כל הנושא של הסדר קרנות הפנסיה, ובפרט החקיקה בעניין, אינו מצוי בגדר סמכותו של בית הדין לעבודה. הרכב מורחב של שופטי בג"צ עתיד לדון בנושא - כך מבהיר משרד האוצר במכתב ששלח להסתדרות החדשה.
באוצר חוזרים ומבהירים להסתדרות, כי הסדרים שהם פועל יוצא של חקיקה (הכוונה להסדר קרנות הפנסיה ההסתדרותיות) - עומדים בעינם ולא ניתן לשנותם. "אין מקום להידברות בענין הקפאת תוקפם של אותם חיקוקים", מבהירים באוצר.
באוצר מבקשים להדגיש כי חלקים ניכרים מהסדר קרנות הפנסיה שנקבע בחוק - מקורם בצעדי הבראה שההסתדרות יזמה או שהיתה שותפה להם. בכלל זה - קביעת שיטת יחסי השכר כשיטה הבלעדית לחישוב הפנסיה, וקביעת תקרת 2% לשכר הקובע לפנסיה החל מחודש מרס 1996.
"למרבה הצער, יישום צעדי הבראה אלה לא צלח בידי ההסתדרות, ועתה בא המחוקק והשלים את המלאכה בעניין", אומרים באוצר.
באוצר מציינים כי בהודעה מטעם ההסתדרות אין כל התייחסות לסיוע הכספי חסר התקדים שיינתן למבוטחי קרנות הפנסיה על-ידי כלל אזרחי ישראל. "בלעדי סיוע זה היו הקרנות זקוקות לתוכנית הבראה הכוללת התאמות חדות בהרבה בפנסיות שתשולמנה למבוטחים", מהבירים באוצר.
להלן רשימת הנושאים אליהם התייחס האוצר:
1. גיל הפרישה
נושא זה מוסדר בהצעת חוק גיל פרישה, שהתקבל בכנסת בקריאה ראשונה וטרם החלה הכנתו לקריאה שניה ושלישית. החוק האמור אינו צפוי להתקבל בכנסת לפני חודש דצמבר 2003. התקנון האחיד אינו קובע הסדר גיל פרישה במנותק מהוראות הצעת החוק האמורה.
הוראות החוק הקיימות בעניין עומדות בעינן. הוראות אלה אינן משום "קנס" כלשהו, אלא שהן נועדו להבטיח את יציבותן האקטוארית של הקרנות בהסדר.
2. שיעור דמי הגמולים
הוראות החוק בענין זה עומדות בעינן. ההסדר החוקי המפורט בענין זה יחל רק בחודש ינואר 2004. גם כאן, אין כל הוראה בענין "קנס", אלא שהחוק קובע הוראות דווקניות בענין השיעורים העדכניים של דמי הגמולים, שלא ניתן לסטות מהן.
3. השקעות קרנות הפנסיה
הסדר קרנות הפנסיה הותיקות כולל סיוע ממשלתי חסר תקדים, במסגרת חקיקה ראשית. ההסדר האמור החליף מקצת מן הסבסוד שבהנפקת אג"ח מיועדות, תוך מתן סבסוד ממשלתי ישיר גדול בהרבה מהסבסוד הגלום באג"ח המיועדות, כפי שהונפקו ערב ההסדר החדש.
גם ענין זה הוסדר במפורש בחיקוקים, וחיקוקים אלה בעינם עומדים. למעלה מן הצורך נבהיר כי החזרת המצב לקדמותו תביא את הקרנות שבהסדר שוב למצב של חדלות פירעון, וחוסר יכולת לשלם פנסיות למבוטחיהן, גם אם הפנסיות יחושבו לפי התקנון האחיד.
לענין קרנות הפנסיה החדשות, תחילתו של הסדר השקעותיהן הינה בינואר 2004, וגם הוא מוסדר בדבר חיקוק.
4. קביעת שיטת יחסי השכר כשיטת חישוב הפנסיה
ענין זה מוסדר בחוק במפורש, ובכלל זה מוסדר המועד לתחילתו. לפי הוראות החוק, השינוי יחול רק לגבי הצבירה הפנסיונית שמחודש אוקטובר 2003 ואילך. הוראות החוק בעינן עומדות.
5. שיטת יחסי השכר לפי 35 השנים הטובות
שיטה זו קבועה בתקנון קרן הגמלאות המרכזית של עובדי ההסתדרות, והוראות החוק החילו אותה על כלל הקרנות שבהסדר, ובכלל זה את מועד החלתה.
