עיריית ירושלים העבירה תת-מחלקה מהעירייה לעמותה פרטית, כדי שההעברה תשמש אמצעי לעקיפת מגבלות שיא כוח האדם, דיני המכרזים החלים על התקשרויות ומינויים, מנגנוני פיקוח ובקרה רגולטורית - כך מעריך (יום ג', 15.10.13)
מבקר המדינה.
לעמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני - ירושלים (צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים), שכל תקציבה מגיע מכספי הציבור, פעילות בתחום הסעת ההמונים בירושלים ולה השפעות נרחבות על העיר ותושביה.
הביקורת העלתה ממצאים משמעותיים בכל הנוגע להתקשרויות עם יועצים, שחלקן נמשכו שנים רבות בלא שהתקיימו הליכים תחרותיים, שקופים ושוויוניים. גם כאשר קיימה העמותה מכרזים להתקשרות עם יועצים, שהיו אמורים להעלות מועמדים רבים, הם העלו לרוב הצעות ספורות בלבד של מועמדים מקורבים או מוכרים, ואלה זכו במכרזים. הביקורת העלתה ליקויים גם בנושאי שכר וכוח-אדם.
משרד התחבורה והעירייה העבירו בשנת 1995 את תכנון פרויקט הסעת ההמונים ואת ביצועו לעמותה ללא מכרז. אף שחלפו יותר משמונה שנים מהמועד שבו הודיע מנכ"ל משרד התחבורה על הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה ציבורית המשותפת לעירייה ולממשלה, והיא תופקד גם על פרויקט הסעת ההמונים, המשרד טרם פעל לשינוי מבני של העמותה.
בשנים 2011-2010 שילמה העמותה לעובדיה שכר הגבוה בעשרות אחוזים מכפי שנקבע בנספח להסכם בינה ובין העירייה, בהיקף של מאות אלפי שקלים לשנה. שכר הבכירים - מנכ"ל העמותה, ראשי היחידות ומנהלי התחומים הבכירים - היה גבוה בˉ60-40 אחוזים מהשכר שנקבע. למרות זאת, העירייה ומשרד התחבורה העבירו לעמותה את מלוא התקציב למימון שכר העובדים.
שכר כפול לבכירים
בארבעת המכרזים שקיימה העמותה לאיתור מהנדסים התקבלו הצעה אחת או שתיים בלבד, ולשלושה מהמועמדים שנבחרו הייתה זיקה קודמת לעמותה. המבקר העיר לעמותה לבחון את תהליכי בחירת היועצים הנהוגים בה, ולקיים תהליכים שיבטיחו את עקרונות השוויון, התחרות בין מציעים, התחלופה בין יועצים והשקיפות.
המבקר קובע כי
על משרד התחבורה ועל העירייה להדק את הפיקוח על פעילות העמותה, ומוסיף כי משהסכימו רשם העמותות, משרד התחבורה והעירייה כי יש לפעול לשינוי מבני של העמותה, עליהם לעשות זאת בהקדם.
- תגובת משרד התחבורה, תוכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים: "העמותה למדה את דוח המבקר וכבר החלה ביישום המסקנות הנדרשות".