|
אחרי שבת... [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
הסיכוי שמעשנים יחשבו על הפסקת עישון גבוה במיוחד ביום שני. כך עולה ממחקר חדש, שיוכל אולי לסייע ליעילותם של קמפיינים נגד עישון.
לצורך המחקר, חוקרים עקבו אחר חיפושים באינטרנט הנוגעים להפסקת עישון שנעשו באנגלית, בצרפתית, בסינית, בפורטוגזית, ברוסית ובספרדית בכל העולם בין השנים 2012-2008.
[סביר להניח כי סקר כזה בישראל היה מניב תוצאות דומות רק שיום ראשון הוא שהיה מחליף את יום שני]
התוצאות הראו כי אנשים חיפשו פרטים על הפסקת עישון לעתים קרובות יותר בתחילת השבוע, כשמספר החיפושים הגבוה ביותר היה בימי שני. מספר החיפושים בימי שני היה גבוה ב-25% מהמספר הממוצע הכולל של חיפושים שנעשו בימי שלישי עד ראשון.
דפוס זה היה עקבי לאורך החיפושים ובכל שש השפות. הממצאים פורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.
בימי שני, החיפושים באנגלית אחר מידע לגבי הפסקת עישון היו גבוהים ב-11% בהשוואה לימי רביעי, גבוהים ב-67% לעומת ימי שישי וב-145% לעומת ימי שבת.
דפוס ברור
החוקרים, מאוניברסיטת סן-דייגו, מקווים כי הממצאים יתרמו לשיפור הדרך בה גורמי רפואה ופרסומאים יתכננו קמפיינים לעידוד הפסקת עישון.
הדעה הרווחת כי ההחלטה להפסיק לעשן אינה צפויה או אפילו כאוטית, אך חיפוש מעמיק בגוגל הראה כי ההחלטה רחוקה מלהיות כאוטית. להפך - נתוני החיפוש בגוגל מגלים התעניינות בהפסקת עישון כחלק מדפוס קולקטיבי רחב הרבה יותר של התנהגות התלויה בימות השבוע.
עורכי המחקר סבורים כי קמפיינים שמטרתם עידוד הפסקת עישון יועילו יותר אם ישתמשו ברמזים הקשורים לימות השבוע, לאור העובדה שהמחקר הראה כי אנשים מעשנים עושים ניסיונות רבים לפני שהם מצליחים להפסיק לעשן, הרי שעידוד הפסקת העישון בימי שני יכול להועיל ולהשתלב טוב יותר בקמפיינים כאלו.
החוקרים הדגישו את הצורך במחקרים נוספים שיוכלו לעזור להבין את הסיבות לממצאים ולמצוא את הדרך דרכה יוכלו להעלות את שיעור המעשנים המפסיקים לעשן.