מסתבר שלא רק מנגנים, משחקים על הבמה, רוקדים, מציירים, מפסלים, מצלמים ומעצבים ב"רעות לאמנויות", אלא אף עוסקים בחשיפת ההיסטוריה החיפאית. זה קרה בשבועות האחרונים במסגרת ימי של"ח לתלמידי כיתות ז', כאשר תלמידי "רעות לאמנויות" ובית ספר אליאנס חשפו בונקר ותעלות שהוקמו בכרמל במסגרת תוכנית "מצודה בכרמל" שנהגתה בימי מלחמת העולם השנייה.
בשנת 1942 התגייסה לשכת עורכי הדין בחיפה להקים מערך הגנה על הר הכרמל כדי לאפשר, במקרה הצורך, את בלימת הכוחות של צבא גרמניה הנאצית לתוך ארץ ישראל. אחד מעורכי הדין שגויסו למבצע הביצורים על הכרמל היה ד"ר רודולף גוטשלק.
לאחר 67 שנים, בנו מיכאל-מיקי, היום בן 78, גמלאי משרד הביטחון, מעד לבור עמוק בעת טיול בכרמל. בור זה היה שריד לאחד הבונקרים שנחפרו. מאז גוטשלק חוזר שוב ושוב לאתר ולמרות גילו הלא צעיר הוא מפנה מזה שלוש שנים טונות של עפר שכיסו את תעלות הקשר והבונקרים שמעולם לא עמדו בניסיון קרבי. גוטשלק בשיתוף הנהלת פארק הכרמל מתכננים שביל הליכה כדי להציג את מערך הביצורים ההולך ונחשף לציבור הרחב.
לאחרונה התגייסו תלמידי בית ספר אליאנס ותלמידי בית הספר השש-שנתי "רעות לאמנויות" לסייע לגוטשלק ביוזמה הייחודית שלו. קבוצות תלמידים הגיעו לאזור במסגרת ימי השדה של של"ח (שדה, לאום, חברה) וידיעת הארץ המתקיימים תדיר בבית הספר ובהנחייתו של גוטשלק עבדו בניקוי השטח ובחשיפת תעלת קשר ובונקר שהיו מלאים בעפר עד כה.
ד"ר
משה משיח, מרכז פעילות השל"ח ב"רעות לאמנויות": "פנים רבות למקצוע השל"ח. מעבר לתפקידו המרכזי המתמקד בהכרת הארץ 'דרך הרגליים', חשוב להקנות לתלמיד נדבך ערכי נוסף והוא הגורם ההתנדבותי. זהו ערך המהווה גורם משמעותי בבניין אישיותו ובעיצובו של התלמיד, התורם לפיתוח אחריות ואכפתיות, חיזוק הדימוי והביטחון העצמי, תוך השתלבות מיטבית בקהילת בית הספר ובחברה הישראלית בכלל".
כך, תלמידי כיתות ז', בשני בתי הספר, נחשפו לפעילות התנדבותית זו והם ביצעו זאת מעבר לכל הציפיות.
התלמידים "הסתערו" על המשימה, עבדו בהתלהבות ובנחישות ולא השאירו צל של ספק בכל הנוגע ליכולתם ורצונם לבצע את המשימה. מוסיף משיח: "מסתבר שהנוער של היום צמא למשימות אתגריות. צריך רק 'להוביל' את התלמידים אל הדרך הנכונה, והם כבר ידעו כיצד להגיע למטרת היעד הנכספת".
מסכם גוטשלק את פעילות התלמידים: "רמת התלמידים הפתיעה אותי. למרות גילם הצעיר וקשיי השטח מבינה טופוגרפית והצמחייה העבותה, הפגינו התלמידים תושייה והתמדה בחשיפת התעלות והבונקרים בשטח. בתום הזמן התקשינו לאסוף את התלמידים בנקודת הכינוס, מאחר שהם רצו להמשיך בעבודה עוד ועוד. נותר לי לקוות שאזכה לראות תלמידים מתגייסים למשימה זו גם מבתי ספר אחרים".