חוק הריכוזיות יאושר בוועדה בשבוע הבא, כך הודיע (יום ג', 15.10.13) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), בתום דיון עקרוני נוסף בפרק העוסק בשיקולי צמצום הריכוזיות בעת הקצאת תשתיות ומשאבים לאומיים לגופים פרטיים.
סלומינסקי הוסיף כי רשימת הגופים שתיבחן אם לאפשר להם להשתתף במכרזים, אותה יכין הרגולטור החדש, הממונה על צמצום הריכוזיות, תחייב את אישור ועדת הכספים.
נוכח דרישת ח"כים להחיל את החוק גם על התקשורת האלקטרונית, כפי שעלה בדיון הקודם, אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, כי אם יוחלט לעשות כן, הדבר מחייב לקיים שימוע לבעלי ערוצים 2 ו-10, כיוון שלא נכללו בשימועים שקיימה ועדת הריכוזיות.
סלומינסקי סיכם את ההליכים שיתחייבו בגין פרסום מכרזים של הקניית תשתיות ומשאבים לאומיים על-פי הפרק הנוכחי בחוק הריכוזיות ואמר כי "הממונה על צמצום הריכוזיות יופקד על הכנת רשימה כוללת של כל הגופים שלגביהם קיימת בעיית ריכוזיות, אותה הוא יגיש לרגולטורים בכל ענף וענף ולאישור ועדת הכספים. ההכרעה הסופית תישאר בידי הרגולטורים בכל ענף וענף. המטרה העיקרית של הפרק: הורדת מחירים לצרכן, אך יחד עם זאת, לעיתים יידרש לשקול שיקולים נוספים, של תחרותיות, קידום יעיל של פרויקטים ועוד".
הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, אמר בדיון שכל התהליך כפוף למניעת פגיעה בצרכן. "כל הרגולטורים, גם הרוחבי, הממונה על צמצום הריכוזיות וגם הענפיים, אמונים על טובת הצרכן על-פי החוק. לא תמיד המחיר הנמוך בביצוע פרויקטים או המחיר הגבוה במכירת נכסים של המדינה יהוו את הפקטור המכריע. אם המדינה מקבלת צ'ק גדול, אז אומנם התקציב שלה גדל אך יש בכך פגיעה על כלל הציבור בהיבט של היעדר תחרותיות. מצד שני, איתנות פיננסית גם היא שיקול חשוב בהקצאת משאבים ושיקולים נוספים", ציין.
"חשיבות שהממונה על הריכוזיות יהיה במשרד האוצר"
הכלכלן הראשי באוצר, ד"ר מיכאל שראל, ביקש לשכנע את חברי הכנסת, בדבר החשיבות של ריכוז הסמכויות של הממונה על צמצום הריכוזיות דווקא באוצר: "יש חשיבות שהממונה על הריכוזיות יהיה במשרד האוצר. באוצר יש את ההתמחות בהכנת חוות דעת וניתוחים אנליטיים, תוך לקיחה בחשבון של התמונה הכללית במשק, בטווח הקצר והארוך. יש ראיית המאקרו הכלכלית; צמיחה, תעסוקה, אי-שוויון, מחירים, אינפלציה וכד'. יש הבדל בין ניתוח מיקרו לניתוח מאקרו כלכלי שאמור להסתכל על כלל המשתנים המאקרו כלכליים. הכנת הרשימה הזאת איננה טכנית ומצריכה שיקול דעת מקצועי וראיית מאקרו רחבה אם שיתוף פעולה עם האקדמיה וגופים בינלאומיים כ-
OECD. הרגולטורים מסתכלים בצורה א-סימטרית על פרמטרים שונים. כל רגולטור אחראי וממוקד בטיפול בנושא מסוים ועל זה ישפטו אותו ולכן מתעלם מנתונים חשובים אחרים. למשל ריכוזיות בלבד תוך התעלמות מאי-שוויון, תעסוקה וכד', אז רגולטור מסוים ילך על כיוון מקסימליסטי מבלי להתחשב בגורמים אחרים ודווקא עשוי לפגוע במדדים חשובים רבים אחרים".
חברי הכנסת הביעו התנגדות לאפשרות שהממונה על צמצום הריכוזיות אכן יהיה באוצר. ח"כ
מיקי רוזנטל (העבודה) אמר כי "דווקא האוצר הוא זה שעל-מנת למגר את המונופולים הציבוריים שהם רעים, הפריט הכל אך מכר תמיד לאותם אנשים ויצר מונופולים פרטיים שהם רעים לא פחות".
ח"כ
אראל מרגלית (העבודה) הוסיף כי "דווקא מהדברים של ד"ר שראל עולה שהמחלקה שלו איננה המקום לבצע את זה אלא גוף לוחם כמו ההגבלים העסקיים, לאחר שנרחיב את סמכויותיו של הממונה".
ח"כ
משה גפני (יהדות התורה) ציין כי לדעתו אם האוצר יצטרך ליישם את החוק הוא יהיה מצוי בניגוד עניינים, כי יש לו אינטרסים אחרים, בעוד שיש כבר מי שממונה על כך - ההגבלים העסקיים. "זה נראה כאילו משרד האוצר מעוניין להשתלט על עוד דבר. משרד האוצר בישראל כבר שולט על כל משרדי הממשלה", אמר.