יצוין כי אין בתקנון מתקנוני קרנות הפנסיה שיטת חישוב פנסיה שהיא שיטת יחסי השכר לפי 25 השנים הטובות. שיטה כזו נקבעה בהסדר חוץ תקנוני, ובית הדין הארצי לעבודה קיבל את עמדת משרד האוצר בענין, וקבע במפורש כי אין נפקות להסדר הסכמי כזה.
6. גביית דמי ניהול בשיעור 2%
הנושא מוסדר במפורש בחוק, והוראות החוק בענין זה בעינן עומדות.
7. תקרת 2% לשכר הקובע לפנסיה
הנושא מוסדר במפורש בחוק, והוראות החוק בענין זה בעינן עומדות.
8. הוספת מבחני זכאות
לעניין זכאות לקצבת נכות ושאירים במקרים בהם זכאי הנכה או השאיר לקצבאות לפי חוק אחר, אומץ בתקנון האחיד המנגנון שהיה קבוע לענין זה בתקנון קרן הגמלאות המרכזית של עובדי ההסתדרות, לפיו ניתנה למבוטח או לשאיר מדי חודש הלוואה בגובה הקצבה, עד למיצוי ההליכים לקבלת הקצבה לפי הוראות החוק האחר.
בחלק מתקנוני קרנות הפנסיה הותיקות הקודמים נקבע שמבוטח או שאיר כאמור אינו זכאי כלל לקבלת קצבה מקרן הפנסיה. הנה כי כן, בתקנון האחיד נקבע ההסדר העדיף מבחינת המבוטחים.
ההגדרות "נכה" ו"אלמנ/ה מבוטח/ת" בתקנון האחיד מבוססות על ההגדרות לאותם המונחים בתקנוני הקרנות הקודמים.
ההגדרה "אלמנ/ה פנסיונר/ית" בתקנון האחיד מבוססת על הגדרות לאותם מונחים בתקנוני הקרנות הקודמים, למעט הקביעה כי אלמנה או אלמן יהיו זכאים לקבלת פנסיית זקנה רק אם היו במעמד של בני זוג במועד זכאותו הראשון של המבוטח לפנסיית זקנה, המתבקשת לענין זה.
9. מבחן חיובי
ההגדרה "הורה" בתקנון האחיד מתייחסת להורה של מבוטח או פנסיונר שנפטר, שאינו עומד ברשות עצמו ושכל פרנסתו היתה על המנוח. ההשוואה להגדרות בתקנוני קרנות הפנסיה, ערב החלת התקנון האחיד, מעלה הבדלים לא מהותיים.
בין כך ובין כך, הרחבת ההגדרה "הורה" כרוכה בעלות, בשל הרחבת ההסדר הביטוחי, ומכאן שתביא להקטנת זכויות המבוטחים בהקשרים אחרים. ספק רב אם יש מקום לכך.
לענין הערת ההסתדרות לגבי ההגדרה "נכה מלא" בתקנון האחיד, דומה כי שגגה נפלה מלפני מעיר ההערה, שכן אין כל הבדל בין מי שכושר עבודתו נפגע ב-70% לפחות לבין מי שאינו יכול לעבוד אלא בשיעור מרבי של 30%.
ההגדרה "נכה חלקי", כמו כל הגדרה אחרת, מחייבת קביעה אחידה לגבי כל הקרנות, מעצם טיבו של התקנון האחיד. לא ירדנו לסוף דעתה של ההסתדרות בענין זה, שכן ההסתדרות לא הצביעה על כל פגם בהגדרה הקיימת, אלא הסתפקה בציון העובדה כי קיים שוני בין ההגדרות בתקנוני הקרנות השונים, שעמדו בתוקפם עד ליום 1 באוקטובר 2003.
10. שיעור הצבירה בגין דחיית פרישה
בתקנוני קרנות הפנסיה הותיקות נקבע כי למבוטח שדחה פרישה לאחר גיל פרישה לקצבת זקנה ייקבע, בתקופת דחיית הפרישה, שיעור צבירת פנסיה מוגדל. השיעור המוגדל המקובל הינו 3% לשנה (להבדיל משיעור של 2% לשנה שצובר מבוטח בתקופת הביטוח הרגילה), והוא אומץ במסגרת התקנון האחיד.
11. טבלאות שיעורי הצבירה לזכאות לפי שנים
במרבית תקנוני קרנות הפנסיה הותיקות נקבע שיעור צבירת פנסיה דיפרנציאלי משנה לשנה, לגבי מבוטחים שהצטרפו לקרנות לפני חודש אפריל 1984. עם הכנת התקנון האחיד, ראוי כי שיעור הצבירה האמור יהיה קבוע לגבי כל המבוטחים (2% לשנה), לנוכח עיקרון השוויון העובר כחוט השני בהסדר קרנות הפנסיה.
