|
לפיד. הניסיון לצמצם את הטבות המס כשל [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
על-רקע הגידול בשיעורי המיסים לכלל האוכלוסייה, הטבות המס לשנת 2013 הסתכמו, על-פי התחזית, בכ-44.9 מיליארד ש"ח, שהם כ-19% מהכנסות המדינה ממיסים או כ-4.6 אחוזי תוצר. כך עולה (יום ג' 31.12.13) מדוח מנהל הכנסות המדינה שפרסם משרד האוצר.
מתוך סכום זה, יסתכמו ההטבות במס הכנסה ובמיסי נדל"ן ב-36.6 מיליארד ש"ח, וההטבות במיסים עקיפים ב-8 מיליארד ש"ח.
בשנה הבאה, צפויות הטבות המס לגדול עוד יותר, על-פי התחזית, לכ-46.6 מיליארד ש"ח, אך באחוזים מדובר על כ-18% מהכנסות המדינה ממיסים או כ-4.5 אחוז תוצר. מתוך סכום זה, יסתכמו ההטבות במס הכנסה ובמיסי נדל"ן ב-37.9 מיליארד ש"ח, וההטבות במיסים עקיפים ב-8.5 מיליארד ש"ח.
הירידה של כ-0.1 אחוזי תוצר בהיקף הטבות המס בשנת 2014 לעומת שנת 2013 נובעת משתי החלטות של הממשלה שהשפעתן קוזזה בחלקה על-ידי החלטה שלישית: ההחלטה הראשונה מצמצמת או מבטלת הטבות מס - במסגרת התקציב לשנים 2014-2013 ולאחר אישור הכנסת יצומצמו הזיכוי לבעלי תארים אקדמאיים וההטבות על-פי חוק עידוד השקעות הון (העלאה של שיעורי המס על ההכנסה המוטבת ועל דיבידנד) וכן יבוטל הפטור ממס שבח על דירת מגורים שאינה יחידה. שינוי מודל הטבות המס לחיסכון פנסיוני שהוצע על-ידי הממשלה לא אושר על-ידי הכנסת.
ההחלטה השנייה היא הקטנת ההכנסה המוטבת - קצבאות הילדים הן הכנסות פטורות ממס, כך שהקיצוץ בערכן החל מאוגוסט 2013 יקטין בעקבותיו את היקף הטבות המס.
מנגד, החלטה שלישית, להעלאת את שיעורי המס הסטטוטוריים (מס הכנסה על יחידים וחברות ומע"מ) שכנגדם מחושבות ההטבות, תגדיל את היקף ההטבות.
על-פי תחזית לשנת 2014, ישנן כעשר הטבות עם עלות גבוהה מ-900 מיליון ש"ח כל אחת ועם עלות כוללת של 39.3 מיליארד ש"ח. עשר הטבות אלו מהוות לבדן כ-86% מכלל הטבות המס.
אז מה ניתן היה לעשות בכסף לולא ההטבות?
עורכי הדוח בדקו מה ניתן היה לעשות עם כספי ההטבות באופן חלופי, ומצאו כי בהתאם לתחזית גביית מס של כ-255.5 מיליארד ש"ח בשנת 2014, הטבות מס של כ-46.6 מיליארד ש"ח פירושן שניתן להפחית את כל שיעורי המס בלא פחות מ-15%. לחלופין, החישוב הפשוט מלמד כי אילו בוטלו כל הטבות המס, ניתן היה להפחית - לדוגמה - את שיעורי מס ההכנסה על יחידים ב-5 עד 15 נקודות האחוז, את שיעור מס חברות ב-6 נקודות האחוז ואת שיעור המע"מ ב-1 נקודת האחוז.
עם זאת, מחברי הדוח מסייגים את עצמם וקובעים כי מתוך סכום כולל של 46.6 מיליארד ש"ח, יימצאו בוודאי הטבות שמסיבות שונות לא ראוי לבטלן, כך שבסופו של דבר "מגרש המשחקים" מצטמצם לביטול הטבות בהיקף פוטנציאלי, להערכת האוצר, של כ-10 עד 15 מיליארד ש"ח.
בהכנת התקציב לשנת 2014-2013, נוכח הצורך להקטין את היקף הגירעון, נידונו הצעות שונות לצמצום הטבות מס כתחליף להעלאת שיעורי המס, אולם, על-פי החלטת הממשלה, מתוך חבילת העלאת ההכנסות של כ-13 מיליארד ש"ח, צמצום הטבות המס היה אמור לתרום כ-1.6 מיליארד ש"ח בשנת 2014 ו-3.1 מיליארד ש"ח בהבשלה מלאה בעוד שהעלאות שיעורי המס הוסיפו כ-11.4 מיליארד ש"ח. אך הצעת הממשלה לא התקבלה במלואה והכנסת אישרה צמצום הטבות מס צנוע של 400 מיליון ש"ח בלבד בשנת 2014 (סכום שיעלה בהבשלה מלאה ל-1.4 מיליארד ש"ח).