|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

דב לאוטמן נפטר ממחלה קשה

לאוטמן מת והוא בן 77 שימש אחד התעשיינים הבולטים תרם עשרות מיליוני ש"ח מכספו הפרטי למטרות חברתיות ופוליטיות חלה במחלת שיתוק חשוכת מרפא
23/11/2013  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות
לאוטמן. תרם לחברה [צילום: יח"צ]

לאוטמן, בערוב ימיו [צילום: פלאש 90]

דב לאוטמן נפטר בבית החולים איכילוב בתל אביב (יום שבת) לאחר מחלה קשה והוא בן 77 שנים. המחלה ALS גרמה לניוון שרירים, שהובילו באופן הדרגתי לשיתוקו. לאוטמן, יליד 1936, נודע כאחד התעשיינים הבולטים וממנהיגי הסקטור העסקי. הוא תרם עשרות מיליוני ש"ח מכספו הפרטי למטרות חברתיות ולמטרות פוליטיות.

לאוטמן בוגר בית הספר החקלאי פרדס חנה. בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות מאוניברסיטת קיימברידג'. ב-1963 החל את דרכו בענף הטקסטיל, במסגרת חברת סברינה שבשליטת משפחת רוזוב. ב-1967 מונה למנכ"ל חברת גיבור טקסטיל. ב-1975 פרש והקים, עם אליעזר פלג, את חברת הטקסטיל דלתא. דלתא יצאה את רוב תוצרתה, ונחשבה לחברה הגדולה באירופה לייצור תחתונים וגרביים.

ב-1982 היה חתן פרס התעשיה. ב-1985 נבחר לאזרח כבוד של כרמיאל, בה הקים את מפעל הטקסטיל דלתא. תשלובת דלתא גליל תעשיות העסיקה בשיאה כ-5,000 עובדים. ב-1997 פתחה החברה קווי ייצור חדשים בירדן ולמעשה החלה להעביר חלק ממפעליה לירדן.

בשנים 1993-1986 כיהן לאוטמן בתפקיד יו"ר התאחדות התעשיינים ויו"ר לישכת התיאום של הארגונים הכלכליים. בתפקידיו הוא רתם את הסקטור העסקי לגיבוש תוכניות כלכליות מטעם הממשלה ולהבראת המשק. ב-1995 קיבל פרס על-שם הוגו רומנסיאנו, בגין פעילותו בתחום הכלכלי, והוענק לו תואר דוקטור כבוד מטעם הטכניון. בשנים 1995-1993 שימש שליח מיוחד של ראש הממשלה למשיכת משקיעים וחברות רב-לאומיות לישראל.

לאוטמן הקים עמותה לחינוך לתעשיה, המפעילה מרכזי חינוך לתעשיה לילדים. בזכות פעילותו זכה לפרסים מטעם המדינה: ב-1996 נמנה עם מדליקי המשואות בערב יום העצמאות; ומאוחר יותר קיבל פרס ישראל בזכות פעילותו החינוכית.

בשנות פעילותו כתעשיין וכחבר בהתאחדות התעשיינים היה לאוטמן מזוהה בעיקר עם מפלגת העבודה. הוא נמנה עם חבריו הקרובים של יצחק רבין ועם מנהיגים פוליטיים נוספים, ובראשם נשיא המדינה שמעון פרס.

תאריך:  23/11/2013   |   עודכן:  23/11/2013
יואב יצחק
"ניצח את המחלה ולא היא אותו"

לאוטמן. את כל שצבר נידב לחברה [צילום: פלאש 90]
בכירים במערכת הפוליטית ובמערכת הכלכלית העסקית בישראל ספדו (שבת, 23.11.13) לחתן פרס ישראל, דב לאוטמן, שהלך היום לעולמו לאחר מאבק במחלה חשוכת מרפא.

נשיא המדינה, שמעון פרס, ציין כי מדובר היה באדם נדיר אשר הקדיש את חיו לשירות העם והחברה בישראל.

"את כל אשר צבר לעצמו הוא נידב ברוחב לב לחברה. דב לאוטמן היה חלוץ אמתי ורודף שלום. הוא הקים תעשיה מודרנית, הלך לגליל, השקיע במרכזי תעשיה במצרים וירדן, השקיע בחינוך בהשכלה ובתעסוקה איכותית עבור דורות רבים של צעירים בישראל", ציין פרס והוסיף כי לאוטמן מעולם לא התעייף, מעולם לא פסק לפעול ומעולם לא נכנע לתלאות אשר באו מבחוץ ולמצוקות אשר נוצרו מבפנים.

"הוא היה אהוב על כולם, נאמן על כולם, אדם ללא אגו. דוביק היה אדם נלהב ואיש מלהיב שתרומתו למדינת ישראל לא תסולא בפז. גם בימי חוליו הוא לא פסק מלדאוג להעמקת ולהפצת החינוך והמדע שבהם הוא ראה עיקר ונדבך מרכזי בחיינו. בצער עמוק אני נפרד מדוביק, בינינו הייתה ידידות עמוקה וטבעית ושותפות רעיונית וחזונית. מדינת ישראל כולה ידעה להוקירו אותו בחייו ועתה נזכור כולנו את דוביק לאוטמן בכבוד עמוק על תרומתו האדירה ומורשתו המפוארת", דברי פרס.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד ללאוטמן ואמר כי היה ממניחי יסודות התעשיה הישראלית המודרנית.

