|
הלקוחות מוטעים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
מקדונלד'ס מטעה את לקוחותיה, צרכני גלידת "מקפלורי" המוכרת בשם "גלידה פיצוץ", כך נטען בבקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד מקדונלד'ס ישראל-אלוניאל.
לטענת המבקש, מפרש אטיאס, לקוח של מקדונלד'ס, אחד המוצרים שהוא נוהג לרכוש באופן תדיר הוא גלידת "מקפלורי" הנמכרת בארץ בשם "גלידה פיצוץ" המוצעת ונמכרת בשתי כוסות שונות הנחזות כשני גדלים שונים ( כוס "גדולה" ו-כוס "קטנה") וכתוצאה מכך נמכרות במחירים שונים בהפרש של 2 שקל לטובת הכוס "הגדולה".
ואולם בדיעבד הסתבר לו כי שני הגדלים כמעט ואינם נבדלים בנפחם וכי בפועל כמות הגלידה הן במשקלה והן בנפחה דומה אם לא זהה בשתי הכוסות. יתר על כן צורתה הצרה יותר של הכוס המוצגת כגדולה מבין השתיים, מביאה לכך כי לעיתים כמות הגלידה המוכלת בה אף קטנה יותר.
עוד טוען המבקש כי מקדונלד'ס מציעה ללקוחותיה "להגדיל" את הכוס הקטנה בעלות של 2 ₪ בלבד ולקבל במקומה את הכוס "הגדולה", וכי זו הצעה שעל פניה נראית אטרקטיבית ונענית ככל הנראה על-ידי מספר רב של לקוחות. אולם למעשה מתברר כי לקוחות אלה אינם מקבלים תמורה ממשית בעד סכום הכסף הנוסף ששילמו עבור ההגדלה, ולרוב סכום הכסף הנוסף ששילמו אף בא בעוכרם כאשר כמות הגלידה שקיבלו הינה פחותה.
לכתב התביעה מצרף התובע חוות דעת של מכון למדע פורנזי בירושלים המספק שירותי מעבדה פורנזיים אזרחיים לכל המעוניין. התובע העביר למכון 24 כוסות גלידה( 12 קטנות ו-12 גדולות) שרכש ב-4 מסניפי מקדונלד'ס בירושלים.
לדברי התובע, המכון בדק את נפח הגלידה ומשקלה בכוסות השונות והגיע לידי מסקנה כי אין הבדל מובהק בין משקל הגלידה הנמכרת בכוסות גדולות ובין המשקל בכוסות הקטנות, וכי אין הבדל מובהק בין נפח הגלידה הנמכרת בכוסות גדולות ובין הנפח בכוסות הקטנות.
אשר על כן טוען התובע באמצעות עוה"ד אסף פינק ונועם צוקר כי תוספת המחיר הנגבית לשם "הגדלת" הגלידה בכוס הקטנה נעשית בלא כל תמורה בצידה ובוודאי לא תמורה ממשית ולעיתים קרובות בצידה הפסד. התובע סבור כי מדובר בתופעה חמורה של השגת רווח לא הוגן על גבם של הצרכנים באמצעות הטעייתם לגבי הכמות, המידה והמשקל של כוס הגלידה.
אשר על כן, מתבקש בית המשפט לחייב את מקדונלד'ס להשיב ללקוחות את הפרש המחיר בין הכוס הגדולה לכוס הקטנה בתוספת פיצוי על עוגמת נפש. זאת בגין התקופה בת השנתיים בהם נמכרת ב-180 סניפי מקדונלד'ס גלידת "פיצוץ", ובהערכה לפיה כ-75% מכלל כ-100 כוסות הגלידה הנמכרות מדי יום הינן כוסות גדולים הנמכרות תוך הטעיית הלקוחות. סכום התביעה המצרפי מוערך ב-24.5 מיליון שקל
בנוסף מתבקש בית המשפט להורות למקדונלד'ס לשנות את אופן הצגת ומכירת המוצר כך שיימכר בגודל אחד בלבד, או לחלופין תוגדל הכוס הגדולה באופן שיצדיק את הפרש המחיר בין שתי הכוסות.