במכרז מינהל הרכב הממשלתי לרכישת משאיות עבור צי הרכב הממלכתי, זכו במרבית הקטגוריות משאיות איווקו - המיובאות לאחרונה על-ידי חברת פלדטראק שבבעלות משפחת פלדמן, וכן מיעוט משאיות וולוו ורנו - המיובאות על-ידי חברת מאיר הוותיקה.
הזכייה החד - משמעית לא מנעה משני הצדדים להכריז כי הם אלו שזכו במיכרז, שכן זכייה במכרזי מינהל הרכב הממשלתי, מהווה מקדם מכירות ראשון במעלה בשוק הרכב הישראלי.
המינהל קיבל במהלך השנים גושפנקא של מרכיב הנוסחאות הקולעות ביותר מבחינת עלות - תועלת, בשוק הרכב הישראלי רווי המותגים המתחרים. תוצאות המכרז תקפות לשנתיים, עם אופציה להארכה לשנתיים נוספות.
על חשיבות מכרזי מינהל הרכב הממשלתי, תעיד התחרות הערה המתנהלת בימים אלה - ביישורת האחרונה בת כ-3 השבועות עד לפרסום תוצאות מכרז המכוניות הפרטיות של המינהל.
למכרז המשאיות של מינהל הרכב הממשלתי ניגשו 6 מותגים שונים, שניים מהם של חברת מאיר - ייבואנית וולוו ורנו, שהינה השולטת המסורתית בשוק המשאיות הישראלי. מותג וולוו במשאיות זהה בקונוטציה כמו שר בממשלה - ומכונית שרד מסוג וולוו מוגפת וילונות.
בשנים קודמות נוצרה מחלוקת מבדילה בין המותגים השונים, על רקע סוגיית קניות הגומלין שמחוייבות חברות הרכב הזרות לבצע במשק הישראלי - בתמורה לדולרים שמוציאה המדינה עבור ייבוא הרכב הזר. אך השנה היה פרמטר תנאי סף זה שווה מבחינת ציותם של כל המתחרים, כך שהזירה נותרה פנוייה לשיקולים מוטוריים - כלכליים טהורים.
אגב, בתחום הקונטראוורסאלי עקב פסיקת בית המשפט - של סוגיית התמיכה התחזוקתית, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. בג"צ חייב את מינהל הרכב הממשלתי לקבל הסכמי אחזזקה גם מגופים שאינם ייבואני כלי הרכב עצמם, אך במינהל אומרים כי "משמעות החלטת בית המשפט עדיין נתונה לפרשנות ולהליכי למידה."
המכרז חולק ל-8 קטגוריות של משקל מותר, כאשר כל קטגורייה נחלקת בין קבוצת מינהל הרכב, לבין קבוצת הרשויות המקומיות: בקבוצת מינהל הרכב כלולים המשטרה, שרות בתי הסוהר, חברת החשמל, בזק, התעשייה האוירית ועוד גופים ציבוריים הנסמכים על שולחנה המוטורי של הממשלה.
קבוצת הרשויות המקומיות מדברת בעד עצמה - היא עוסקת בעיקר בסילוק אשפה מהרחובות. שעות העבודה והמשקלים הכבדים גורמים לעומס גבוה מהרגיל המוטל על המשאיות ברשויות המקומיות, ומכאן הדיכוטומיה המתחייבת.
בכל קטגוריית משקל וקבוצה, נקבעו 2 מנצחים: אם יכשל אחד במהלך תקופת החוזה באספקת המשאית, שומרת לעצמה המדינה את הזכות לפנות למתן גיבוי מהזוכה השני במעלה. יש לפיכך להתמקד בשם הראשון מהשניים, פרסי ניחומים לא יוענקו לשני במרוץ ("שחקן הגיבוי"):
כל הקטגרויות, כל הדגמים, כל המנצחים וכל מעניקי הגיבוי:
במשקל 5.5 טון עד 6.5 טון זכו בקטגוריית מינהל הרכב - איווקו (בגיבוי איסוזו), וברשויות המקומיות איווקו (בגיבוי איסוזו).
