, הסביר את צו העלאת המע"מ, ואמר כי היא מהווה חלק מהמדיניות הכלכלית וההתמודדות עם הגירעון. משמעות המהלך, לדבריו, היא תוספת הכנסות למדינה של 4.6 מיליארד שקלים, מתוכם 4.1 מיליארד שקלים מהעוסקים וכ-500 מיליון שקלים ממלכ"רים ומוסדות כספיים".

יש לציין, כי דוח שפרסם מרכז המחקר של הכנסת אשתקד מצא כי 33% מהכנסות המיסים בישראל מגיעות ממס ערך מוסף לעומת 21% בלבד באירופה, בעוד שההכנסות ממיסוי ישיר מהתוצר מגיעות רק ל-17.5% בישראל, לעומת 22.3% במדינות ה-OECD.

הדיון עצמו היה סוער מאוד והאופוזיציה אף דרשה להפסיק את הדיון בטרם ההצבעה לצורך התייעצויות ועל-מנת לסכל את אישור הצו. חלק מחברי הקואליציה הביעו אף הם הסתייגות מסוימת מהצו.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) קרא לדחות את המהלך של העלאת המע"מ, "עד שהוועדה תראה את התמונה הכוללת של התקציב על כל הגזירות שבו".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), אמרה כי "יש חובת היוועצות עם ועדת הכספים בנוגע להעלאת המע"מ ולכן אם יש מחשבה שלא להצביע אני דורשת הצבעה. יש מס צודק ויש מס לא צודק. כי מע"מ זה המס הכי טיפש, הכי פוגע ולא צודק, רגרסיבי לחלוטין. ככל שאתה עני יותר אתה משלם אותו יותר. העשירון העשירי, 40% מהכנסתו יחול עליה מע"מ, לעומת העשירון העליון - כ-7% בלבד מהכנסתו. זה מס שמעמיק את אי השוויון ואת שיעורי העוני. זה גם מס שמדכא צמיחה. האם ההחלטה על העלאת המע"מ התקבלה לאחר ששר האוצר נועץ במנכ"ל הביטוח הלאומי? יש כאן החלטה מוסרית הרבה מעבר לעניין טכני וזה הרבה יותר מהותי מכל חוק ההסדרים".

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר כי "מי שגרם לבור התקציבי של 40 מיליארד שקל זה נתניהו. במע"מ יש מוצרים פטורים, כגון פירות וירקות, כלומר יודעים מתי לפטור ממנו. לכן יש לשקול להחיל את זה על עוד דברים".

ח"כ יצחק כהן (שס) אמר כי "העלאת מע"מ באחוז אחד לא תפתור דבר. זהו צעד נמהר שמעיד על פאניקה. גם כהן חזר על הדרישה להקים ועדת משנה לבחינת מע"מ דיפרנציאלי או לחלופין, שמליאת הוועדה תדון בנושא ותגיש את המלצותיה תוך זמן קצר".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ): "הכי קל להטיל מיסים על הצרכן, כי זה פשוט וקל ליישום וגם הפרוצדורה היא קלה. שר האוצר מוציא צו, ועדת הכספים רק מייעצת והנושא סגור. מעבר לכך, מי מבטיח שמחר מחרתיים, המע"מ לא יעלה גם ל-19%? צריך לקבוע מנגנון כזה, שלא ניתן כל פעם להעלות את המע"מ ואם יש גירעון, אז שימצאו פתרונות אחרים. שלא יתאפשר גם לממשלות עתידיות להעלות מע"מ בלחיצת כפתור".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "לא ניתן להקל ראש בדיון בוועדת הכספים, כי אני לא מעריך ששר האוצר יקדם את הצו הזה בניגוד לעמדת ועדת הכספים, היה והוועדה תתנגד. לא יקרה דבר אם נמתין כמה ימים. בינתיים נקיים דיון. יש חלופות על הרבה מאוד דברים שמשרד האוצר מתכוון להביא וזה כסף זמין. צריך רק אומץ ונכונות להתמודד עם הדברים. העלאת המע"מ, תאותת לציבור, שהולכים לפגוע במעמד הביניים ובשכבות החלשות ושהולך להיות כאן רע".