יחד עם זאת, הוחל שיעור הצבירה האמור - לגבי מבוטחים שהצטרפו לקרנות לפני חודש אפריל 1984 - רק על הצבירה שמחודש אוקטובר 2003 ואילך. לגבי התקופה שקדמה לכך אומצו שיעורי הצבירה שבתקנון מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים בע"מ.
12. שינוי חישוב השכר הקובע למבוטח שהקפיא זכויות בקרן
שכרם הקובע לחישוב הפנסיה של מרבית המבוטחים המוקפאים בקרנות הפנסיה הותיקות נקבע לפי שכרם במועד ההקפאה בתוספת הצמדה למדד. במסגרת התקנון האחיד אומץ מנגנון זה לגבי כלל המבוטחים. מאליו יובן, כי המנגנון האמור יחול גם הוא מיום תחילת התקנון האחיד ואילך.
13. שינוי בשכר המבוטח השוטף
הוראת סעיף 7(ב) בתקנון האחיד אינה קובעת אלא כי על הקרן לקבל רק דמי גמולים שהופקדו בה כדין. מאליו יובן, כי לא ניתן לקבוע בתקנון אחרת.
סעיף 7(ד) בתקנון האחיד נועד לאפשר לקרן להתגונן מפני מניפולציות שיבצעו מעבידים ועובדים, תוך פגיעה בכלל המבוטחים והפנסיונרים בקרן. לא ברור מה טעם יש בלצאת חוצץ כנגד סעיף זה.
14. משיכת כספים מקרן הפנסיה
הוראות הסכם הרציפות בין קרנות הפנסיה הותיקות לא איפשרו למבוטח למשוך כספים מקרן אחת ולקבל פנסיה מקרן אחרת. הוראות אלה אומצו במסגרת התקנון האחיד.
15. ערכי פדיון
בתקנון האחיד נקבע כי ערכי הפדיון יחושבו לפי נוסחת ערכי הפדיון של קרנות הפנסיה הותיקות, ובלבד שלא יעלה על סכום שיחושב לפי נוסחת ערכי הפדיון בהתאם לתקנות מס הכנסה (כללים לאישור וניהול קופת גמל), התשכ"ד-1964.
16. הליך ההכרה בנכות
גם לענין זה מתחייבת קביעה אחידה לגבי כל הקרנות, מעצם טיבו של התקנון האחיד. לא ברור מהי הרבותא בכך שהיו קיימים מנגנונים שונים בתקנוני הקרנות השונות. בתקנון האחיד נשמר עקרון היסוד, לפיו נקבעת הנכות על-ידי רופא הקרן, ועל החלטותיו ניתן לערור בפני ועדה רפואית לעררים. מינוי רופא הקרן והועדה הרפואית לעררים והרכב הועדה יהיו גם הם לפי העקרונות המקובלים לענין זה.
17. הנחיות המפקח על הביטוח
לאמור בסעיף זה בהודעת ההסתדרות אין תוכן ממשי, ומשכך לא ניתן להתייחס אליו.
18. ביטול הסכם הפתק הצהוב
גם לפי ההסכם מינואר 2001, אין חובה לשלם תשלום כלשהו בקשר עם הסכם הפתק הצהוב. קריאת משרד האוצר להסתדרות לקיים מו"מ בענין, כקבוע בהסכם, לא נענתה עד עצם היום הזה.
בין כך ובין כך, לנוכח קביעת שיטת יחסי השכר כשיטה הנורמטיבית היחידה בקרנות הפנסיה שבהסדר, ממילא אין עוד מקום ליישום הסדר הפתק הצהוב.
19. פרישות מוקדמות
ההסדר שהיה קיים מאז ומתמיד בענין הפחתת סכום הפנסיה החודשית עקב הקדמת הפרישה אומץ גם בהסדר קרנות הפנסיה הותיקות, תוך ביצוע ההתאמה המתבקשת לשם הבטחת הפנסיות של כלל המבוטחים בהקשר זה. אין בהצעת החוק משום שינוי מעקרון זה, אלא שהיא משמרת אותו.
20. הפטור ממס לענין פיצויי פרישה
המדובר בענין מיסויי מובהק, שאינו קשור בנושא הפנסיה.
21. דרגת פרישה בפנסיה תקציבית
הנושא אינו קשור בהסדרי הפנסיה.
22. דמי גמולים בפנסיה תקציבית
הנושא אינו קשור בהסדרי הפנסיה. למעלה מן הצורך, נציין כי הנושא מוסדר במפורש בחוק, ובכלל זה המועדים להחלת ההסדר החוקי בענין, והוראות החוק בעינן עומדות.