"לאוטמן היה ציוני בכל רמ"ח איבריו וראה בשיפור החינוך משימה אישית ולאומית. גם כשחלה במחלה שהגבילה אותו פיסית המשיך בפעילותו ועמל כדי להפיצה ברבים", הוסיף נתניהו.

נגידת בנק ישראל, ד״ר קרנית פלוג, הביעה צער רב על מותו של לאוטמן. ״דב לאוטמן שילב לאורך שנים בין אהבתו לתעשיה ולחינוך בכל מגזרי האוכלוסייה, שני תחומים שהם בבסיסה של החברה הישראלית ואשר מהווים את מנועי הצמיחה שלה. דמותו תחסר מאוד בנוף הישראלי״, ספדה.

יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין ציין כי לאוטמן שהלך לעולמו היום, היה איש עשייה ותעשיה. "הוא היה שייך לדור שהאמין שלא די לעשות לביתו אלא יש לתרום למען העם והמדינה. דב היה אדם רחב לב, אמיץ ואופטימיסט חסר תקנה שתרומתו לתעשיה, לחינוך ולמדינת ישראל הייתה כבירה ונעשתה מתוך ציונות אמיתית, אמונה ושליחות מלאה״.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר עם צאת השבת כי לאוטמן הוא דמות לחיקוי. "כאשר ראה צורך מסוים במדינת ישראל, הוא פשוט פעל. תעשיין, יזם, איש חינוך, ציוני ובעיקר- עושה. הקים מפעלי תעשיה אדירים שסיפקו מקומות עבודה לישראלים רבים. כאשר ראה שיש רבבות צעירים הזקוקים להכוונה על-מנת שיתגייסו לצה"ל ויחיו חיים יצרניים ומועילים, פעל יחד עם מספר אנשים טובים לבניית עמותת "אחרי" שכבר טיפלה במעל 22,000 צעירים בפריפריה החברתית", ציין.

עוד הוסיף כי לאחר רצח רבין היה לאוטמן ממקימי "דור שלום".
"אמנם אני אוחז בעמדות פוליטיות שונות ממנו, אך עדיין אני מעריץ את היוזמה ואת הפעולה למען אמונותיו", הוסיף. "כאשר ראה שיש צורך לתקן את מערכת החינוך בישראל, הקים את עמותת "הכל חינוך". מדינת ישראל איבדה היום את אחד מגדולי התעשיה הישראלית, וציוני ענק. הלוואי שכולנו נלמד ממנו פרק בציונות ובעשייה".

"כל שנייה הייתה משמעותית"

שרת המשפטים, ציפי לבני, הביעה צער על פטירתו של לאוטמן. "מדינת ישראל איבדה היום אדם יקר. אדם שאצלו באמת הכל היה חינוך, ממש כשם העמותה שהקים. אדם שעד יומו האחרון נאבק במחלה קשה, כשהוא ממשיך להלחם למען החברה הישראלית כולה, כאילו הוא כלל אינו חולה. רק לפני כמה ימים אמרתי בכנס האתחדות התעשיינים – התאחדות בראשה עמד דוביק במשך שנים – שמפעל החיים שלהם הוא מפעל החיים של כולנו, שכן הם תורמים לקידום הכלכלה, לשילוב ישראל בתהליכי גלובליזציה, לחיזוק הפריפריה ועוד. דב היה דוגמה מושלמת לכך, והמדינה גמלה לו באחת האותות הגדולים ביותר שיש לה להעניק: פרס ישראל על מפעל חיים. אך הוא לא נח על זרי הדפנה, והמשיך לפעול למען כולנו", סיפרה.

לדבריה, לאוטמן מעולם לא הרים ידיים. "גם כשכבר לא היה מסוגל להזיז אותן יותר – והמשיך להתקשר אליי כדי לשכנע שצריך לפעול יותר כדי להפוך אותנו לחברה טובה יותר, דרך חינוך טוב יותר. למרות שהוא עצמו היה מבוסס כלכלית, הוא לא הפסיק לרגע לחשוב על אלו שידם לא משגת ונותרו מאחור – בני מיעוטים ובני פריפריה, כשלחזק ולקרב אותם הייתה בעיניו משימה לאומית, שניתן וצריך להשיג דרך החינוך הציבורי. לבי עם משפחתו, ואני מוסרת לכל אוהביו ואהוביו את תנחומיי העמוקים. יהי זכרו ברוך".

שר החינוך, שי פירון, ציין כי לאוטמן היה לו למורה דרך, למנטור, לאב ולחבר. "רגישותו לצורכי החברה ומחויבותו לחינוך היוו מודל עבורי. אהבתי הרבה אליו, והצער הגדול הממלא אותי ואת חבריו הרבים, מבטאים את המקום המרכזי שדוביק תפס בלבנו. מותו מותיר חלל גדול, צער, ומחויבות עמוקה להמשיך את דרכו״, אמר.

