|
גדי לסין, מנכ"ל קבוצת שטראוס [צילום: סיון פרג']
|
|
|
|
|
מכירות קבוצת שטראוס הסתכמו בכ-2 מיליארד שקל ברבעון השני של 2013 - גידול של כ-4.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כך עולה (יום ג', 20.8.13) מפרסום דוחותיה הרבעוניים. המכירות האורגניות, בנטרול השפעת השינוי בשערי החליפין, צמחו בכ-8.2%.
החברה רשמה רווח נקי ניהולי לבעלי המניות של כ-75 מיליון שקל (שיעור של כ-3.7% מהמכירות) לעומת 35 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (שיעור של 1.8% מהמכירות), גידול של כ-117.2%.
הגידול במכירות הקבוצה ברבעון השני בהשוואה לתקופה המקבילה השתקף בכל מגזרי הפעילות של הקבוצה, בהם פעילות הממרחים והמטבלים (דרך החברות "סברה" ו"אובלה") ובעיקר בגידול במכירות גיאוגרפיית ישראל. זמן חג הפסח השנה השפיע על הגדלת הביקושים למוצריה היבשים של החברה ברבעון הנוכחי, לאחר מיעוט ימי הפצה במוצרים אלו ברבעון הקודם. מכירות הקבוצה ברבעון, ובפרט מכירות שטראוס קפה, המשיכו לשקף הפרשי תרגום לשקלים שהסתכמו בכ-68 מיליון שקל ברמת הקבוצה (מתוכם כ-41 מיליון שקל בשל ברזיל).
ברבעון השני גדלו מכירות תחום הקפה של שטראוס בכ-8 מיליון שקל. הגידול במכירות התרחש חרף השפעה מקזזת של הפרשי תרגום לשקלים, בעקבות המשך שחיקת שערו הממוצע של הריאל הברזילאי ברבעון השני של 2013 אל מול השקל (שחיקה בשיעור של כ-10% בהשוואה לשערו הממוצע של הריאל הברזילאי ברבעון המקביל אשתקד). מכירות Três Corações הברזילאית (ש-50% ממנה שייכים לקבוצת שטראוס) במטבע מקומי צמחו בשיעור חד של כ-23.3%, בעוד שצמיחת המכירות במרבית המדינות במרכז ובמזרח אירופה הושפעה משחיקת מחירים עקב החרפת הסביבה התחרותית. בנטרול השפעת שערי המטבע, מכירות כלל תחום הקפה צמחו בכ-7.4%.
גידול של 9 מיליון שקל במכירות המקומיות
המכירות בישראל גדלו ברבעון בכ-9 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הצמיחה במכירות נבעה כאמור בעיקר מגידול כמותי משמעותי עקב מופע חג הפסח השנה, שהשפיע לטובה על מכירות הרבעון הנוכחי, בעוד שמכירות הרבעון הקודם קטנו עקב מיעוט ימי הפצה במוצרים היבשים.
הרווח התפעולי של קפה ישראל גדל בכ-2 מיליון שקל ברבעון השני של 2013, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח נבע מגידול במכירות ומתמהיל המכירות, שחיקה בשער הדולר בהשוואה לשערו הממוצע במחצית המקבילה אשתקד וירידה בעלות קפה ערביקה אל מול הרבעון המקביל אשתקד.
קבוצת שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון בישראל ונכון למחצית הראשונה של שנת 2013 החזיקה על-פי סטורנקסט בכ-11.8% מסך שוק המזון והמשקאות בשוק הקמעונאי במדינה במונחי ערך כספי (12% במחצית הראשונה של שנת 2012). השוק בישראל הוא שוק הבית של הקבוצה ובו פועלת החברה בתחומים שונים. על-פי סטורנקסט, במחצית הראשונה של שנת 2013 גדל שוק המזון והמשקאות בישראל בכ-3.2% במונחים כספיים.