|
שתי החברות המובילות מחזיקות לבדן יותר ממחצית מעוגת ההכנסות בענף [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הכנסות 5 רשתות שיווק המזון המובילות בישראל עלו בכ-3% בשנת 2012 לכ-24.28 מיליארדי שקלים. הדירוג מתפרסם (יום ב', 5.8.13) על-ידי חברת המידע העסקי BDI.
רשת "שופרסל" שומרת על מיקומה בראש הדירוג. הכנסותיה של שופרסל ירדו במעט (0.25%) לכ-11.57 מיליארד שקלים.
נתח השוק של הרשת מכלל הכנסות רשתות השיווק מהווה כ-34% (לא כולל סופרמרקטים ורשתות קטנות); מספר עובדי הרשת עלה בכ-3% בהשוואה לשנה הקודמת. בנוסף, מספר סניפי הרשת גדל ב-7 סניפים ל-274 בסך-הכל.
במקום השני בדירוג נמצאת "אלון החזקות ברבוע הכחול", בעלת רשת "מגה", עם הכנסות של כ-6.9 מיליארדי שקלים. לרשת 7,240 עובדים ו-212 סניפים בדומה לאשתקד. נתח השוק של הרשת מכלל הכנסות רשתות השיווק מהווה כ-20%.
שתי החברות המובילות מחזיקות לבדן יותר ממחצית מעוגת ההכנסות בענף. עם זאת, נתח ההכנסות של שתי החברות הגדולות נמצא בירידה מתמדת בשנים האחרונות על-רקע חדירתן של הרשתות הפרטיות הנחשבות זולות יותר כגון רמי לוי ו"כמעט חינם". בעוד שלפני כ-6 שנים עמד נתח ההכנסות של שופרסל ומגה על 69%, כיום הוא נאמד ב-54% בלבד, כשהמגמה מצביעה על המשך נגיסת הרשתות העממיות מכוחן של הרשתות בצמרת.
במקום השלישי בדירוג נמצאת רשת חנויות "שיווק השקמה" של רמי לוי, עם גידול של כ-26% בהכנסות ל-2.79 מיליארדי שקלים ונתח של כ-8.2% מהכנסות רשתות המזון המדורגות. מספר עובדי הרשת גדל אף הוא בכ-26% ל-3,760, ומספר הסניפים עלה מ-21 ל-24.
במקום הרביעי, נמצאת רשת "יינות ביתן" שעלתה מקום בדירוג, עם זינוק של כ-27% בהכנסות לכ-1.65 מיליארדי שקלים. מספר המועסקים בה הוא 2,583, ומספר סניפיה טרם רכישת כמעט חינם הוא 31. הנתח שלה מהכנסות רשתות המזון המדורגות עמד ב-2012 על כ-4.8%.
סוגרת את החמישייה הראשונה, רשת "מחסני כמעט חינם", עד לאחרונה של קבוצת "צים", שהכנסותיה עלו בכ-6.5% ל-1.35 מיליארדי שקלים, עם 32 סניפים וכ-1,917 עובדים. הנתח שלה מהכנסות רשתות המזון המדורגות עמד ב-2012 על כ-3.9%.
ב-2013 שתי רשתות אלו התאחדו לאחר שכמעט חינם נמכרה לבעלי יינות ביתן בכ-350 מיליוני שקלים. ליינות ביתן, לאחר רכישת רשת מחסני כמעט חינם, כ-4,500 עובדים ו-63 סניפים.
רשת "חצי חינם" פותחת את החמישייה השנייה כשאומדן הכנסותיה ללא שינוי, כ-1.2 מיליארדי שקלים. נתח השוק של הרשת מכלל הכנסות רשתות השיווק מהווה כ-3.5%.
במקום השביעי "מרב מזון כל" המפעילה 8 סניפים ורשמה הכנסות של כ-1.2 מיליארדי שקלים. נתח השוק של הרשת מכלל הכנסות רשתות השיווק מהווה גם כן כ-3.5%.
במקום השמיני, נמצאת רשת "טיב טעם", שהידרדרה מקום אחד בדירוג. הרשת המפעילה 30 סניפים ומעסיקה 1,316 עובדים, רשמה הכנסות של כ-1.04 מיליארד שקלים. נתח השוק של הרשת מכלל הכנסות רשתות השיווק מהווה כ-3.1%.
במקום התשיעי, לאחר ירידה של מיקום אחד בדירוג, נמצאת רשת "קו-אופ ישראל", עם הכנסות של כ-835 מיליוני שקלים. לרשת 1,300 עובדים ו-47 סניפים. נתח השוק של הרשת מכלל הכנסות רשתות השיווק מהווה כ-2.5%.
סוגרת את העשירייה הראשונה רשת "ויקטורי", שעלתה מקום אחד בדירוג עם שיפור של 16% בהכנסות ל-708 מיליוני שקלים. הרשת מעסיקה 1,200 עובדים ומספר סניפיה הסתכם ב-20. נתח השוק של הרשת מכלל הכנסות רשתות השיווק מהווה כ-2.1%.