ח"כ אלי ישי (שס), שהיה בעבר שר התמ"ת, ציין כי לאוטמן היה דוגמה לשילוב על עסקים וציונות. "דב היה חלק מזן נדיר של אנשי עסקים, אשר בראש מעיניהם ראו את קידומה של מדינת ישראל ושיגשוגה קודמים למאזנים כלכליים או דוחות של רווח והפסד. צר לי על לכתו, מדינת ישראל חייבת לו רבות", אמר.

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) ציין כי לאוטמן היה אחד האנשים שהכי העריך בישראל. "בחיים שלו, כל שנייה הייתה משמעותית. לאוטמן היה אחד מהאנשים שהשפיעו עלי. הוא ואלי הורוביץ ז״ל וסטף וורטהימר ייבדל לחיים ארוכים, הם המודל שלי ליזמות.

הם לא באו לעשות כסף, הם קודם כל באו ליצור ולייצר מקומות עבודה. הם באו לעשות ולהרוויח ולא להרוויח ואח״כ, אולי לעשות", ציין. עוד הוסיף כי לאוטמן יזם מתוך ציונות. כן, ציונות, אבל לא כזאת שמדברת על אהבת הארץ, אלא כזאת שעושה.

"איש שהקים מפעל בכרמיאל בימים שבהם אחרים אפילו לא ידעו איפה לחפש אותה על המפה. יחד שיתפנו פעולה. העמותה שלו, ״הכל חינוך״ והעמותה שלי ״בקהילה״, הייתה לנו זכות גדולה. התבוננתי בו בהערכה, באופן שבו הוא לא ויתר על כלום. במאבק האישי שאותו הוא לא קידש אלא רק עשה בו שימוש כדי לסייע לאחרים במאבק שלהם", אמר.

גם יוזמת ז'נבה מביעה צער עמוק על פטירת דב לאוטמן, אחד החותמים המקוריים של היוזמה ומגדולי התומכים בה עוד מימיה הראשונים. "פועלו למען החינוך השלים את מאבקו לשלום כחלק מחזונו לישראל מתקדמת, נאורה ובטוחה. מחנה השלום הציוני איבד אחד מטובי לוחמיו ויידע להמשיך את מורשתו. יהי זכרו ברוך", ציינו ראשי היוזמה.

איש העסקים אבי בניהו ספד ללאוטמן וציין כי הוא זה שניצח את המחלה הנוראית של ניוון השרירים ולא היא אותו.

"הוא הכריע אותה יום יום ושעה שעה בעשיה למדינה , לחברה ולחינוך והיה דוגמה ומופת לחולים דומים בארץ ובעולם. הוא היה מלח הארץ, תעשיין אהוב ומוערך, איש רעים ושוחר שלום גדול. הלב נחמץ נוכח החזון, העשיה, הגבורה והמוות. מצדיע לאישיותו, לפועלו ולמורשתו. מגיע לו לנוח בשלום על משכבו".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דב לאוטמן נפטר ממחלה קשה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהי זכרו ברוך
23/11/13 12:52
2
אליהו חיים
23/11/13 13:17
3
שימרו על החקלאות
23/11/13 13:40
4
מקס פאואר
23/11/13 13:42
5
קרפד
23/11/13 14:12
 
ניהאו
23/11/13 14:23
 
מקס פאואר
23/11/13 14:47
 
אחרי מותך, זבל
23/11/13 18:21
 
דידה
23/11/13 14:55
 
תמיר
23/11/13 17:47
 
שרי אריסון
23/11/13 19:35
 
הקרפד צודק
23/11/13 18:54
6
דידה
23/11/13 14:50
7
דידה
23/11/13 15:01
8
אחרי מות קדושים
23/11/13 16:09
9
חבר
23/11/13 18:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עשרות נערות בגיל 18-14 סגורות במשך כחודש בוילה נסתרת לשם הפקת תוכנית בנוסח "האח הגדול" המיועדת לשידור באחד מערוצי הטלוויזיה הילדות נעדרות מבית הספר למורת רוחם של המורים ועובדות סוציאליות
23/11/2013  |  יואב יצחק  |   חדשות
שר הביטחון, משה יעלון, נפגש (יום ו', 22.11.13) עם מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, במסגרת כנס שרי ההגנה המתקיים בהאליפקס שבקנדה.
22/11/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
העולם עומד בפני מחסור כבד ביינות, והביקוש הצרכני הגלובלי כבר עולה על ההיצע באופן משמעותי. כך מתריע דוח חדש.
22/11/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
שודדי המכוניות האלה מיוהנסבורג שבדרום אפריקה היו מהירים ושיטתיים, אבל הם גם היו יצורים של הרגל.
22/11/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מניית טוויטר מנופחת ואינה נסחרת לפי ערכים כלכליים בסיסיים (פונדמנטליים). כך אמר היום Pedro De Noronha, מנהל בקרן הגידור Noster Capital, בראיון לרשת CNBC.
22/11/2013  |  קובי ישעיהו   |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il