ח"כ סתיו שפיר (העבודה): "אני בכלל לא רואה שמתנהלת פה מדינה. כך למשל בעניין המיסוי על דירות, פקיד אוצר החליט להעלות את המיסוי לאחר שבירר כמה דירות למכירה יש והכפיל במס המדובר וראה שהדבר משתלם להכנסות המדינה ואז החליט שיש לקדם אותו". עוד אמרה, כי "לפני שמאשרים מהלך כזה, עלינו לקבל תמונה מלאה כיצד תשפיע העלאת המע"מ על השכבות החדשות באוכלוסיה בעתיד".

"יש רגעים בהם אני מתפללת לו הייתי באופוזיציה"

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו): "אם לא נאשר את העלאת המע"מ, אנו עשויים למצוא עצמנו במצב שלא נוכל לנהל את המדינה. האופוזיציה של היום היא אותה קואליציה של אתמול, שבעבר אישרה את העלאת המע"מ וגם אז מאותם טיעונים של מצב חירום ואין ברירה. אנחנו גם במצב חירום, וחלק גדול מהכסף שייכנס מהמס הזה, יועבר לחלשים".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי), החברה בקואליציה, ציינה כי "מע"מ אחיד לכל המוצרים הוא דבר אכזרי. אני בעד ועדה שתמליץ על מע"מ דיפרנציאלי כמה שיותר מהר".

גם ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד-ביתנו) ביקרה את המהלך: "יש רגעים בהם אני מתפללת לו הייתי באופוזיציה. העלאת המע"מ זה בצורה חותכת ולא דיפרנציאלית, העשירונים התחתונים באמת משלמים אותו יותר". היא קראה ליו"ר הוועדה, לא לאשר את הצו במהירות אלא להמתין מספר ימים עד שיוצעו חלופות.

לסלומינסקי אמרה: "אל תמכור את האישור של ועדת הכספים בנזיד עדשים, אלא תעודד דיון אמיתי בחלופות מול האוצר. תסחור בזה, כיוון שיש חלופות. המע"מ הוא מס של עצלנים, כי אם היו חושבים ועושים עובדת מטה היו מגלים שיש הרבה מאוד חלופות צודקות".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) ציינה כי "המע"מ מכביד יותר על כל בעלי ההכנסות הנמוכות, שרוב הכנסתן מופנית לצריכה. ועיקר הנפגעים הן דווקא הנשים".

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) אמר כי "בעיני זו רשלנות מקצועית של רשות המיסים, שהוא הולך לאפיקים הפוגעניים האלו, מס שמשלמות אותו בעיקר השכבות החלשות". שטרן הפתיע ואמר שהוא "מתנגד לפטור ממע"מ על פירות וירקות". לדבריו "יש לגבות אותו ולתת את הכסף המגיע מהכנסות המדינה ממנו ולחלקו לשכבות החלשות".

"פתרונות קלים במקום פתרונות עדיפים"

בין אנשי המקצוע שהשתתפו בוועדה היה נשיא לשכת רואי החשבון, דוד גולדברג, שאמר כי "מוצאים פתרונות קלים במקום למצוא פתרונות עדיפים ויש כאלה. אנחנו משחרים לפתחם יו"ר רשות המיסים ושר האוצר, אך במשך חודשיים, אנחנו לא זוכים לפגישה עימם. נדרש לחשוב מחוץ לקופסה. זה הכל. ניתן להתגבר על הגירעון גם מבלי להעלות את המע"מ".

יו"ר ועדת המיסים בלשכת רואי החשבון, עופר מנירב, ציין כי "נראה שמחפשים את הדרך הכי קלה להטיל מס שהכי קל להטיל אותו, מבלי לחשוב על אלטרנטיבות. יש חלופות להטיל עוד מיסים על חברות שנמצאות כאן ואין מדובר בכסף שחור, שעליו כל הזמן מדברים ולא נראה אותו בשנים הבאות".