במשקל 7 טון עד 9 טון זכו במינהל הרכב - איווקו (בגיבוי איסוזו), וברשויות המקומיות איווקו (בגיבוי דאף).
במישקל 9.5 טון עד 10.5 טון זכו במינהל הרכב איווקו (בגיבוי רנו), ולרשויות המקומיות איווקו (בגיבוי דאף), וכך בדיוק בכל הקטגוריות הבאות, שבמשקל 11.5 טון עד 12.5, וכן 14.5 טון עד 15.5 טון ו- 18.5 טון עד 19.5 טון.
במשקל שבין 26.5 טון עד 27.5 טון, זכתה איווקו כאשר רנו מגבה אותה הן במינהל הרכב הממשלתי והן ברשויות המקומיות, ובמישקל הכבד והיקר ויוקרתי ביותר - 33.5 טון עד 34.5 טון, זכתה וולוו ללא עוררין, שגם אותה מגבה רנו הן במינהל הרכב הממשלתי והן ברשויות המקומיות.
הקונגלומרנציה לא פוסחת כידוע גם על ענף המשאיות, ודאף ההולנדית שנידחקה ממקומה המכובד במיכרזי המדינה, מתנחמת במותג
יפאני: דאף ואיסוזו שבמשקולות הקלים הינם כיום בני דודים רחוקים, חברת תשתית - ייבואנית דאף במתכונתה הנוכחית, חברה ל- UMI ייבואנית GM ואיסוזו, לצורך ייבוא 'משאיות חלוקה'. בין היתר הן חילקו - בשרות השב"ס - את העצירים בין בתי הכלא הפרושים ברחבי הארץ.
אלא שהודעה רישמית שפורסמה השבוע מטעם חברת מאיר, קבעה משום מה כי "קבוצת מאיר למכוניות ומשאיות בע"מ המייבאת ארצה את משאיות וולוו ורנו, זכתה במכרז מנהל הרכב הממשלתי, על-פיו ירכשו כל הגופים הממשלתיים משאיות רנו בכל קטגוריות המשקל החל מ-9.5 טון ומעלה".
הטבלה מוכיחה כי וולוו זכתה רק בקבוצת המשקל הגדולה (החשובה מאוד לכשעצמה), כאשר רנו רק מעניקה גיבוי במקרים מיוחדים. הדבר דומה לצלילת חברת דאף, אשר זכתה לתוצאות טובות יותר במיכרזים הקודמים - עובדה הניכרת עדיין בכבישי ישראל.
חברת מאיר למכוניות ומשאיות מייבאת ארצה עשרות שנים את משאיות וולו, ואת רנו החל משנת 2001, בהצלחה ומקצועיות רבה האופיניים לקבוצה הוותיקה. העובדה שהודעתה אינה מדוייקת, מקשה ההתייחסות לסייפא האומרת בהודעה הרישמית: "בין דגמי המשאיות שמייבאת החברה ונכללו במכרז ניתן למנות את המסקוט ואן, מידלום לחלוקה עירונית, פרימיום ומגנום לחלוקה והובלה למרחקים ארוכים ודגם הקראקס המיועד לעבודות מוניציפליות תובעניות".
מפלדטראק מסרו: "לראשונה זוכה חברת איווקו במיכרז המינהל הכולל אספקת מאות משאיות במשקל של 5.5 טון ועד 27 טון בקטגוריות ודגמים שונים. החברה זכתה במכרז לאספקת משאיות של מינהל הרכב הממשלתי בהיקף של מיליוני שקלים. מדובר באחד המכרזים היוקרתיים, הכולל מאות משאיות לגופים ציבוריים הנסמכים על-ידי הממשלה. במכרז גדול זה התמודדו חברות גדולות וותיקות בענף זה בארץ. לאיווקו מגוון רחב מאוד של סדרות משאיות מוואנים, אוטובוסים, מיניבוסים, רכבי כיבוי אש ועד למשאיות כבדות".