|
עליות מחירים בקצב מסחרר [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
המחירים של מוצרים ושירותים הכלולים במדד המחירים לצרכן משתנים בממוצע כל שישה עד תשעה חודשים. כך עולה (יום ב', 1.7.13) מפרסום מחקר משותף שערכו דורון סייג מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וסיגל ריבון מבנק ישראל.
המחקר בחן את התנהגות המחירים המרכיבים את מדד המחירים לצרכן באמצעות בסיס נתונים, שכלל יותר מ-3 מיליון תצפיות ומשמש לחישוב מדד המחירים לצרכן על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. השימוש בנתונים אלו איפשר לבחון באופן פרטני את משך הזמן בין עידכוני מחירים, גודל השינוי במחירים של מוצרים ושירותים שונים, ואת הגורמים המשפיעים עליהם. נמצא שיש שוני גדול בהתנהגות המחירים של מוצרים ושירותים שונים. בעוד משך הזמן הממוצע בין שינויי מחירים של שירותים, בתוכם בריאות וחינוך, הוא כ-16 חודשים, מחירי מוצרים אחרים משתנים כל שמונה חודשים, ובפרט, מחיריהם של מוצרי האנרגיה, משתנים כל שלושה חודשים.
הגודל הממוצע של שינויי מחירים הוא כ-3.5 אחוזים, אולם הוא משקף שינוי ממוצע של כ-10 אחוזים בעליות מחירים, המהוות כשני-שלישים משינויי המחירים, וירידה ממוצעת של כ-10 אחוזים כאשר מחירים יורדים.
עוד נמצא כי בכל חודש משתנה בממוצע כחמישית ממחירי המוצרים. שיעור זה קטן במקצת כאשר האינפלציה נמוכה יותר.
למרות ששינויים בשיעור המע"מ מקצרים את משך הזמן בין שינויי מחירים, ההשפעה על גודל השינוי במחיר נמצאה רק במוצרים שמחיריהם משתנים באופן תדיר.
נמצא כי לסביבת האינפלציה השפעה על התנהגות המחירים. באינפלציה נמוכה יותר משך הזמן בין שינויי מחיר מתארך וגודל העידכון של המחיר קטן. לציפיות לאינפלציה נמצאה השפעה חזקה יותר מאשר לאינפלציה בפועל; שונות גדולה יותר באינפלציה על פני זמן מקצרת את משך הזמן בין עידכוני מחירים.
ממצא מעניין נוסף הוא שמשך הזמן הממוצע בין עידכוני מחיר של מוצרי מזון ברשתות השיווק הוא כחמישה חודשים, בעוד בחנויות המכולת הוא כעשרה חודשים.