"אין פגם חוקתי בהליך"

היועצת המשפטית לוועדה, עו"ד שגית אפיק, הסבירה את הפרוצדורה בנוגע לאישור צו המע"מ: "בצו מע"מ בדומה לצווי מכס ובלו, יש צורך בהתייעצות עם ועדת הכספים ואז שר האוצר מפרסם ברשומות ואז הצו מובא לאישורה של מליאת הכנסת. הנוהג בוועדה, שלאחר ההתייעצות, הוועדה מביאה את עמדותיה ביחס לצו למליאה". לדבריה, "אין פגם חוקתי בהליך, על-אף שאין אישור של ועדה יש אישור של המליאה. זה לא הסדר מיטבי, שמדובר בפרוצדורה שכוללת התייעצות בלבד ובקדנציה הקודמת חברי ועדת הכספים אף הגישו הצעת חוק, לפיה יידרש אישור ועדת הכספים בנוגע להעלאת המע"מ וניתן לקדם אותה. בעניין חובת ההתייעצות עם ועדת הכספים, אמרה ש"במהלך השבועיים מאז פרסום הצו ברשומות ע"י שר האוצר, המליאה צריכה לאשר ובקדנציה הקודמת, שר האוצר נעתר לבקשת ועדת הכספים ודחה בחודש את העלאת המע"מ מכיוון שלא נותר מספיק זמן לדיון בכנסת מרגע פרסום הצו על-ידו".

תאריך:  27/05/2013   |   עודכן:  27/05/2013
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אושרה העלאת מע"מ מיוני ל-18%
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כולם נגד אבל אישר
27/05/13 15:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תקציב המדינה
כיוון שהדיון הציבורי בנושא הקיצוץ בתקציב הביטחון עסק רק בצד הגלוי של התקציב ומעולם לא נגע בצד החסוי, נראה לי שהאמת העגומה שאותה מנסים להסתיר היא שכל מה שייצא אל הפועל זו רק מסכת של דיבורים על קיצוץ ולא קיצוצים בפועל.
23/05/2013  |  עמי דור-און  |   כתבות
ברוב של 51 תומכים מול 38 מתנגדים, מליאת הכנסת אישרה (ב', 20.5.13) את מתווה תקציב המדינה, לאחר שעברו בקריאות שנייה ושלישית הצעת חוק יסוד: תקציב המדינה לשנים 2009 עד 2012 ולשנת 2013 והצעת חוק ההתייעלות הכלכלית. בכך אושרה סופית המסגרת הדו-שנתית של התקציב ושל חוק ההסדרים לשנתיים הקרובות (2014-2013).
21/05/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בין השנים 2003-1997 הייתי כתבת במגזין הכלכלי ממון של ידיעות אחרונות, הכרתי ואף כיבדתי את סבר פלוצקר, פרשן כלכלי מוערך בישראל. היום קראתי את הטור של פלוצקר וחשבתי לרגע כי הפרשן, הכה מוערך, עבר לכתוב בישראל היום. אבל לא, המאמר "אין פה משבר" אכן פורסם היום בידיעות אחרונות ואני מגיבה על מאמר זה.
19/05/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
התקשורת, ובעיקר זו שתפקידה להיות ממלכתית, מנסה לשוות לעצמה אמינות, רצינות, אחריות, דיוק, ועוד. היא גם אמורה להיות נטולת פניות בכל הקשור לדיווחים, ומאוזנת בכל הקשור לדעות ולפרשנויות. מנקודת ראות זו, האם היא נאמנה לשליחותה?
19/05/2013  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
מה דינה של האמת שמתחננת לנברני ארכיון שיגאלו אותה מתהום הנשייה, כי עז רצונה בחשיפה? זה תלוי. אם היא משרתת את האג'נדה הנכונה, היא תזכה לחשיפת שרשרת (פולו-אפ). ואם היא ביריבות לאג'נדה, אחד דינה - התעלמות. כי כך ייעשה לאמת שהתקשורת איננה חפצה ביקרה...
19/05/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il