מדי שנה בשנה רוכשת חברת דן אוטובוסים ושלדות מספקית זרה בכ-100 מיליון ש"ח לפחות. דוח
מבקר המדינה מעלה (יום ג', 15.10.13) ליקויים של ממש בעניין ההצטיידות שלה באוטובוסים ובפעילות הקרן לחידוש משק האוטובוסים בדן, אשר ממונה על הליכי רכש האוטובוסים בשיתוף נציגי הממשלה.
כל הרכישות מבוססות על חוזה בסיס (עוד משנת 1994) שלא אותר בחברה. התנהלות זו מקשה על דן לעמוד על ביצוע של כל תנאי החוזה על-ידי הספקית. המבקר מצביע על זלזול לכאורה של החברה בחובתה לפעול בצורה מסודרת ושקופה.
נמצא כי
משרד התחבורה - המעביר בכל שנה עשרות מיליוני שקלים לחברת דן לצורך הצטיידותה באוטובוסים - אינו מקיים פיקוח ובקרה נאותים על רכישת האוטובוסים על-ידי החברה. על משרד התחבורה לחייב את דן, גם במסגרת הסכם הסובסידיה, לפעול לפי נורמות ציבוריות, ובכלל זה לבצע הליכי רכש תחרותיים ושוויוניים באופן הוגן שיבטיחו שוויון הזדמנויות למתמודדים ואת מרב התועלת הכלכלית לדן ולקופה הציבורית.
לאן נעלמו הפרוטוקולים והתחשיבים?
מהדוח עולה כי בשנים 2012-2007 וגם לפני כן רכשה דן את כל צי האוטובוסים שלה מספקית אחת בלבד, ללא הליך תחרותי מסודר. במשך שנות העבודה עם הספקית התגלו כשלים לא פשוטים בחלק מכלי הרכב, אך למרות זאת המשיכה דן לשמש לקוחה נאמנה לאותה ספקית. בבדיקת מסמכי החברה לא נמצאו תחשיבים או פרוטוקולים של ניהול משא-ומתן עם הספקית לאורך השנים, טרם ההתקשרות עימה.
משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלות חברת דן. לדבריו, אי-קיום הליכים תחרותיים לרכישת שלדות אוטובוסים ואי-מילוי ההסכם שעליו חתמה דן עם הממשלה הם חריגה חמורה מסדרי מינהל תקינים, ועליה לתקן ליקוי זה ללא דיחוי.
המבקר מוסיף כי על משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת דן לעמוד על כך שרכישת האוטובוסים תיעשה בהליך תחרותי, על-פי סדרי מינהל תקינים ותוך הקפדה על יעילות וחיסכון, ולפקח שהליך הרכישה נעשה כראוי.