|
למרות העיצומים והשביתות [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
בשנת 2013 הייתה עלייה של 7.5% בכמות המטענים בנמל חיפה וירידה של 2% בנמל אשדוד, ובסך-הכל, בנמלי ישראל שונעו בשנה זו כמעט 2.5 מיליון טון מטענים יותר מאשר בשנת 2012. כך עולה (יום ד', 5.3.14) מבדיקה שנעשתה באיגוד המשתמשים בהובלה ימית.
הגידול בתנועת המכולות בנמלים, שנמשך משנים קודמות גם בשנת 2013, נעצר לקראת סוף השנה בשל ירידה בפעילות השטעון בנמל חיפה. כמות המטענים, שאינם מובלים במכולות, עלתה ב-2013 ביותר מ-14% (במכולות מובלים כמחצית מהמטענים).
מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד, אביאל קורן, שערך את הבדיקה, מציין כי בשנת 2013 חל גידול משמעותי בכמות המטענים הן במטען המובל במכולות, שכמותו בטונות עלתה ב-3.2% והן במטען שאינו מובל במכולות, שעלה ב-14.3% בין 2012 ל-2013. דרך נמל חיפה עוברים כמעט כל השטעונים המגיעים לישראל. נתוני השטעון מתפרסמים אחת לשנה. נתוני השטעון המלאים לשנת 2013, שאמורים לשקף גם את השפעת העברת השטעונים של צים לנמל פיראוס, טרם התפרסמו. על-פי נתוני 2012 היה נראה כי למרות שנמל חיפה משרת מספר מכולות גדול יותר מנמל אשדוד, הרי כמות המכולות, העוברות דרכו שלא בשטעון, כלומר, עם סחורה הנכנסת לישראל או יוצאת ממנה, היא קטנה ב-3% מהכמות העוברת בנמל אשדוד.
"הנתונים מחייבים פיתוח בשני הנמלים במקביל"
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר, מסר: "הנתונים מחייבים פיתוח בשני הנמלים במקביל. למרות המתחים ביחסי העבודה בנמלים והסטת השטעונים של צים לנמל פיראוס, המגמה העקבית של גידול בכמות המטענים בנמלים נמשכת וצפויה להימשך בשל הגידול באוכלוסייה, הגידול בצריכה, התגברות הבנייה והעלייה בסחר דרך נמל חיפה לירדן. מדינת ישראל חייבת להיערך למענה לגידול הזה בבנייה של הנמלים החדשים ובשדרוג הנמלים הקיימים, והבנייה חייבת להתחיל בהקדם: בניית נמלים חדשים אורכת כ-7-5 שנים, גם אם הבנייה תתחיל עכשיו, בקושי נדביק את הפיגור".